1998010040 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

ISOSSA JUHLASSA KUSTANNUKSET OVAT SIVUSEIKKA

Julkaistu: 17.10.1998 0:00

Yritykset maksavat viihteestä

Kun yritykset oikein haluavat herättää huomiota, järjestetään asiakastilaisuus.

Muutaman vuoden takainen mainostoimisto Hasan&Partnersin asiakasjuhla, johon lennätettiin itse James Brown, on jo legenda. Tänä vuonna on puhuttu Nokian työntekijöilleen järjestämistä juhlista, joissa esiintyivät Pave Maijanen, Kirka, Hector ja Pepe Willberg.

Nyt kaupungilla puhutaan Finnairin ja Handelsbankin tilaisuuksista, joissa esiintyy Eppu Normaali.

Suurimmat tapahtumat ovat ulkomailla

Welldone L.R. Oy on yksi Suomen johtavista yritystilaisuuksien järjestäjistä.

-Emme lähde järjestämään kovin pieniä keikkoja. Toisaalta valtaosassa toimeksiannoista on pieni osallistujamäärä. Pyrimme jatkuviin asiakassuhteisiin. Opettelemme asiakasyrityksen toimintaperiaatteet ja tavoitteet, tuotantojohtaja Markku Pesonen kertoo.

Suurimmat tapahtumat Welldone L.R. on Pesosen mukaan järjestänyt muulla kuin Suomessa. Suuria tuotantoja on tehty muun muassa Istanbulissa, Lontoossa ja Tallinnassa.

-Mittavin tuotanto, jossa olen ollut mukana, oli Istanbulissa kesällä 1996, Pesonen muistelee.

Welldone L.R. järjesti tuolloin belgialaiselle asiakkaalleen illallistilaisuuden, johon osallistui 600 johtajatason ihmistä puolisoineen. Hotellin puistoon rakennettiin katos ja uima-altaan yläpuolelle esiintymislava.

-Parhaimmillaan estradilla oli 120 esiintyjää, orkesteri ja tanssiryhmä, hän kertoo.

Asiakkaan tavoite oli Pesosen mukaan järjestää tilaisuus, jonka jokainen läsnäolija muistaa koko elämänsä.

-Tällöin ei lähdetä neuvottelemaan kustannuksista vaan toivotusta tapahtuman tasosta, Pesonen valottaa.

Järjestelyihin voi kulua vuosi

Suurimpien tilaisuuksien valmisteluun voi mennä yli vuosi.

Suomessa järjestetyistä suurista tilaisuuksista Pesonen muistaa erityisesti yritysten vuosijuhlat. Viimeisimpänä hän mainitsee Enson 125-vuotisjuhlat Kansallisoopperan tiloissa. Vieraana oli 1 350 ihmistä sekä Suomen että muiden maiden puunjalostusteollisuuden sidos- ja asiakasryhmistä.

Yritykset eivät välttämättä järjestä asiakastilaisuuttaan erikseen vaan jonkin muun tilaisuuden yhteyteen. Esimerkkinä Pesonen mainitsee Rolling Stonesin keikan, jonka yhteyteen Welldone L.R. järjesti yrityksille konserttia edeltäviä ja sen jälkeisiä tilaisuuksia.

Myös Finnairin Eppu Normaali -keikka on Welldone L.R:n valmistelema.

Tuoreimmat osastosta