1999010230 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

TALOUSSANOMIEN LEVIKKI KASVAA NOPEASTI

Julkaistu: 21.1.1999 0:00

Tammikuussa jo 16 500 arkitilaajaa ja 24 000 lauantaitilaajaa

Taloussanomien tarkastettu levikki oli viime vuoden jälkimmäisellä puoliskolla viisipäiväisenä keskimäärin 12 497 kappaletta ja lauantaisin 15 805 kappaletta. Ensimmäisellä vuosipuoliskolla vastaavat luvut olivat 8 705 kappaletta ja 10 106 kappaletta.

Suomen Mediatarkastus Oy:n viime maanantaina tekemän mittauksen mukaan lauantaisin ilmestyvällä lehdellä on kuitenkin jo 24 082 tilaajaa. Kun otetaan huomioon viisipäiväiset tilaukset, keskiarvoksi saadaan 16 426 tilaajaa.

-Taloussanomien levikin kehitys on ollut erittäin ripeää viime syksystä lähtien. Erityisen suosion on saavuttanut lauantaisin ilmestyvä, yksityissijoittajan omaan talouteen keskittyvä lehti, toteaa kustantaja Antti-Pekka Pietilä.

Levikkitarkastuksen luvut kuvaavat kummankin vuosipuoliskon keskimääriä, joten ne eivät anna täysin oikeaa kuvaa kasvavan lehden levikistä. Taloussanomat aloitti ilmestymisensä runsas vuosi sitten.

-Voimakkaasti kasvavan lehden menestyksestä kertoo viimeinen tiedossa oleva tilaajamäärä, sanoo Pietilä.

Hän kuitenkin toteaa, ettei ´viimeinen luku´ ole levikintarkastuksen virallisia lukuja. Levikintarkastus mittaa lehtien levikkiä vain puolen ja koko vuoden jaksoissa, jolloin se mittaa levikin muutoksia mittausjakson alun ja lopun välillä.

Taloussanomien levikki on tarkastettu Suomen Mediatarkastus Oy:n uusien sääntöjen mukaisesti. Laskennassa on otettu huomioon jokaisen ilmestymispäivän levikki ja laskettu niiden perusteella keskiarvo. Näin on eliminoitu lyhytaikaisten tilausten ja kesäkausien tilausten katkot.

Toistaiseksi vain Taloussanomien ja Helsingin Sanomien levikit on tarkastettu näillä periaatteilla. Kauppalehden levikkiluku ei siis ole vertailukelpoinen.

Laadukas kohderyhmä

-Taloussanomien tilaajakunnan kasvun ohella on tärkeää huomata, ketkä lehteä tilaavat, sanoo Pietilä.

Päättäjien mediatutkimuksen mukaan Taloussanomien lukijoista on ylintä johtoa 38 prosenttia ja keskijohtoa 48 prosenttia. Noin 60 prosenttia heidän toimipaikoistaan on pääkaupunkiseudulla ja yli 70 prosenttia pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Lukijoista on 70 prosenttia alle 50-vuotiaita. Naisten osuus on 55 prosenttia.

-Tilaajakunnan rakenne on vaikuttanut hyvin myönteisesti Taloussanomien mediamyyntiin. Taloussanomat on selvästi profiloitunut ja kohdentunut ei vain taloudesta kiinnostuneiden vaan taloutta ymmärtävien uutislehdeksi, toteaa Pietilä.

Tuoreimmat osastosta