199809074 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

MR. LOVE & HATE

Julkaistu: 21.11.1998 0:00

Scandic Hotels -konsernin varatoimitusjohtaja Anders Lilius puhuu paljon ja suunnittelee suuria. Hän aikoo kaksinkertaistaa Scandicin markkinaosuuden Suomessa ja myydä Arctian ravintolat heti, kun hyvä ostajaehdokas ilmaantuu. Kahdeksan Landet Lagomissa vietettyä vuotta ei ole muuttanut miestä: hänen särmänsä ovat edelleen terävät.

Vielä 1990-luvun alussa suomenruotsalainen Anders Lilius oli työpaikallaan inhottu johtaja.

Eikä se mikään ihme ollutkaan: kun Lilius nimitettiin Scandic Hotels- konsernin johtajakaartiin, joutui hän melkein ensitöikseen leikkaamaan ja irtisanomaan, höyläämään ja viilaamaan.

-Lama oli pahimmillaan ja yhtiö rapakunnossa. Muutoksia oli pakko tehdä kovalla kädellä, jotta bisnes saatiin taas kannattamaan. Aika ei ollut helppoa kenellekään, ja monet alaiseni varmasti vihasivat ja pelkäsivät minua, Anders Lilius pohtii.

Nyt ajat ovat toiset. Scandic voi paksusti, ja Lilius on kohonnut piiripäällikön paikalta varatoimitusjohtajaksi. Hän uskoo myös olevansa suositumpi kuin vielä muutama vuosi sitten.

-Itse on tietysti paha mennä sanomaan, mutta luulen olevani sellainen ´love and hate´ -tyyppi: minua sekä vihataan että rakastetaan.

Lilius arvelee, että hänen suomalainen suoruutensa järkyttää edelleen osaa työtovereista.

-Jotkut kollegani taitavat kokea kulttuurishokin joka aamu, kun marssin työpaikalle. Tapani työskennellä on suomalainen: teen päätöksiä nopeasti ja sanon, mitä ajattelen.

Anders Lilius sanoo tuntevansa vain yhden ihmisen, joka on vielä pahempi paukauttelija kuin hän itse. Se on paras ystävä ja yhteistyökumppani Hjallis Harkimo.

Tapaamme Scandic-konsernin lippulaivassa, Scandic Hotel Slussenissa Tukholman keskustassa. Hotellibaarin ikkunasta näkyy meri ja puoli kaupunkia.

Anders Lilius istuu syvällä nojatuolissaan. Hän vaikuttaa hyvin itsevarmalta, välillä melkein leuhkalta. Kohta hän kuitenkin murtaa mielikuvan nauramalla makeasti itselleen.

-En ajattele itseäni minään Herra Johtajana, takuulla en. Omasta mielestäni olen yhä se Anders Helsingistä, joka vielä parikymmentä vuotta sitten pyöri kavereiden kanssa pääkaupungin yössä.

Lilius puhuttelee ystävällisen tuttavallisesti Scandic Crownin henkilökuntaa, niin tarjoilijaa kuin vastaanottoapulaistakin. Kaikki näyttävät tuntevan hänet. Vaikuttaa siltä, että ainakin tässä hotellissa Mr. Love and Hate herättää enemmän lämpimiä kuin kalseita tunteita.

Anders Lilius ei jätä kylmäksi myöskään maanmiehiään. Vuosi sitten hän junaili Suomen hotellimarkkinoita järisyttäneen kaupan, kun Scandic osti Arctia- ketjun Alko-yhtiöiltä. Kaupan myötä 22 vanhaa ja tunnettua suomalaishotellia siirtyi ruotsalaisomistukseen.

Lilius ei myönnä, että hänen suomalaista sydäntään olisi kirvellyt kun esimerkiksi hotelli Marskin nimikyltin ylle ilmestyi teksti ´Scandic´.

-Ei liiketoimintaa voi ajatella mistään kansallisromanttisesta perspektiivistä.Sitä paitsi Scandic työllistää suoraan ja välillisesti tuhansia suomalaisia ja tulee työllistämään jatkossa yhä useampia.

-Meillä on nyt vajaat kymmenen prosenttia markkinoista, mutta aiomme kasvaa edelleen.Tavoittelemme 15-20 prosentin markkinaosuutta, hän sanoo.

-Mieluiten kasvaisimme ostamalla jo olemassa olevia hotelleja, mutta se on paikoin erittäin vaikeaa. Siksi harkitsemme myös omien hotellien rakentamista. Olemme harkinneet besimerkiksi Oulua.

Ennen kuin Scandic tekee Suomessa uuden ostoskierroksen, aikoo Anders Lilius kuitenkin viedä vuoden takaisen Arctia-kaupan loppuun.

-Vaikka ostamamme hotellit ovat jo vaihtaneet logonsa ja lakanansa, on yrityskulttuurin kanssa vielä paljon tekemistä, hän sanoo.

