1998015427 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Harvard Business Schoolin Robert S. Kaplan: YRITYSTOIMINNAN TULOSMITTARIT MONIPUOLISTUVAT EUROOPASSA

Julkaistu: 12.6.1998 0:00

-Eurooppalaisiin perinteisiin sopii hyvin yritystoiminnan mittareiden monipuolistaminen. Amerikkalaisyritykset ovat niin rahakeskeisiä, että toimintatapojen ja henkilöstön osaamisen mittaaminen ei sovi niihin yhtä luontevasti, sanoo Harvard Business Schoolin professori Robert S. Kaplan.

Hänen kehittämänsä Balanced Scorecard, tasapainoinen tuloskortti, kerääkin nyt kiinnostunutta yleisöä eri puolilla Eurooppaa. Alkuviikosta Kaplan esitelmöi aiheesta SAS Instituten seminaarissa Prahassa.

Suomalaisjohtajia on kuulijajoukossa suhteellisesti eniten.

Balanced Scorecard on nimensä mukaisesti tuloskortti tai mittaristo, joka seuraa yrityksen avainfunktioiden kehitystä ja pyrkii myös ennustamaan niitä. Tyypillisimmin tuloskorttiin kuuluu vähintään neljä aluetta: taloudelliset mittarit, asiakkaat, henkilöstö ja yrityksen prosessit.

-Perinteinen taloudellinen raportointi katsoo taaksepäin. Pyrimme kehittämään mallin, jossa tulevaisuuteen katsominen helpottuu, vaikka tietenkin tuloksenteko säilyy yrityksen peruspäämääränä, Kaplan sanoo.

Henkilöstö numeroiksi

Tasapainoinen tuloskortti seuraa muitakin kuin rahassa mitattavia tuloksia. Esimerkiksi henkilöstön seurannassa korostuvat usein erilaiset oppimis- ja kehittämistavoitteet. Seurantaa helpottaa, jos ne voidaan esittää numeerisesti.

-Mittari voi olla myös kvalitatiivinen. Esimerkiksi henkilöstön ajankäyttöä ja osaamista voi selvittää kyselyillä, joiden tulokset kuitenkin luokitellaan numeerisesti, Kaplan toteaa.

-Yritysprosessien kehittämistyö on usein samantapaista kuin erilaisissa laatujärjestelmissä. Tuloskortti yhdistää eri funktiot siten, että johto voi seurata kaikkea samanaikaisesti.

Räätälöinti strategian mukaan

Kaplanin mukaan tasapainoisella tuloskortilla on kaksi perusedellytystä. Ensinnäkin yrityksellä on oltava selkeä strategia, jonka mukaan mittaristo räätälöidään. Koska lähtökohta on strateginen, se edellyttää ylimmän johdon sitoutumista.

Lisäksi mittariston käyttö asettaa vaatimuksia tietojärjestelmille, joiden eri osat on saatava toimimaan yhteen. Yleensä mittariston käyttäjillä on tietovarasto (data warehouse) tai sitten mittaristoon siirtyminen luo tarpeen tietovaraston luomiselle.

-Tuloskortin rakentajan suurin haaste on kaikkein olennaisimpien seurantatarpeiden löytäminen. Mittaristo epäonnistuu, jos se ei seuraa oikeita asioita, jotka vievät yritystä strategian hahmottamaan suuntaan, Kaplan sanoo.

Kaplanin mittaristo on lyönyt itsensä läpi sekä johtamiskonsulttien että software-toimittajien keskuudessa. Johtamiskonsultti auttaa strategian terävöittämisessä, jonka jälkeen tietotekniikan konsultit tarjoavat auttavaa kättään.

Kaplanin mukaan tasapainotettu mittaristo maksaa halvimmillaankin neljännesmiljoonan, mutta hinta nousee rajusti, jos tietojärjestelmät vaativat paljon viilaamista.

Tuoreimmat osastosta