MÄ HALUUN VIIHDYTTÄÄ

Julkaistu:

Suomalaiset nuoret parit saavat kiittää hollantilaista Endemol Entertainmentia mahdollisuudesta kisata häämatkasta televisiokameroiden edessä. MTV3 syttyi Endemolin ohjelmaidealle pistää naimisiin haikailevat täydessä häätällingissä ruutuun tienaamaan häämatkansa. Kesällä televi-sioidut hääkisailut keräsivät keskimäärin runsaan 700 000 ihmisen yleisön joka ohjelmalle.

MTV3 on hakenut Endemolin ehtymättömältä vaikuttavasta ideapankista tuotantoonsa myös suositun viihdeohjelman Amorin kaaret ja eläinohjelman Karvakorvat. Muitakin Endemolin ohjelmaideoita MTV3 katsoo sillä silmällä.

Endemolin voimahahmot ovat sen perustajat Joop van den Ende ja John de Mol. Molemmat aloittivat 70-luvulla omat tuotantoyhtiönsä, jotka löysivät toisensa nelisen vuotta sitten syntyneessä fuusiossa.

Liittoutumisen jälkeen Endemol aloitti kovan laajentumisen Euroopassa. Muutamassa vuodessa ovat useat tuotantoyhtiöt ympäri Eurooppaa siirtyneet hollantilaisyhtiön leiriin. Mutta Eurooppa ei riitä Endemolille: tavoitteena on kasvaa maailmanlaajuiseksi viihdyttäjäksi.

Missä mainosmarkat, siellä Endemol

Endemol toimii viidessätoista maassa. Sen päämarkkinat ovat Saksassa, Englannissa, Ranskassa, Italiassa ja Espanjassa, missä se haluaa kuulua kolmen johtavan itsenäisen televisiotuottajan joukkoon.

-Ne ovat Länsi-Euroopan tärkeimmät televisiomaat sekä kokonsa puolesta että myös mainosmarkoilla laskettuna. Euroopan televisiomainontaan käytetyistä markoista nämä maat vievät yli 85 prosenttia, sanoo Endemolin pääjohtaja John de Mol.

De Molin mukaan Endemol on Espanjassa markkinajohtaja. Muilla päämarkkinoilla, Saksaa lukuun ottamatta, on paikka johtokolmikossa taattu viimeisimpien yritysostojen avulla. Mutta nälkä kasvaa syödessä, joten Endemol hakee kasvua vielä erityisesti Isosta-Britanniasta, Ranskasta ja Italiasta. Mottona on osta, osta, osta.

-Itse asiassa aloitamme vasta nyt näiden maiden todellisen valloituksen, koska olemme vihdoinkin löytäneet sopivat yritykset, joiden avulla voimme kasvaa edelleen.

De Molin kasvulistalla toisena tulee Itä-Eurooppa, ja tukevaa jalansijaa haetaan myös Etelä-Amerikassa.

Kilpailu ei ahdista

De Mol toteaa, että hän ei erityisesti vaivaa päätänsä kilpailijoiden tekemisillä, vaan luottaa Endemolin ideapankissa olevaan yli kahteensataan ohjelmaideaan eli formaattiin.

-Me lähdemme omasta voimastamme. Kansainvälisesti tai lähinnä Euroopassa kilpailijamme on Pearson. Mutta Endemolilla on enemmän omaa tuotantoa ja sen vientiä. Lisäksi Pearsonilla on lähinnä vanhempia amerikkalaisia formaatteja. Endemolin formaatit ovat pääosin kymmenen viime vuoden ajalta.

Ohjelmaideoiden tuoreutta de Mol pitää oleellisena, koska televi-siotuotannossa katselijoiden ikärakenne on tärkeä tekijä. Endemol ottaa ikärakenteen tarkkaan huomioon uusia ohjelmaideoita kehittäessään.

-Kyse ei ole siitä, että saa ohjelmalle kolme miljoonaa katsojaa, vaan siitä kuka ohjelmaa katsoo. Mainostajat pitävät 20-49-vuotiaita tärkeimpänä kohderyhmänään. Meidän formaattimme on vuosien varrella sovitettu tälle kohderyhmälle.

Suuren Pearsonin lisäksi Endemol joutuu taittamaan peistä jokaisessa maassa paikallisten tuotantoyhtiöiden kanssa.

