1998014994 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

IIRON ASEENKANTAJA

Julkaistu: 14.3.1998 0:00

Pohjola-yhtiöiden Mr. Brandi on

Pohjola-yhtiöiden viestintäjohtajaksi valittu Taneli Hallanaro aikoo kohentaa Pohjolan imagoa. Kokenut brandinikkari on pääjohtaja

Iiro Viinasen apuri, aseenkantaja ja taistelukumppani.

Ollessaan valtiovarainministeri Iiro Viinanen saneerasi valtiontaloutta yhdessä taisteluparinsa, pääministeri Esko Ahon kanssa. Pohjolassa Viinaselta on puuttunut taistelukumppani tähän saakka. Huhtikuun alussa Viinasen rinnalle ilmestyy pieni, pyylevä ja uskollinen apuri, viestintäjohtaja Taneli Hallanaro, 42.

Kun viestintätoimisto Grey Eminencessä kolmanneksi viimeistä viikkoa työskentelevä Hallanaro tulee avaamaan ulko-ovea, saan ahaa-elämyksen. Mieleen hiipii Cervantesin teoksessa Don Quijote seikkaileva parivaljakko Don Quijote ja Sancho Panza.

Hallanaro on kuin ilmetty Sancho Panza. Viinanen taas muistuttaa miekkaa heiluttavaa Don Quijotea, joka rynnistää seikkailusta toiseen. Murheellisen hahmon ritariksi Viinasta ei tosin voi nimittää.

Don Quijotessa uskollinen aseenkantaja seuraa isäntäänsä millaisiin hupsutuksiin tahansa. Don Quijote ryhtyy muun muassa taistelemaan hirviöiksi kuvittelemiaan tuulimyllyjä vastaan.

Myös Viinasella ja Pohjolalla on edessään yhä hirviömäisempiä vastustajia. Ne ovat ihka oikeita, sillä suomalaisten ylimääräisistä rahoista käydään yhä verisempää kilpailua vakuutusyhtiöiden, pankkien ja erilaisten sijoitusrahastojen välillä.

Parasta tietenkin olisi, jos muodostuisi mielikuva, että Henki-Pohjola on yhtä kuin eläkesäästäminen, Hallanaro visioi.

Kun tavoitteet ovat näin korkealla, brandien eli tuotemerkkien rakentamiseen erikoistuneelle aseenkantajalle löytyy käyttöä. Viinanen tarvitsee Hallanaron kaltaisen toimeliaan, aloitteellisen ja itsenäisen apurin.

Pohjolassa Hallanarolle on varattu johtokuntapaikka, jotta hän pystyy seuraamaan tarkasti vakuutusjätin tapahtumia. Yleensä viestintäjohtajat eivät istu suuryritysten johtokunnissa. Pohjolassa päätettiin perustaa johtokuntatasoinen viestintäjohtajan paikka, jotta viestintä pystyttäisiin nivomaan paremmin osaksi Pohjolan bisnestä. Viestintä ja markkinointi ovat Pohjolan uusia aseita.

Viestintäjohtaja on sparrauskumppani. Tehtäväni on huolehtia siitä, että viestintä otetaan huomioon, kun tehdään bisnes-päätöksiä. Kun olen mukana ydinryhmässä, pystyn parhaiten huolehtimaan tästä, Hallanaro sanoo.

Sparrauksen lisäksi Hallanaron tehtävänä on vahvistaa Pohjolan brandia. Se ei ole Hallanaron mielestä nykyisin riittävän selkeä. Sana Pohjola herättää ihmisissä hyvin erilaisia mielikuvia. Yksi muistaa oman kotivakuutuksen, toinen lapsuuden aikaisen heijastimen, kolmas Suomi-yhtiön lopettamisesta syntyneen riidan ja neljäs pääjohtaja Iiro Viinasen.

Arvaa, kuinka monta slogania Pohjolan mainoksissa on? Yli kaksikymmentä! Hallanaro päivittelee.

Jos iskulauseita tarvitaan, niitä pitäisi olla vain yksi.

Hallanaron ei halua keksiä Pohjolan brandiin sopivaa iskulausetta. Hänen mieleensä on kuitenkin syöpynyt yksi Pohjolan mainoksissa käytetty iskulause. Sekin on vuosien takaa. Pohjola korvaa oli Hallanaron mielestä osuva, koska se kertoi, mitä Pohjola tekee.

Arvaa, miten suuren osan vahingoista Pohjola korvaa?

