199806629 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

POHJANMAAN MIKROSSA USKOTAAN TUOTTEISTAMISEN VOIMAAN

Julkaistu: 10.6.1998 0:00

´Suomalaiset haluavat aina alan viimeistä tekniikkaa´

Kempeleessä Oulun liepeillä sijaitseva Pohjanmaan Mikro Oy on koonnut Pomi-merkkisiä mikrotietokoneita vuodesta 1991 lähtien. Ensimmäisen toimintavuoden noin 15 miljoonan liikevaihto on kasvanut noin 260 miljoonaa markkaan.

Viime vuonna myytiin noin 13200 Pomi-tietokonetta ja tämän vuoden tavoitteena on 17000 koneen myynti.

Yrityksen viestintäpäällikkö Juhani Kauppinen uskoo tavoitteeseen myös päästävän.

-Tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä perinteisten pöytätietokoneiden myyntimme kasvoi 34 prosenttia ja uusien kannettavien lähes 300 prosenttia. Lisäsimme myös työntekijämääräämme alkuvuoden aikana 14:llä. Nyt meitä on 40, Kauppinen laskee.

Kauppisen mukaan Pomille ei enää riitä se, että on päästy viiden suurimman joukkoon Suomessa.

-Suuruus tuo etua ja kilpailu on mikrotietokoneiden myynnissä kovaa. Tästä syystä suomalaiset saavat tietokoneensa suhteellisen halvalla. Asia on näin siitä huolimatta, että meillä halutaan koneisiin aina viimeistä teknologiaa, Kauppinen väittää.

Hänen mukaansa Suomessakin ollaan siirtymässä pelkästä tekniikan ihailusta tietokoneiden käytettävyyden painottamiseen. Tähän myös Pomissa ollaan valmiita panostamaan. Yrityksessä on käytetty markkinatutkimukseen paljon rahaa.

-Mutu-tietoa ei kannata käyttää. Käytämme tutkimustuloksia myös markkinoinnin suunnittelussa. Tuotteemme muodostavat kokonaisuuden sekä ohjelmien että raudan suhteen ja kauppaan liittyy tietenkin olennaisena osana huolto. Asiakkaalle räätälöidään hänen tarpeitaan vastaava kone. Olemme esimerkiksi Kauppatalo Hansel Oy:n kanssa yhteistyössä räätälöineet julkiselle sektorille Juha-tietokonesopimuspaketin, Kauppinen esittelee ylpeänä.

Kotimikromyynti tasaantunut

Kauppisen mukaan kotimikromarkkinoilla on havaittavissa yritysten joukkopakoa.

-Pc-kauppa on kovempaa kuin puhelinkauppa. Kun mikrotietokoneiden kokonaisvolyymi oli 1997 noin 370000 kappaletta, menee niistä kotitalouksiin enää noin 70000 kappaletta. Tästä syystä hyvin matkaan lähtenyt yritysmyynti on erinomainen asia. Olemme myös huomanneet, että rahkeemme riittävät myös sillä puolella.

Vaikka Suomen kotimikromyynti väheni viime vuonna, uskoo Kauppinen, että kaikkien aikojen mikromarkkinat koetaan ensi syksynä.

-Yrityksissä on suhdannekehitys siinä vaiheessa, että atk-laiteiden uusimista harkitaan. Kotitalouksissa on työttömyys vähenemässä, mikä lisää ostohalukkuutta.

Takaisinostotakuu

Pomi-mikroja markkinoidaan myös takaisinostotakuulla. Pöytämikro luvataan ostaa takaisin 37 kuukauden aikana. Takaisinostohinta on 20 prosenttia arvonlisäverollisesta hankintahinnasta.

-Takaisinostotakuu on osa ympäristöystävällistä ajattelua eikä se edellytä edes uuden laitteen hankkimista. Näin tietokoneet eivät joudu kaatopaikoille ja käytöstä poistetut koneet kelpaavat hyvin jatkokäyttöön uudistettuna tai osina, Kauppinen uskoo.

Tuoreimmat osastosta