199801461 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

RIKAS SUOMALAINEN ON IHANA ASIAKAS

Julkaistu: 28.2.1998 0:00

Yksilöllinen varainhoito on Suomessa hävyttömän halpaa. Tätä mieltä ovat ainakin pankit. Ne eivät kehtaa enää hintojansa julkisesti kertoa. Pankit selittävät vaitonaisuutta kahdella tavalla.

Ensiksi: yleispäteviä hinnoittelusääntöjä ei ole, koska palvelun hintaan vaikuttavat sen laajuus, asiakkaan varojen määrä ja niiden laatu. Toiseksi: pankit pelkäävät kiukkuisten puheluiden tulvaa, kun hintahaarukan ylälaidalle osuneet asiakkaat tiukkaavat pankkiiriltaan hinnoitteluperusteita.

Tähän mennessä varainhoitajia ovat yksilöllisessä varainhoidossa kilpailuttaneet ennen muuta yritykset ja yhteisöt. Nyt äveriäs yksityishenkilökin on pankkien silmissä mitä houkuttelevin asiakas.

Pankit uskovat, että myös yksityisiltä suomalaisilta liikenee yhä enemmän sijoitettavaa ja että suomalaiset ovat yhä valmiimpia maksamaan ammattiavusta myös sijoitusasioissa. Sen pankit kieltävät, että yksityisasiakkaista olisi tarkoitus tehdä varainhoidon katteita venyttävä lypsylehmiä.

-Ihmisten hampaat narskuvat aina, kun he maksavat palvelumaksuja pankeille. Lisäksi tämä on niin kilpailtu markkina, ettei ylihintojen periminen onnistu keneltäkään, sanoo pankinjohtaja Maarit Näkyvä Postipankista.

Näkyvä rakentaa Postipankkiin paraikaa uutta organisaatiota palvelemaan nimenomaan yksityisasiakkaita. Tähän asti PSP:n varainhoito on - Merita Asset Managementin ja Opstock Omaisuudenhoidon tavoin - palvellut ennen muuta yrityksiä ja yhteisöjä.

Näkyvä lupaa yksilöllistä huomiota jo muutaman sadan tuhannen salkuille. Raja on huomattavasti alempana kuin kilpailijoilla, sillä sopimuspohjaisen varainhoidon alaraja on tyypillisesti vähintään miljoonassa markassa.

Osan erosta selittää se, että raja sopimuspohjaisen omaisuudenhoidon ja yksilöllisen sijoitusneuvonnan välillä on osin veteen piirretty. Esimerkiksi PSP lupaama palvelu muistuttaa osin työtä, jota esimerkiksi Meritassa tekevät omaisuuspalvelukonttorit, eikä yksityishenkiöiden sopimuspohjaiseen varainhoitoon erikoistunut yksityispankki.

Myös Ålandsbanken aikoo tänä vuonna tiukentaa otettaan yksityishenkilöiden varainhoidosta. Pankkihan aloitti mantereen valloituksen asuntolainoilla ja on nyt valmis siirtymään vyörytyksen seuraavaan vaiheeseen.

Nykyisellään ainakin Ålandsbankenin varainhoito on niin pientä, että pankki ujostelee lukujensa kertomista. Yksilöllistä hoitoa saavat kuitenkin yli miljoonan markan salkut ja Helsingissa asiakkaina ovat etupäässä varakkaat liikemiehet.

-Me emme tee ketään rikkaaksi. Meidän tehtävämme on huolehtia ennen muuta siitä, että hoidossamme olevan omaisuuden arvo säilyy ja että sille saadaan järkevä tuotto, Ålandsbankenin johtaja Jan Tallqvist linjaa.

Ålandsbanken perustaa parhaillaan omaa rahastoyhtiötä Marianhaminaan. Ensimmäiset vetäjäkandidaatit pankki haastatteli tällä viikolla Helsingissä. Tallqvistin mukaan rahastoyhtiön sijaintipaikan tarkoituksena on karsia joukosta lyhyttä pestiä etsivät onnenonkijat. Ja toisaalta sijainti helpottaa rekrytointia Tukholmasta, josta pankki etsii myös päteviä ja sopia rahastojohtajia.

Uusia rahastoja on luvassa pian myös Handelsbankenilta, joka tuo ensimmäiset suomalaiset rahastonsa markkinoilla ensi kuussa. Varainhoidon merkityksestä Handelsbankenille kertoo se, että ensi viikosta lähtien varainhoito on Handelsbanken-konsernissa pankin kolmas liiketoimintayksikkö. Tähän asti varainhoito on toiminut osana Handelsbanken Marketsia.

Yksityisten suomalaisten kukkarolle kurottaa tänä vuonna entistä pontevammin myös myös Interbank. Se muuttuu elokuussa Mandatum Pankiksi, joka nimeää yhdeksi painopisteistään yksityishenkilöiden varojen hoidon.

Tuoreimmat osastosta