Suomi 100

Suomi 100 vuotta: Tässä on autoilun nykyisyys ja tulevaisuus

Julkaistu:

SUOMI 100
IS on esitellyt tänä vuonna autoja, jotka ilmentävät Suomen itsenäisyyden vuosi­kymmeniä. Viimeisenä vuorossa on sähköauto Kaliforniasta.
Yhdysvaltalaista Teslaa ei ole Suomessa myyty kuin joitain satoja kappaleita, mutta silti se on mullistanut alan niin meillä kuin muuallakin.

Aikana, jolloin puhutaan polttomoottoriauton kuolemasta, yksi auto on noussut ylitse muiden mitä tulee myytyjen autoyksilöiden määrän ja merkin saaman palstatilan suhteeseen: Tesla johtanee tätä tilastoa tästä hetkestä ikuisuuteen.

Lähes satatuhatta euroa perusversionaan maksava, mutta halutessaan superautoja nöyryyttävän suorituskyvyllä etenevä Tesla Model S on muuttanut autoteollisuuden toimintatapaa.

Autoa ei osteta jälleenmyyjältä vaan tilataan nettikaupasta. Sitä ei käytännössä tarvitse huoltaa. Autolla ajaminen oli pitkään täysin ilmaista, ja jos Teslalla kehitettiin uusi ominaisuus, se ilmestyi itsekseen yön aikana autoihin netin kautta ladattuna. Mikään muu autonvalmistaja ei ole toiminut koskaan näin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy



Teslan perustanut Elon Musk on noussut automerkkiin hurahtaneiden keskuudessa lähes stevejobsmaiseen jumalasemaan, ja samat hurahtaneet puhuvat ”dinosauruksista” tarkoittaessaan kaikkia muita paitsi Tesla-merkkisiä autoja.

Tesla saattaa olla automerkki, josta ei koskaan tule maailman myydyintä tai suurinta alansa edustajaa.

Se on kuitenkin automerkki, joka näyttää tietä sille, miten Suomen seuraavan vuosisadan ensimmäisillä vuosikymmenillä ajetaan.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt