GREENERGY KIILAA KOTIMAAN ÖLJYMARKKINOILLE

Julkaistu:

Nuoret haastajat tulivat päivänvaloon
Öljytuotteita maahantuova ja niitä tukkumarkkinoille myyvä Greenergy Baltic on saamassa yhä paremmin jalkaa öljymarkkinoiden ovenväliin.

Pari vuotta sitten yhden työntekijän ja yhden tankkiauton varassa aloittanut yritys myy tällä hetkellä polttoaineita jo yli sadalle huoltamolle. Myyntivolyymi on noussut samalla noin 200 miljoonaan litraan ja tradingissa lähes 5 miljoonaan tonniin. Liikevaihtoa kansainvälisen ketjun Suomen osasto tahkoaa tänä vuonna noin 1,2 miljardia.

Greenergyn markkinaosuus liikkuu tällä hetkellä runsaassa 3 prosentissa. Kasvutavoite on 5-7 prosentin haarukassa. Sen ylittäminen vaatii toimitusjohtaja Mika Anttosen mukaan niin mittavia logistiikkainvestointeja, ettei niihin haluta lähteä yksin. Katse suunnataankin tärkeimpiin asiakkaisiin, St-1 asemaketjuun ja S-ryhmään.

Panoksia keskitetään muutoinkin kotimaan markkinoille, sillä yrityksen Venäjän liiketoiminnot myytiin syyskuun alussa amerikkalaiselle Enronille. Sen maailmanlaajuinen liikevaihto oli viime vuonna 126 miljardia. Kaupan myötä syntyi Enron Finland Energy Oy, jonka vetäjäksi siirtyi Greenergy Balticia alusta lähtien luotsannut Ilkka Kokko.

Juuret Nesteellä

Greenergy on englantilaisomisteinen ketju, joka toimii Suomen lisäksi Englannissa, Hollannissa, Saksassa ja Sveitsissä. Öljytuotteet hankitaan pääosin länsieurooppalaisilta jalostamoilta. Päätuotteita meikäläisillä tukkumarkkinoilla ovat vähäpäästöiset bensiinit, diesel ja kevyt polttoöljy.

Suomessa toiminta on muita maita itsenäisempää, sillä yrityksen osake-enemmistö on toimivan johdon hallussa. Paperilla on lisäksi pitkäaikaiset toimitussopimukset moottoribensiinistä norjalaisen Statoilin ja polttoöljystä Enron Finlandin kanssa.

-Se on tuonut toimintaamme myös uskottavuutta, tunnustaa toimitusjohtaja.

Kolmekymppiset öljykauppiaat ovat meikäläisillä markkinoilla harvinainen näky ja juuret johtavatkin Nesteen trading-osastolle.

-Neste rekrytoi viime vuosikymmenen lopulla paljon nuorta väkeä, joista suurin osa on jo jättänyt yhtiön. Ilman Nesteen aikana hankittuja kontakteja ja oppeja emme kuitenkaan olisi tässä, Anttonen tunnustaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    3. 3

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    4. 4

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    5. 5

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    6. 6

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    7. 7

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    8. 8

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    9. 9

      Supercellin perustama koodauskoulu luopuu sittenkin 30 vuoden yläikärajasta

    10. 10

      Ex-pomo kertoo: Kiinteistö­kuningatar-Kaisaan satsattiin ”niin paljon kuin rahkeet kesti” – huippu­palkka, kalliita autoja ja koulutuksia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    5. 5

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    6. 6

      Kahden rakennusalan yrityksen epäillään laiminlyöneen miljoonien verot – rikostarkastaja: ”Suurin harmaan talouden juttu vuosikymmeneen”

    7. 7

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    8. 8

      Suomessa on jo 900 000 lämpöpumppua – näitä pumppuja ostettiin eniten

    9. 9

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    10. 10

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    2. 2

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Tämä mies tuntee huonot pomot, koska oli itse sellainen: ”20 prosenttia johtajista pitäisi potkia heti pois”

    5. 5

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    6. 6

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    7. 7

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    8. 8

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    9. 9

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    10. 10

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    11. Näytä lisää