Valokuvat paljastavat, miten Helsinki muuttui 100 vuodessa - Suomi 100 - Ilta-Sanomat

Valokuvat paljastavat, miten Helsinki muuttui 100 vuodessa

Sanomatalon aulassa avautuu perjantaina Helsinki-aiheinen yhteisnäyttely, jonka tekijät eivät ikinä tavanneet toisiaan.

30.11.2017 6:32

Sanomatalon katutason aulassa avautuu perjantaina Helsinki-aiheinen yhteisnäyttely, jonka tekijät eivät ikinä tavanneet toisiaan, vaikka liikkuivat samoilla paikoilla ja seisoivat samoilla jalansijoilla. Ahdasta olisi tullutkin!

Näyttely on esillä koko joulukuun ajan.

Puolet kuvista on Sipoossa Nikkilän mielisairaalassa vuonna 1942 menehtyneen Signe Branderin ottamia, puolet Turussa vuonna 1967 syntyneen Ilta-Sanomien valokuvaajan Pete Aarre-Ahtion kuvia.

– Signe on valokuvauksen superstar, Aarre-Ahtio, 50, kehuu kollegaansa.

­

Vaikka Brander kuoli mielisairaalassa, hän ei ollut hullu, kuten ei Aarre-Ahtiokaan. Sairas ja väsynyt Brander oli, ja viherkaihin vaivaama. Hän joutui vuonna 1941 Kivelän sairaalaan, ja hänet siirrettiin jatkosodan alettua muiden vanhuspotilaiden mukana Nikkilään.

Nälkätalvena 1942 yli sata potilasta menehtyi aliravitsemukseen ja tauteihin. Yksi heistä oli 73-vuotias Brander.

Suomi on nyt aivan eri maa: yhdenkään valokuvaajan ei tarvitse enää kuolla nälkään, mistä Branderin kollega Aarre-Ahtiokin on elävä esimerkki.

Näyttelyn aihe on siis Helsinki, sen kadut, talot, puistot, tehtaat, rannat, urbaani maisema ja arkkitehtuuri, satunnaiset ihmisetkin.

Työnjako oli alusta asti selvä, Signe päätti, mitä kuvataan, mistä kulmasta ja millaisella rajauksella.

 Signe on valokuvauksen superstar.

Aarre-Ahtio yritti keksiä, miten saman kuvan voisi ottaa uudelleen. Kuulostaa helpolta, mutta ei ole, kun välissä on 110 vuotta purkamista ja rakentamista.

Kaksosen synnyttäminen vaati salapoliisityötä: vanhoja karttoja, satelliittikuvia, mittailua ja päättelyä, edestakaista askeltamista, tähtäilyä ja pähkäilyä.

– Aina ei voinut ottaa täsmälleen samalla tavalla rajattua kuvaa, koska siihen olisi tullut vain seinä. Silloin sovelsin. Halusin näyttää miljöön muutoksen, Aarre-Ahtio kertoo.

Oli myös fyysisiä esteitä. Missä Brander levitteli kuvaustarpeitaan, saattaa nyt seisoa kompromissihaluton kivitalo. Tarkkakin piti olla. Katunumerointi saattoi muuttua matkan varrella.

Projekti vei mukanaan. Näyttelyssä on 38 kuvaparia.

– Eikä tämä tähän jää, Aarre-Ahtio ennustaa.

Katselijan korvissa alkaa soida Four Catsin ikivihreä Niin kaikki muuttuu, kaikki muuttuu, ei entiselleen mikään jää, jonka kvartetti esitti Maunu Kurkvaaran Helsinki-aiheisessa elokuvassa Lauantaileikit (1964).

Juuri muutoksen äkillisyyden vuoksi Helsingin silloin tuliterä Muinaismuistolautakunta palkkasi Branderin ikuistamaan kaupunkinäkymiä. Työ kesti v. 1907–1913 ja tuotti 907 kuvaa.

Aarre-Ahtio aloitti keväällä 2014, kun Kaupunginmuseo oli julkaissut Branderin digitoidut kuvat netissä. Mikään ”nykyismuistolautakunta” ei häntä pestannut, vaan projekti alkoi itää IS:lle kuvatusta Brander-jutusta.

Kaikki ei ole muuttunut.

– Senaatintorin ympäristössä muutosta on hevoskärryjen vaihtuminen bajamajoiksi, Aarre-Ahtio sanoo.

Toinen ääripää ovat Etu-Töölö ja Kallio. Branderin Etu-Töölö oli kallioista joutomaata. Kalliossa oli työläisten matalia puutaloja. Aarre-Ahtion Kallio- ja Töölö-kuvissa ei entiselleen ole jäänyt mikään.

Osan kuvista Brander otti korkeilta paikoilta: Kallion kirkon ja Tuomiokirkon torneista, Paasitornista ja Kansallismuseon tornista. Aarre-Ahtio kiipeili perässä. Ovet aukesivat helposti.

– Helsinkiläiset ja tänne muuttaneet ovat tosi kiinnostuneita Helsingistä, Aarre-Ahtio kiittää.

Hän tuntee itsensä helsinkiläiseksi, vaikka syntyi Turussa ja koukkasi isänsä työpaikkojen vuoksi via Tampere ja Kemi. Nyt Aarre-Ahtio asuu Töölössä, ja sitä ennen Käpylässä, Herttoniemessä, Pohjois-Haagassa, Punavuoressa, Eirassa ja Kalliossa.

Helsinki on tuttu kuin omat taskut, ja tietysti Signe Branderin taskut.

Valokuvaaja Pete Aarre-Ahtio vastasi kymmeneen nopeaan kysymykseen.­

Näyttely avoinna koko joulukuun

Aikamatka Helsinkiin -valokuvanäyttely on avoinna Sanomatalon ala-aulassa joulukuun ajan ma-pe klo 9-20, la-su 9-20. Maanantaina 11.12. ja joulupäivänä 25.12. näyttely on suljettu. Sanomatalo sijaitsee Helsingin Elielinaukiolla Pääpostin, Kiasman ja Rautatieaseman naapurissa, katuosoite on Töölönlahdenkatu 2.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?