199805449 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

PERINTÄONGELMAT KÄÄNTYVÄT KASVUUN

Julkaistu: 16.12.1998 0:00

Saatavien perintä yrityksissä on tänään korkealuokkaista. Erääntyneitä saatavia on kymmenen prosenttia kaikista myyntisaamisista, jopa allekin. Ennen lamaa 20 prosentin erääntyneiden suhteellista osuutta pidettiin hyvänä tunnuslukuna.

Luottotappioita ei tehdä. Vanhoja tappioita saadaan perittyä enemmän kuin uusia syntyy.

Menestys on vaarallista: silloin ajattelee helposti, ettei menettelytapoja ole tarpeen muuttaa. Toimintaa ei kehitetä, koska nyt menee hyvin. Ei etsitä vaihtoehtoja vastaisen varalle.

Viennin yskähtely Venäjän ja Aasian kriisien takia, Viron vaikeudet viennin romahdettua Venäjälle, Valko-Venäjälle ja Ukrainaan sekä metallien hinnanlaskusta aiheutunut maailmanlaajuinen kaivosteollisuuden investointien päättyminen aiheuttavat maksuvaikeuksia suomalaisille yrityksille.

Olen vakuuttunut, ettei perintätilanne enää parane. Merkkejä tästä kertoo muun muassa velkomusjutuissa käytettyjen suppeiden haastehakemusten määrän kasvu.

Tammi-syyskuussa käräjäoikeuksiin on saapunut 95 000 suppeata haastehakemusta, kun koko viime vuonna hakemuksia tehtiin 124 286 kappaletta. Viime vuoteen asti haastehakemusten määrä on laskenut jyrkästi. Esimerkiksi vuonna 1995 tehtailtiin 159 628 haastehakemusta.

Myös konkurssihakemusten lasku on hidastunut. Tammi-maaliskuussa pantiin vireille vielä 18 prosenttia vähemmän konkursseja kuin vastaavana aikana viime vuonna. Tammi-syyskuussa on pantu vireille enää 11 prosenttia vähemmän konkursseja kuin vuotta aikaisemmin.

Yksi vaihtoehto lisääntyvien perintäongelmien ratkaisemiseksi on perinnän ulkoistaminen. Perinnän täydellinen ulkoistaminen ei tosin onnistu yhtä helposti kuin siivous-, huolto- ja ruokalatoiminnan ulkoistaminen. Perinnän tietolähde, myyntireskontra, on nimittäin oltava yrityksen omassa hoidossa.

Perintää ulkoistavan yrityksen on varauduttava siihen, että ulkoistamisesta huolimatta velallisilla on taipumus jatkaa yhteydenpitoaan suoraan luotonantajaan.

Vaikka perimistoimisto vaatii maksun omalle asiakasvaratililleen, josta se tilittää maksun toimeksiantajalle, osa velallisista maksaa suoraan luotonantajalleen. Näin velallinen uskottelee vapautuvansa perimistoimiston kuluista, vaikka ne on korkeimman oikeuden oikeuskäytännön mukaan lopulta kuitenkin maksettava toimistolle.

Myös velallisen saatavaa vastaan tekemät aiheelliset ja aiheettomat reklamaatiot kuuluvat perinnän arkipäivään. Jos velallinen reklamoi perimistoimistolle, tämä selvittää yhdessä toimeksiantajansa kanssa reklamaation aiheellisuuden.

Jos taas velallinen kiistää saatavan luotonantajalle, on syytä ottaa heti yhteyttä perimistoimistoon. Perintä ei juuri viivästy reklamaation takia, mutta lisätyötä se aiheuttaa sekä perimistoimistolle että luotonantajalle.

Perinnän ulkoistaminen sopii parhaiten kolmentyyppisille yrityksille. Nopeasti kasvavat yritykset eivät ole palkanneet riittävästi henkilökuntaa käsittelemään lisääntyviä myyntisaamisia. Yritykset, joilla on hidas saatavien kiertoaika - esimerkiksi kuusi päivää pidempi kuin myönnetty maksuehto - tarvitsevat lisätehoa perintään. Ulkoistaminen sopii myös yrityksille, jotka haluavat keskittyä ydinliiketoimintaansa ja pyrkivät supistamaan kiinteitä kulujaan.

Ulkoistaminen ei ole ´joko tai´ -kysymys. Ei välttämättä ole perusteltua antaa koko perintää ulkopuolisen hoitoon. Ulkoistaminen voi koskea esimerkiksi vain yli 30 päivää vanhoja saatavia tai vain yrityksen joidenkin tulosyksiköiden saatavia.

Kirjoittaja on varatuomari ja Eräpäivä Oy:n toimitusjohtaja.

Tuoreimmat osastosta