Vastaan summamutikassa, että neljäkymmentä prosenttia.

Lupsakka Hallanaro menee vakavaksi.

Tässä on tosiaan paljon tehtävää. Pohjola korvaa 95 prosenttia vahingoista. Viime vuonna Pohjolaan tuli 200000 vahinkoilmoitusta, joista vain 10000 jätettiin korvaamatta. 3000 niistä meni valituslautakuntaan. Korvauksiin Pohjola käytti viime vuonna kaksi ja puoli miljardia markkaa.

Pohjola tosiaan korvaa. Ja Hallanaro hallitsee faktat, vaikka nimitys tupsahti julkisuuteen vasta viime viikolla.

Hallanaron tuntevat kehuvat miestä nopeaksi oppimaan. Tästä on ollut hyötyä työtehtäviä vaihtaessa.

Diplomi-insinööriksi kaivostekniikka pääaineena 1980 valmistunut Hallanaro aloitti uransa myyntihommissa. Hän työskenteli Koneella, Outokummussa ja Tamrockissa. 1982 Hallanaro otti tuntumaa mainontaan väsäämällätoimittaja Hannu Karpon kanssa Tamrockille uudet mainosfilmit. Vähitellen mainosala rupesi kiehtomaan yhä enemmän.

SEK & Greyltä soitettiin ja kysyttiin, tietäisinkö hyvää tyyppiä, joka olisi kiinnostunut osakeantikampanjan hoitamisesta. Vastasin, että tiedän: minä.

Hallanarolla riittää itsevarmuutta. Hän tietää hallitsevansa markkinointi- ja mainosbisneksen ja oppivansa nopeasti alan uudet niksit. Aloittaessaan viisi vuotta sitten yhteiskuntasuhteiden hoitoon erikoistuneen Grey Eminencen toimitusjohtajana Hallanaro ei tuntenut kovin hyvin poliittista vaikuttamista. Nyt sekin sujuu. Poliittisen lobbauksen päävastuun Grey Eminencessä tosin kantaa entinen europarlamentaarikko Ulpu Iivari jonka Hallanaro pestasi.

Yhteiskuntasuhteiden hoitamisessa tarvitaan politiikan liemissä keitettyjä tyyppejä, jotka tietävät, miten asiat etenevät.

Yritysjohtajat eivät Hallanaron mukaan yleensä ymmärrä politiikkaa. Siksi yritykset tarvitsevat viestintätoimistojen palveluksia. Ei ole ihme, että Ulpu Iivarin lisäksi eräät muutkin politiikan kulisseja kolunneet henkilöt ovat siirtyneet viestintätoimistojen palkkalistoille.

Hallanaro vaikuttaa leppoisalta mainosmieheltä. Tietääkö hän, minne on menossa? Ettei vain jäisi Pohjolassa kovaotteisen Iiro Viinasen jalkoihin? Turha luulo.

Taneli vaikuttaa leppoisalta tyypiltä, mutta hän on hyvin bisnessuuntautunut, jopa kova. Taneli haluaa tuloksia. Grey Eminencessä on ovi käynyt, alalla työskentelevä sanoo.

Hallanaron logiikan kerrotaan ´pelaavan kuin partaveitsi´. Sitä tarvitaan, kun esimiehenä on suoraviivainen diplomi-insinööri Viinanen.

Viinanen vakuuttui Hallanaron kyvyistä viime syksynä, kun tämä selvitti, miten Pohjolan viestintää pitäisi uudistaa. Brandin rakentaminen, kiristyvä kilpailu erilaisten sijoitustuotteiden välillä sekä uudet mediat vaativat keskitetympää viestintää, Hallanaro suositteli. Viinanen oli samaa mieltä.

Minulle sanottiin, että tule hoitamaan homma.

Lopuksi pieni testi tulevalle aseenkantajalle: Suomi-yhtiön vakuutuskannan siirtämisestä Henki-Pohjolaan syntynyt sota. Onko Pohjolan johto tuhonnut tässä määrätietoisesti vakuutuskonsernin yrityskuvaa, kuten väitetään?

Taitaa olla niin, että faktat ovat tälläkin kertaa pilanneet hyvän uutisen. Suomi-yhtiön rahat eivät katoa mihinkään. Yhtiön asiakkaat saavat niin hyvät asiakasedut, että heitä voi pitää varsinaisena kultapossukerhona.

Testi sen todistaa. Viinanen voi luottaa aseenkantajaansa.

Tuoreimmat osastosta