199905065 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

PUHEAIKA OLI VUODENVAIHTEEN AINEETON LAHJA

6.1.1999 0:00

Joulun alla matkapuhelinlahjoja ostaessa saattoi turvallisin mielin muistaa häntäkin, jolla on jo kaikkea. Puheaika kun ei mene koskaan hukkaan. Vaikka lahja jäisi tällöin pikkuisen persoonattomaksi, lohduttaa antajaa tieto siitä, että moinen maksettu muistaminen tulee taatusti käytettyä.

-Tuollainen 300 markalla puheaikaa on ollut tyypillinen ostos, kuvailee toimitusjohtaja Ari Karttunen Päämiehestä joulunalusvilskettä.

Mutta olipa joulukaupoilla niitäkin, jotka ´nmt:n vaihtoviikoilla´ käyttivät tilaisuutta hyväkseen ja realisoivat pukinkonttiin arvoltaan jopa nelinumeroisia puheaikapaketteja vanhasta tekniikasta eroon hankkiutuessaan.

Maailman korkein penetraatio eli peittävyys matkapuhelinsaralla on synnyttänyt maahan luonnollisesti kohtalaisen kokoiset oheistuotteiden ja lisävarusteiden markkinat.

-Puhelinta pyritään personoimaan esimerkiksi värikuorien avulla, Ari Karttunen kertoo.

Vasta- ja myötämäessä viihtyville meni vesitiiviitä kännykkäkoteloita lasketteluharrastuksen lisävarusteeksi. Ja sille joka painovoimaurheilun jälkeen haluaa vaihtaa sukset moottorikelkkaan, on hands free -tyyppinen kädet olennaiseen vapauttava korvanappi matkapuhelimeen mukava liityntä.

-Maailman suurimman matkapuhelinvalmistajan 5110 kääräistiin usein pukinkonttiin, Ari Karttunen kertoo Nokian hittituotteesta.

Zippo, kun haluat irti rahvaasta?

-Sitten monet firmat halusivat muistaa yhteistyökumppaneitaan ja henkilökuntaansa Zippo-kännykän kaltaisella poikkeavalla lahjalla, joka oli myös hinnaltaan poikkeava, naurahtaa Aki Karttunen Nokian korean 8810-mallia edustavan kännykän menestykselle.

Myyjä Kalle Kytömäki Mustan Pörssin Forumin liikkeestä kertoo matkapuhelimen hälyttäessä vilkkuvan ´gesmivälkyn´ olleen joulunajan uusia hittituotteita.

-Se tuli myyntiin kolmisen viikkoa ennen joulua ja osoittautui suosituksi tsoukkityyppiseksi lahjaksi, Kalle Kytömäki kertoo viitisen kymppiä maksavan varusteen vastaanotosta.

Matkapuhelimista Nokian 5110 ja 6110 ovat tehneet Helsingin Forumissa kauppansa, joskin Kalle Kytömäki arvioi kännykkäkaupan kaikkiaan olleen hieman hiljaisempaa kuin vuosi takaperin.

-Volyymit ovat kasvaneet entisestään kymmeniä prosentteja. Jälleen rikotaan yksi ennätys, kuuluu taas Teleringin osastopäällikön Jukka Lammelan arvio kännykkäkaupasta.

Värikuoria on mennyt kaupaksi Teleringilläkin, mutta yksikään vaihtoehto ei siellä ole selvästi noussut ylitse muiden. Myös kädet vapauttava korvanappi kuului yhtiön menestystuotteisiin.

-Kaikki tuntuu menevän mitä on tarjolla. Hetkellisesti jouduimme välillä myymään eioota, mutta katkokset ovat olleet pikemminkin tuntien kuin päivien mittaisia.

Setelen myymäläpäällikkö Pekka Latvala kertoo Nokian 5110:n ja 3110:n olleen joulun 1998 kysyntätuotteita. Ericssonin leirissä GA 628 -malli on tehnyt kauppansa ja Panasonicin tuoteperheessä nousi muiden yläpuolelle G450. Oheistarjonnasta värikuoret ja pöytälaturit paketoitiin Pekka Latvalan arvion mukaan usein lahjatarkoituksiin.

Kännykkäkiire ei leikkautunut kovin jyrkästi jouluna, sillä jälleenmyyjien mukaan välipäivinä lähdettiin liikkeelle muun muassa lunastamaan lahjakortteja.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?