Satavuotisen Suomen autohistoriaa: Lada – supervallan voimannäyte!

rac

Julkaistu:

Suomi 100
Ilta-Sanomat esittelee Suomen juhlavuonna autoja, jotka osaltaan ilmentäneet satavuotisen itsenäisyytemme aikaa. Nyt on vuorossa Lada ja vuodet 1977–87.
Autoilu politisoitui 1970- ja 1980-luvulla uudella tavalla. Yksi kansanliike halusi kieltää autoilun kokonaan ja toinenkin suhtautui siihen vähintään epäilevästi. Kummallekin näistä kelpasi kuitenkin yksi merkki – Lada.

Vuonna 1966 esitelty Fiat 124 oli aikanaan moderni, tilava ja kohtalaisen edistyksellinen automalli. Kun se vanheni 1970-luvun puolivälissä, oli tuotantolinja ehditty (Italian vasemmalle kallellaan olleen hallinnon avustuksella) rakentaa myös syvälle Neuvostoliittoon.

Siellä, Samaran alueen Togliattissa, valtiollinen AvtoVAZ valmisti suunnitelmatalouden hengessä vuosikymmenet kulkinetta, jota saattoi kaupata sekä oman maan työläisille, että niin sanottuihin länsimaihin – tai ainakin sellaisiin länsimaihin, joissa yhä uskottiin ainakin puolisalaa samaan aatteeseen.


Vuonna 1971 esitelty Lada oli kuten tunnettua tehty pitkälti samoilla muoteilla kuin Fiat, mutta venäläiset onnistuivat päivittämään Ladan astetta ankeammaksi, joskin myös karuihin oloihin paremmin sopivaksi autoksi. Venäläistämisen myötä levyjarrut katosivat taka-akselilta eikä yleinen työn laatu päässyt edes italialaiselle tasolle.

Ladaa myytiin Suomessakin paljon, mutta myös kikkailua löytyi. Osa myyntitilastojen ilmaherruudesta kun tuli siitä tosiseikasta, että maahantuoja sai niputtaa kaikki myydyt Ladat samaan tilastoon. Muiden merkkien piti erotella mallinsa erikseen.

Lada 1200 oli silti itätuotteeksi hyvä, lämmin ja halpa auto. Ei ehkä ihan niin hyvä kuin ajan kultaamat muistot antavat ymmärtää, mutta silti! Ladaa olivat lähiöiden parkkipaikat ja tehtaiden takapihat pullollaan, kaikissa mahdollisissa suunnitelmatalouden sävyissä.

Sekin tietysti kuultiin, että siinä missä länsiauto oli työläisten asialla olleen poliitikon mielestä vain porvarillista hapatusta, oli Lada yksinkertaisesti mitä parhain esimerkki itäystävän nerokkaasta insinööritaidosta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt