1998017795 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

SOK:N KOLAMO ODOTTAA 500 MILJOONAN LISÄMYYNTIÄ

Keskoa kiinniottava SOK uskoo vähittäiskaupan voittoputken jatkuvan

27.3.1998 0:00

Kauppajätti SOK voittaa asiakkaita markkinajohtaja Keskolta alkaneena vuonna. -Kasvatamme selvästi markkinaosuuttamme myös tänä vuonna, arvioi keskusosuuskunnan kakkosmies, kauppaneuvos Eero Kolamo Taloussanomille torstaina. -Nousu on kestänyt seitsemän vuotta eikä se ainakaan vielä katkea.

SOK:n päästrategi arvioi 26 prosentin myyntiosuuden ylittyvän vähittäiskaupassa alkuvuoden lukujen perusteella. Kassavirrassa 0,9 prosenttiyksikön lisäsiivu merkitsee noin S-kaupoille 500 miljoonaa markkaa lisää.

S-kauppojen nousu alkoi laman koittaessa

-Yksi prosenttiyksikkö on runsaat 500 miljoonaa markkaa, totesi Kolamo tuoretta päivittäiskaupan tilastotietoa pohtiessaan.

SOK on pian saavuttanut tavoitteensa noin kymmenen prosentin kasvussa, mille kilpailijat aikanaan hymähtelivät. Marketteihin ja tavarataloihin panostaneen S-ryhmän osuus markkinoista oli 15,9 prosenttia ennen lamaa 1990.

Kolamo kertoo mahdollisesti puolittuvan mutta yhä selvän kasvun jatkumista mm. kanta-asiakkaiden aktiivisuudella. SOK:n etukorteilla tehdyt ostokset ovat hypähtäneet jo runsaan viidenneksen tammi-maaliskuussa viime vuoteen verrattuna, Kolamo kertoo.

Etukortti löytyy 600 000 lompakosta

S-kauppojen vihreä bonuskortti löytyy noin 600000 perheellisen lompakosta, josta kertyy noin 1,3-1,4 miljoonaa asiakasta.

-Kilpailua ei viime kädessä käydä korteilla vaan kaupan yksiköissä, Kolamo kuitenkin korostaa. -Bonuskortti on lisäarvoa.

SOK:n menestys on Kolamon mukaan perustunut pitkällä tähtäimellä paitsi hintakilpailukykyyn myös onnistuneeseen tukkurointiin ja jakeluun. Tärkeä lenkki logistiikassa on ollut hankintayhtiö Inex, jonka osuuskunta omistaa yhdessä Tradekan kanssa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?