199907329 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

FORCE FEEDBACK OLI PELIHITTI

Julkaistu: 6.1.1999 0:00

Jos perheessä on poikia, oli lasten vuoden 1998 lahjatoivelistalla korkealla ratti - eli pc-peliohjain ´oikealla ratilla ja polkimilla´ antamaan autopeleihin oikeaa tuntumaa.

Rattiohjaimet kävivätkin kaikkien pc-kauppiaiden mukaan todella hyvin kaupaksi, ja varsinainen hittituote oli Microsoftin lähes 1 500 markan hintainen Sidewinder Force Feedback Wheel, joka muun muassa täristää ajajan käsiä, jos auto ajautuu kovassa vauhdissa pientareelle.

Myös Logitechin vastaava tuote ehti rimaa hipoen viimeisinä joulunaluspäivinä pojilleen pc-lahjoja etsivien isien käsiin. Force feedback -rattiohjainten tuntumasta antaa hyvää kuvaa epäilemättä joululahjalistojen laadintaan vaikuttaneen Pelit-lehden joulukuun numeron online-version erään mallin arvostelu:

´Näin jykevää rytinää ei ole ennen koettu edes pelihalleissa. Ratti lensi melkein käsistä törmäyksissä ja sitä sai vääntää hartiavoimin.´

Rattiohjaimet olivat omiaan lisäämään myös autopelien menekkiä joulumarkkinoilla; mitäpä jouluiloa olisi ratista ilman peliä, joka ei tue force feedbackia.

-Pelit ja tieto-cd:t kävivät joulukuussa kaupaksi marraskuuhun verrattuna kolminkertaisesti, kertoo Academican markkinointipäällikkö Ville Linna.

-Ratti-poljin-systeemejä meni kaupaksi hyvin, ja suorastaan yllättävän paljon force feedback -laitteita.

Suomen pc-pelimarkkinoiden maahantuontia Tietoviikko-lehden mukaan noin 60 prosentin markkinaosuudella hallitsevassa Toptronics Oy:ssä arvioitiin ennen joulua, että joulumyynti kasvaa vuoteen 1997 verrattuna 40 prosenttia. Huippupeliä arveltiin joulumyynnissä menevän 20 000 kappaleen verran ja yli 10 000 kappaleen myyntiin yltäviä pelejä olevan vajaa kymmenen. Uutuuspelien hinnat olivat joulumarkkinoilla 270-280 markkaa.

Tuoreimmat osastosta