KISKOJEN VAPAUTEEN ON VIELÄ PITKÄ MATKA

Julkaistu:

Kilpailun tiellä on paljon esteitä
Hallitusneuvos Jaakko Pohjolan mukaan pääkaupunkiseudun raideliikenteen kilpailuttaminen on ongelmallista. Hän johtaa liikenneministeriön asettamaa työryhmää, joka pohtii raideliikenteen avaamista kilpailulle.

Työryhmän on määrä luovuttaa aiheesta mietintö huhtikuun alussa.

-Ongelmat ovat monimutkaisia, ja jonkun pitäisi osata vastata niihin.

Vaikeudet johtuvat muun muassa siitä, että junaliikenteessä Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan YTV:n alue on pienempi kuin Helsingin seutu. Lähijunat kulkevat aina Karjaalle ja Riihimäelle asti.

Pohjola ei usko, että löytyy järkevää systeemiä, jonka avulla YTV:n liikenne erotettaisiin VR:n lähiliikenteestä.

-Tätä on vaikea kuvitella, koska liikenne menee YTV:n rajan yli.

Kilpailuttaa pitäisi siis koko pääkaupunkiseudun junaliikenne kerralla. Pohjola näkee kuitenkin ongelmaksi sen, kuka hoitaa liikenteen järjestämisen ja kilpailuttamisen.

-YTV ei siihen käy, koska sen toiminta-alue on liian pieni. Valtio omistaa radat, mutta onko sen tehtävä kilpailuttaa tällä alueella?

Jos kilpailuttaminen ei kuulu valtiolle, sen voisivat ottaa hoitoonsa YTV ja radanvarsikunnat. Se vaatisi kuitenkin oman byrokratiansa.

-Onko kilpailuttaminen todella sen arvoinen asia, että luomme ison viranomaisjärjestelmän?

Pohjola myös epäilee, kuuluuko kilpailun järjestäminen ylipäätään vain YTV:lle.

-Mikä ihmeen oikeus YTV:llä on kilpailuttaa rautatieliikennettä valtion omistamalla radalla?

Valtio voisi ostaa paikallisliikennettä

Pohjolan mukaan on mahdollista, että valtio ostaisi eri puolilla maata kannattamatonta paikallisliikennettä yrittäjiltä. Vastaava malli toimii jo bussiliikenteessä.

Henkilöliikenteen kilpailuttamisen yksi malli on, että valtio vuokraa kalustoaan ulkopuolisille. Tämä vaikuttaa järkevältä siksikin, että hävinneen osapuolen on vaikea saada kalustolleen uutta ostajaa kansainvälisiltä markkinoilta: raideleveydet vaihtelevat maittain.

-Kaluston ylläpito vaatii varikoita, joita ei ole kuin VR:llä, muistuttaa Pohjola.

Monopolit haittaisivat kaukoliikennettä

Työryhmä on pohtinut muun muassa sitä vaihtoehtoa, että raideliikenteen kilpailuttamiseksi Suomi pilkottaisiin osiin. Kullakin alueella yksi yrittäjä saisi yksinoikeuden liikennöintiin.

Pohjolan mielestä malli ei toimisi.

-Jos Suomi jaettaisiin osiin, joille myönnettäisiin yksinoikeuksia, kaukoliikenne toimisi heikosti.

Pohjolan mukaan myöskään rataosakohtaiset monopolit eivät toimi. Realistisemmalta vaikuttaakin malli, jossa Suomi olisi yksi kokonaisuus ja koko alueella sallittaisiin vapaa liikennöinti.

Tavarankuljetuksessa kalusto olisi halpaa

Nykyisen lainsäädännön mukaan rautatieyrityksellä pitää olla omat veturit. Sen sijaan kalusto voisi olla omaa tai vuokrattua.

Tavarakuljetuksissa kalusto ei olisi ongelma. Tavaravaunut ovat halpoja, eikä niihin investoiminen muodostaisi kynnystä.

VR:n haastamisesta on innostunut esimerkiksi Rautaruukki. Oman ilmoituksensa mukaan Rautaruukki on kiinnostunut omasta rautatieyhtiöstä. Mielenkiintoon on selkeä syy: konserni kuljettaa vuosittain rautateitse kolme miljoonaa tonnia tavaraa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    2. 2

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    3. 3

      3 perhettä kiisteli homepommista, keskimmäinen joutui maksajaksi – ”Tuomioiden takana on paljon inhimillistä kärsimystä”

    4. 4

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    5. 5

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    6. 6

      Kommentti: Pitäisikö ”työn välttelijöiltä” viedä tuet? Ei mitään hyötyä

    7. 7

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    8. 8

      Kommentti: 10 sytykettä seuraavaan finanssikriisiin

    9. 9

      Veikko Salli, 81, loi roskiksista menestysbisneksen – ”Olen urallani moneen kertaan suistunut ja ylös noussut”

    10. 10

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    2. 2

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    3. 3

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    4. 4

      3 perhettä kiisteli homepommista, keskimmäinen joutui maksajaksi – ”Tuomioiden takana on paljon inhimillistä kärsimystä”

    5. 5

      Kommentti: Pitäisikö ”työn välttelijöiltä” viedä tuet? Ei mitään hyötyä

    6. 6

      Veikko Salli, 81, loi roskiksista menestysbisneksen – ”Olen urallani moneen kertaan suistunut ja ylös noussut”

    7. 7

      Kommentti: 10 sytykettä seuraavaan finanssikriisiin

    8. 8

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    9. 9

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    10. 10

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    3. 3

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    4. 4

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    5. 5

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    6. 6

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    7. 7

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    8. 8

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    9. 9

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    10. 10

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    11. Näytä lisää