Eurooppa antautui Amorille

Erossa riutuvia rakastavaisia yhdistävä Amorin kaaret liimaa katsojia ruutujen eteen Suomen lisäksi ainakin Italiassa, Espanjassa, Isossa-Britanniassa, Hollannissa, Saksassa, Portugalissa ja Belgiassa. Jokaisessa maassa ohjelma on sovitettu paikalliseen kulttuuriin sopivaksi. Kun suomalaiset hoitavat rakkausasiansa kuntoon 45 minuutissa, antautuvat Espanjan hombret ja mujeret rakkauden lähettiläälle kerralla melkein kolmeksi tunniksi.

Eikä televisiorakkaus jää vain Länsi-Euroopan etuoikeudeksi, sillä Amorin kaaret hakeutuu parhaillaan Itä-Euroopan televisioihin. Formaatti kirposi Endemolin talliin kuuluvan ideanikkarin kynästä. De Mol uskookin vankasti yrityksensä kykyyn tehtailla menestysohjelmia.

-Me olemme ylpeitä siitä, että olemme kehittäneet itse yli 75 prosenttia formaateistamme. Loput 25 prosenttia on ostettu muilta. Kahden viime vuoden aikana itsetuottamiemme formaattien osuus on jopa noussut. Se osoittaa, että olemme erittäin luova yritys. Me myös ostamme yrityksiä, jotka tunnetaan luovuudestaan.

-Me olemme juuri niin hyviä kuin ohjelmamme ovat. Mielestäni Endemol on luomassa ainutlaatuista, luovaa ketjua, kun ympäri maailmaa olevien yhtiöidemme avulla keräämme upean kokoelman kaikenlaisia formaatteja, hehkuttaa de Mol. Hänen mukaansa suurin osa ohjelmaideoista voidaan myydä yli rajojen.

-Luonnollisesti se riippuu formaatista. Me kehitämme formaatteja, joissa otetaan kansainväliset mahdollisuudet huomioon. Olemme myös huomanneet, että Hollanti on sellainen markkina, että jos formaatti toimii täällä se toimii myös usein kansainvälisesti. Täällä on ilmeisesti neutraali kulttuuri Euroopan mittakaavassa.

Poikkeuksiakin on. Hollantilaiset jaksavat vetistellä television ääressä, kun keskenään riitaantuneet ihmiset tekevät sovinnon kameroiden edessä. Ruotsissa samainen anteeksipyyntö- ja anto -show nostatti kovan keskustelun siitä, voidaanko joka svenssonin hajonneet ihmissuhteet korjata televiossa. Kohun seurauksena ohjelma ei jatku Ruotsissa.

-Ympäri maailman menestyneitä formaatteja on noin 20-25. Sitten on ohjelmia, jotka menestyvät hyvin esimerkiksi Etelä-Euroopassa. Toiset ohjelmat toimivat taas Saksassa ja Itä-Euroopassa. Tällä hetkellä maailmassa tuotetaan satoja Endemolin kehittämiä ohjelmia.

Menestyksekkäiden formaattien jatkuva tuottaminen vaatii de Molin mielestä panostusta kouluttamiseen ja ohjaamiseen.

-Me investoimme paljon uusien formaattien kehittämiseen ja teemme paljon pilottiohjelmia. Työstämme jatkuvasti uusia tuotteita. Emme kehitä niitä vain itse, vaan meillä on ympäri maailman ihmisiä, jotka pitävät meidät ajan tasalla eri maiden television trendeistä ja kehityksestä. Me olemme kehittäneet kuvan siitä, mitä ihmiset haluavat nähdä. Menestykseen ei ole kaavaa, sillä jos kaava olisi olemassa, tekisivät kaikki niin.

Pohjoismaat kova pala myös Endemolille

Endemol yritti Pohjoismaiden valtausta perustamalla pari vuotta sitten toimistot Tukholmaan ja Kööpenhaminaan. Runsaan tuottajajoukon kova kilpailu suhteellisen pienestä katsojajoukosta kuristi kuitenkin Endemolinkin kaltaista kolossia.

-Kokonaisuudessaan Skandinavia on tärkeä markkina, mutta se ei ole yhtenäinen markkina. Skandinaviassa on yhtä isot erot kuin Hollannilla, Belgialla ja Luxemburgilla eli ne ovat täysin erilaisia markkinoita. Meidän tavoitteemme on olla varteenotettava peluri joka maassa, myös Suomen ja Tanskan kaltaisilla pienillä markkinoilla. Mutta me teemme sen mielummin paikallisen yhteistyökumppanin kanssa.

