199801603 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

LUOVAA NEUVOTTELUTAITOA

Julkaistu: 22.8.1998 0:00

Vuosituhannen vaihteessa on syntymässä uusi, luovuutta korostava johtamismalli, väittää Robert Hargrove kirjassaan Mastering the Art of Creative Collaboration.

Hargrove käyttää psykologiasta tuttua termiä ´lateraalinen´ korostaakseen omaperäisyyden merkitystä johtamisessa.

Kirjoittajalle johtaminen ei ole käskyttämistä, vaan erilaisten näkemysten välissä luovimista. Tärkeää on kirvoittaa halu monitahoiseen yhteistyöhön. Tämä ei kuitenkaan onnistu ilman selviä tavoitteita, jotka voivat aluksi tuntua mahdottomilta saavuttaa.

Hargroven ajatuksissa ei ole mitään uutta, mutta hän käyttää selkeitä esimerkkejä ja etenee askel askeleelta. Kirjan lopussa tosin on turhaa tyhjäkäyntiä ja osa esimerkeistä on tahattoman hauskoja. Ongelmanratkaisuissa Hargrove muun muassa kehottaa ottamaan oppia bushmanneista. Nämä keskustelevat ongelmista niin kauan, että ratkaisu löytyy. Jos prosessi ei etene, otetaan avuksi transsi tanssimalla!

Vakuuttavammat esimerkit löytyvät Hargroven selostaessa Lähi-idän rauhanprosessia, jossa PLO ja israelilaiset löysivät toisensa norjalaisen Terje Larsenin taitavan diplomatian avulla. Hargroven kirja lieneekin hyvä apuväline juuri kokous- ja neuvottelutaidon ammattilaisille. Kirja antaa myös perusteita ryhmädynamiikasta, etenkin siitä miten luovien ratkaisujen avulla saadaan synergiaetuja yhteistyöhön.

Robert Hargrove: Mastering the Art of Creative Collaboration. Kustantaja McGrawHill, 1998. Hinta n. 267 mk.

Näkemys, mielikuvitus, innovaatio

Kuten kirjan alaotsikostakin ilmenee, nivoutuvat näkemys, mielikuvitus ja innovaatiot Alf Chattellin mielestä yhteen. Yhä kovenevassa kilpailussa jokaisen organisaation olisi tehtävä luovuudesta ensisijainen teema, jotta sopeutuminen tulevaisuuden haasteisiin onnistuisi ja innovaatiokyky kehittyisi. Innovoinnin taito on suorastaan ´basic instinct´ yritykselle!

Esipuheessaan Chattell muuten käyttää esimerkkinä muuntautumiskyvystä Nokiaa, joskin hänen tietonsa Nokian kehityksestä ovat hivenen epätarkat.

Kokonaisuutena Chattell käsittelee mielenkiintoisesti juuri huipputekniikan yrityksiä. Internetin osuus on esitelty hyvin.

Creating Value in the Digital Era antaa myös hyviä käytännön ohjeita luovuudesta. Hän siteeraa tunnettuja ajattelijoita, soveltaa uusia termejä ja esittelee uusia teknisiä verkkoratkaisuja. Yksi mielenkiintoismpia termejä on webcasting: surffailua verkossa voi tehostaa sovellusten avulla, jotka suodattavat, summaavat ja valvovat tietoja tiettyjen suuntaviivojen mukaan.

Chattell myös osaa yhdistää sanottavansa liike-elämän konkretiaan, hän pitää asiakkaan ja tuotekeskeisyyden polttopisteessä. Jonkin verran Creating Value in the Digital Era sisältää amerikkalaistyylistä ylioptimismia uusmedian mahdollisuuksista ja ihmisen ´rajattomista´ mahdollisuuksista.

Alf Chattell: Creating Value in the Digital Era. Achieving Success through Insight, Imagination and Innovation. Kustantaja MacMillan Business, 1998. Hinta n. 390 mk.

Tuoreimmat osastosta