1998017140 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

KAINUULAISIA ELINTARVIKKEITA VOI OSTAA PUHELIMELLA

Julkaistu: 24.3.1998 0:00

´Uusia markkinointioppeja pitää keksiä koko ajan´

PUOLANKA Puolankalainen yrittäjä Ritva Karjalainen sai kaksi vuotta sitten idean kainuulaisten elintarvikkeiden myynnistä puhelimitse. Vaikka puhelinmyynti tuntuu monesta sen kohteeksi joutuneesta myös kiusaamiselta, on yritysidea on otettu Karjalaisen mukaan hyvin vastaan.

-Vastaanotto on ollut erittäin myönteistä ja asiakkaat ovat pitäneet liikeideaa hyvänä, koska elintarvikkeita voi ostaa myös puhelimella ja vielä Kainuusta asti, selvittää Kainuun tuotemarkkinoinnin omistaja ja toimitusjohtaja.

Ritva Karjalaisen yhtiö aikookin palkata kevään aikana parikymmentä uutta työntekijää. Sen jälkeen yritys työllistää lähes 50 henkilöä. Suurin osa työntekijöistä on myyntineuvottelijoita, mutta yrityksen oma tuotevarastokin työllistää muutaman henkilön.

Karjalainen uskoo kasvuun ja odottaa tämän vuoden liikevaihdon nousevan yhdeksään miljoonaan, kun viime vuoden laskutus oli viisi miljoonaa markkaa.

-Liikeideamme on myydä suoramyyntinä kainuulaisia elintarvikkeita puhelimitse ja toimittaa tuotteet asiakkaille postin välityksellä. Tärkeimmät kohderyhmät ovat yritykset ja naiset, tiivistää Karjalainen ideaansa.

Kainuun tuotemarkkinointi ostaa kymmeneltä kainuulaistilalta niiden valmistamia ruokatarvikkeita varastoonsa, jossa noin 30 tuotteesta kerätään asiakkaan halujen mukainen tuotepaketti. Asiakas voi tilata halutessaan myös valmiiksi suunnitellun kymmenen tuotteen paketin. Niitä ovat luomupaketti, makunautintopaketti ja tämän vuoden alusta myös yrityslahjapaketti.

Kilpailua laadulla

Ritva Karjalaisen mukaan puhelinmyynnillä myytävät tuotteet eivät ymmärrettävistä syistä kilpaile ´tavallisten´ elintarvikkeiden kanssa hinnalla, koska ne tehdään tiloilla eivätkä tuotesarjat ole kovinkaan suuria.

-Meidän ei ole tarkoituskaan kilpailla hinnoilla. Kilpailuvalttimme on laatu ja se, että myymme sellaisia elintarvikkeita, joita ei löydy kaupoista.

Kainuulaisten elintarvikkeiden markkinointi ei tapahdu satunnaisesti vaan yrityksellä on tietyt kriteerit, joiden perusteella mahdolliset asiakkaat hankitaan.

-Olemme pohtineet esimerkiksi, minkä ikäinen ja tyyppinen henkilö voisi kiinnostua luomutuotteista. Lisäksi valmistamme yritysasiakkaittemme kanssa yhteistyössä erilaisia tuotepaketteja, sanoo Karjalainen.

Runsaan vuoden ikäisellä yrityksellä on tällä hetkellä asiakkainaan noin 13000 yksityishenkilöä ja 200 yritystä. Asiakkaat voivat myös itse tilata haluamiaan tuotteita.

Tuoreimmat osastosta