Elokuussa Endemol allekirjoitti aiesopimuksen norjalaiseen Schibsted-konserniin kuuluvan Metronomen kanssa televisiotuotannon yhdistämisestä. Uudessa Metronomessa Endemolilla on 35 prosentin osuus ja Schibstedillä reilut 60 prosenttia. Syntymässä on Pohjoismaiden suurin riippumaton televisiotuottaja, jonka liikevaihto on noin 270 miljoonaa markkaa. De Molin mukaan uusi Metronome pyrkii Pohjoismaiden tärkeimmäksi televisiotuottajaksi.

-Vaihtoehtonamme oli lopettaa tuottaminen Skandinaviassa ja jatkaa vain formaattien myymistä kiinnostuneille tuottajille. Skandinavian mailla ei ole yksinään sitä kriittistä massaa, joka mahdollistaisi merkittävän tuotannon. Kysymys on siitä, pistätkö energiasi yritykseen Suomessa, joka tekee 10-15 miljoonan guldenin liikevaihdon vai Espanjaan tai Saksaan, joissa liikevaihto liikkuu sadoissa miljoonissa guldeneissa. Käytät joka tapauksessa yhtä paljon energiaa molemmissa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    2. 2

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    3. 3

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    4. 4

      Yli 13 000 suomalaista jää korvauksetta tuontiautojen verotuskiistassa – KKO ei myöntänyt valituslupaa

    5. 5

      Suomen talous kasvaa, mutta ministeri Orpo haluaisi kiristää finanssi­politiikkaa – ”Pitäisi saada jotain säästöön”

    6. 6

      Venäjän pakastealtaisiin suomalaistäytettä: Apetit saa tuotteitaan paikallisiin Prismoihin

    7. 7

      Caverionilta tulosvaroitus: käyttökate ei kaksinkertaistu, mutta kasvaa kuitenkin

    8. 8

      Ruotsissa saa suomalaisen keskipalkasta 2 200 euroa enemmän käteen – näin palkkoja verotetaan eri maissa

    9. 9

      Akavan Erityisalat kivahti työttömyys­turvan aktiivi­mallista: Yhdenvertaisuus­ongelmaa ei voi sivuuttaa

    10. 10

      Noin 1000 ihmistä omistaa 40 prosenttia kaikista bitcoineista – ”valaat” voivat romauttaa koko valuutan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    2. 2

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    3. 3

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    4. 4

      Ruotsissa saa suomalaisen keskipalkasta 2 200 euroa enemmän käteen – näin palkkoja verotetaan eri maissa

    5. 5

      Yli 13 000 suomalaista jää korvauksetta tuontiautojen verotuskiistassa – KKO ei myöntänyt valituslupaa

    6. 6

      Noin 1000 ihmistä omistaa 40 prosenttia kaikista bitcoineista – ”valaat” voivat romauttaa koko valuutan

    7. 7

      Työministeri Lindström myönsi: Aktiivimallissa kyse työttömien pakottamisesta

    8. 8

      ”Autojobbari Antti tienaa yli 70 000 euroa vuodessa ja viettää luksuselämää” – verottajalle vyöryy vinkkejä autokaupasta

    9. 9

      Suomen talous kasvaa, mutta ministeri Orpo haluaisi kiristää finanssi­politiikkaa – ”Pitäisi saada jotain säästöön”

    10. 10

      Caverionilta tulosvaroitus: käyttökate ei kaksinkertaistu, mutta kasvaa kuitenkin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    2. 2

      ”Autojobbari Antti tienaa yli 70 000 euroa vuodessa ja viettää luksuselämää” – verottajalle vyöryy vinkkejä autokaupasta

    3. 3

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    4. 4

      Halkoja, aurausta, mökin laajennusta – näin tavallinen kansa välttelee veroja

    5. 5

      Annu lähetti 127 työhakemusta – tyrmistyi rekrytoijien käytöksestä

    6. 6

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    7. 7

      23 000 asukkaan ruotsalaiskunta muuttaa pois kaivoksen alta – Sirkka kertoo: ”Heti Suomen puolelle, kun pääsemme eläkkeelle”

    8. 8

      Kiinteistönvälittäjä kahmi itselleen 164 000 euron välityspalkkiot

    9. 9

      Perheyhtiö lahjoittaa jokaiselle työntekijälleen 1000 euroa – tuhannen hengen työporukka riemuitsi: ”Meillä oli ilo rajaton”

    10. 10

      Kellokortin leimaus, päiväksi omille asioille ja ylityötunnit päälle – näin työpaikoilla rötöstellään

    11. Näytä lisää