-Arctialla on Suomessa todella hieno imago, mutta se on tähän saakka ollut ketju hotelleja eikä mikään hotelliketju. Pääkonttori on ollut kentältä nähden etäinen, ja varaamojärjestelmä hajutunut. Tähän tulee nyt muutos, ja sen hyväksyminen vie henkilökunnalta aikansa.

Liliuksen mukaan tarvittavat muutokset eivät välttämättä edellytä henkilöstön vaihtumista.

-Joitakin vaihdoksia on tietysti tullut ja tulee myös. Mutta kokonaisuudessaan työntekijöiden määrä pikemminkin kasvaa kuin vähenee.

Toinen keskeneräinen projekti on Arctia-paketin mukana seuranneiden ravintoloiden myyminen. 25 ravintolasta on vielä myymättä 22.

-Ravintolat myydään heti, kun niille löytyy tarpeeksi hyvä ostaja. Tällä hetkellä neuvotteluja ei käydä kenenkään kanssa, vaikka yli 60 kandidaattia onkin ilmoittanut meille kiinnostuksensa, Anders Lilius sanoo.

Valtaosa ostajaehdokkaista havittelee vain yhtä tai kahta Scandicin omistamista helmistä, joiden joukossa ovat muun muassa helsinkiläinen Savoy, tamperelainen Hämeensilta ja Stockmannin ravintolat.

-Emme halua rikkoa ravintoloiden muodostamaa kokonaisuutta, emme ainakaan paljoa. Haluamme myydä koko paketin samalle omistajalle, Lilius sanoo.

-Mikään hengenhätä kaupoilla ei kuitenkaan ole, sillä ravintolat tuottavat tänäkin vuonna kunnon voiton.

Suomen projektit pitävät huolen siitä, ettei reilut kahdeksan vuotta Tukholmassa asunut Anders Lilius pääse ruotsalaistumaan liikaa. Hän on pitänyt tiukasti kiinni muun muassa suomenruotsalaisesta puhetavastaan.

-Yritin ensin opettaa ruotsalaisia sanomaan ´moi´ tai ´morjens´, mutta eivät he oppineet. Lopulta aloin käyttää sanaa ´tjena´ (terve), mutta muuten en ole antanut riikinruotsille periksi.

-Omasta mielestäni en ole ruotsalaistunut juuri yhtään, vaikka suomalaiset kaverini väittävätkin niin. Välillä minulla on tosin identiteettikriisi, kun suomalaiset heittävät Håkan-juttuja, ja täällä kuulee olevansa finnjävel tai muumipeikko, hän sanoo pilke silmäkulmassaan. Ja kertoo:

-Eräs suomalainen tuttavani tavoitteli minua puhelimitse, ja sihteerini kertoi minun olevan solariumissa. Totta se olikin: olin esittelemässä hotellin solarium-tiloja eräille vieraille. Helsingissä levisi kuitenkin sanoma, että nyt siitä Andersista on tullut tosi ruotsalainen: se käy keskellä päivää solariumissa ruskettamassa itseään, Anders Lilius nauraa.

Puhe hotellibisneksen tulevaisuudesta saa yli 20 vuotta hotelli- ja ravintola-alalla olleen Liliuksen innostumaan.

-Majoitus- ja turistibisnes on voimakkaimmin kasvava liiketoiminta-alue maailmassa. Alan luonne muuttuu kuitenkin jatkuvasti. Ihmisillä on yhä enemmän rahaa, mutta vähemmän aikaa. Pitkien lomien sijaan he haluavat viikonloppumatkalle hyvään hotelliin, hän sanoo.

Koska hotellibisnes on yhä enemmän elämysten tarjoamista, ovat yhteistyösopimukset esimerkiksi teatterien ja konserttisalien kanssa päivän sana, Lilius uskoo.

-Me panostamme yhä enemmän erilaisiin viikonloppupaketteihin. Täällä Ruotsissa meillä on yhteistyösopimus Nordic Artistien kanssa, Suomessa teemme yhteistyötä muun muassa Hartwall Arenan kanssa.

Toinen ajan ilmiö on hotellien yhä voimistuva ketjuuntuminen.

-Kannattavuuden takia ketjuuntuminen on välttämättömyys. Ruotsi ja Suomi poikkeavat muusta maailmasta siten, että täällä on vielä paljon pieniä, itsenäisiä hotelleja. Molemmissa maissa tapahtuukin paljon keskittymistä lähivuosina, Anders Lilius arvelee.

Scandic HotelsPohjoismaiden suurin hotelliketju, jolla on yli 120 hotellia yhdeksässä eri maassa. Pääomistaja ruotsalainen investointiyhtiö Ratos. Liikevaihto 1997: noin 2,5 miljardia markkaa. 5 000 työntekijää. Noteerattu Tukholman pörssin A-listalla. Yhtiöllä on Suomessa 20 hotellia vuodentakaisen Arctia-kaupan seurauksena. Sillä on noin kymmenen prosenttia Suomen kokonaismarkkinoista ja yli 30 prosenttia Helsingin keskustan hotellihuoneista. Lähde: Scandic Hotels

Tuoreimmat osastosta