UUSI EU-DIREKTIIVI UHKAA TUODA AUTOJEN MAAHANTUOJIA MILJARDIEN LISÄLASKULLA

Julkaistu:

Autojen romutusvastuu aiotaan siirtää omistajilta autojen valmistajille ja maahantuojille
Valmisteilla oleva EU-direktiivi tulee siirtämään romuautoista huolehtimisen autojen valmistajille ja maahantuojille, kun tähän asti vastuun käytöstä poistettavasta autosta on saanut kantaa auton viimeinen omistaja. Näin on tarkoitus tehostaa romuautojen talteenottoa ja kierrätyskelpoisten valmistusmateriaalien käyttöä autoissa.

Autojen maahantuojia edustavan Autotuojat ry:n toimitusjohtajan Pekka Puputin mukaan Suomessa direktiivi tietää 2-8 miljardin markan lisäkustannuksia maahantuojille, joiden harteille autojen romuttamislaskut maassamme tulevaisuudessa lankeaisivat.

Suomessa romutetaan vuosittain vähän yli satatuhatta autoa, mutta kustannuksiin Puputti laskee kaikki kaksi miljoonaa jo käytössä olevaa autoa, joiden romutuslasku tulevaisuudessa lankeaisi maahantuojille.

Uusien autojen tulevat romutuskulut maahantuojat aikovat laskuttaa autonostajilta jo etukäteen. Autotuojien mukaan se tietäisi 1 000-4 000 markan lisälaskua jokaisen uuden auton hintaan. Ympäristöministeriössä tosin uskotaan 500-1 000 markan hintalisän riittävän.

Direktiiviehdotusta on tarkoitus käsitellä ensi maanantaina pidettävän EU:n ympäristöministerien neuvoston kokouksessa.

Suomi, kuten valtaosa jäsenmaista, puoltaa mahdollisimman tiukkaa direktiiviä, joka ei jätä autonvalmistajille tai -maahantuojille valinnanvaraa. Sen sijaan autoteollisuusmaat Saksa, Ranska, Italia, Espanja ja Englanti haluaisivat jättää valmistajien ja maahantuojien vastuun keskinäisten, yrityskohtaisten sopimusten varaan.

Seuraavaksi direktiiviehdotus menee tammi-helmikuun vaihteessa Euroopan parlamentin käsittelyyn. Se on tarkoitus saada hyväksytyksi ensi vuoden lopulla, jolloin se tulisi voimaan vuonna 2000-2001.

Vaarana romuautojen tuonti Suomeen

-Jos lainsäädäntöä ei toteuteta yhdenmukaisesti kaikissa maissa, on olemassa riski, että Suomeen ruvetaan tuomaan romuautoja, jotka tulevat meidän kansallisen järjestelmämme kustannettavaksi, arvioi ympäristöministeriön yli-insinööri Hannu Laaksonen.

Ympäristöministeriön Suomeen suunnitteleman mallin mukaan autonomistaja toimittaisi käytöstä poistettavan autonsa romuttamolle, josta romutuslasku lähtisi edelleen maahantuojan maksettavaksi.

Sitä, miten kustannukset jaettaisiin valmistajan ja maahantuojan välillä, ei ole vielä päätetty.

Uusien autojen ostajat maksumiehiksi

Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Pekka Puputti kritisoi direktiivin autoalalle tuomia suuria lisäkustannuksia. Erityisesti alaa hiertää se, että maahantuojien pitäisi ottaa romutusvastuu myös jo nyt liikenteessä olevista autoista.

Uusien, lain voimaantulon jälkeen myytävien, autojen vastuu on helpompi hyväksyä, kun romutuslasku voidaan rahastaa auton kauppahinnassa.

-Yhteiskunnan pitäisi osallistua jo nyt ajossa olevien autojen romutuksen kustannuksiin tai maksu pitäisi kerätä kaikilta autoilijoilta veroluonteisesti. Muutoin niidenkin maksajiksi joutuvat uusien autojen ostajat, Puputti vaatii.

Hän penää muutenkin tehokkuutta romutusjärjestelmään ja erilaatuisten jätteiden keskitettyyn talteenottoon, mikä pienentäisi kustannuksia.

Nykyinen lainsäädäntö velvoittaa kunnat keräämään talteen ja hävittämään autonromut, joista omistaja ei ole huolehtinut. Kunnalla on oikeus laskuttaa siitä omistajaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Mikko Kuitunen halusi perustaa firman, jonne ei potuta mennä töihin – ”Suomessa esiintyy liikaa vääränlaista vallanhimoa”

    2. 2

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    3. 3

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    4. 4

      Metso tulos heikkeni yllättäen – tilauksissa selvä kasvu

    5. 5

      Trainers’ House antoi tulosvaroituksen

    6. 6

      Ericssonin bruttomarginaali hiukan odotettua parempi – näkee rohkaisevia merkkejä

    7. 7

      DNA petrasi tulostaan – liittymäkohtainen liikevaihto kasvoi

    8. 8

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    9. 9

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    10. 10

      Metsäteollisuus: Neuvotteluja Paperiliiton kanssa jatketaan perjantaina

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    2. 2

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    3. 3

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    4. 4

      Pankkien konttoreista käydään nostamassa jopa alle 20 euron summia – voi kannattaa

    5. 5

      Mikko Kuitunen halusi perustaa firman, jonne ei potuta mennä töihin – ”Suomessa esiintyy liikaa vääränlaista vallanhimoa”

    6. 6

      Ilpo Kokkila: Hyvän johtajan iso palkka on kaikkien etu

    7. 7

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    8. 8

      Kokkilan kesätyö vastaavana mestarina päättyi onnettomuuteen – ”Meillä ei ollut niin vaikeasta työstä minkäänlaista kokemusta”

    9. 9

      Kirsti Paakkanen täsmentää: Testamenttia ei ole tehty – ”Saa kai minulla unelmia olla”

    10. 10

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    3. 3

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    4. 4

      Ala käy kuumana ja tekijöille tarvetta: keskiansiot yli 4100 e/kk – pääsy­vaatimuksena yksi koe

    5. 5

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    6. 6

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    7. 7

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    8. 8

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    9. 9

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    10. 10

      180 000 € vuodessa tienannut työtön ex-johtaja suivaantui te-toimiston ehdotuksesta – lukijat muistuttavat tasa-arvosta

    11. Näytä lisää