Suomi 100 vuotta: Kuplajuhla torilla 1950 – Suomi alkoi vähitellen autoistua - Suomi 100 - Ilta-Sanomat

Suomi 100 vuotta: Kuplajuhla torilla 1950 – Suomi alkoi vähitellen autoistua

Ilta-Sanomat esittelee tänä vuonna autoja, joista kukin on ilmentänyt Suomen itsenäisyyden vuosikymmeniä. Vuorossa legendaarinen Kuplavolkkari.

31.3.2017 6:45

Yksi maailman eniten valmistetuista ja tunnetuimmista automalleista on myös yksi itsenäisyytemme tärkeimmistä motorisoiduista kulkuneuvoista.

Volkswagen Kupla eli tehtaan mallimerkinnän mukaisesti Typ 1 on automalli, joka ei esittelyjä kaipaisi.

Kymmenissä tehtaissa ja maissa valmistetun auton prototyypit papattivat saksalaisilla autobahneilla jo vuosia ennen kuin maailma ryhtyi sotimaan syksyllä 1939.

Sen sarjavalmistus jatkui lähes seuraavalle vuosituhannelle saakka. Parikymmentä miljoonaa valmistettua yksilöä tekee siitä historian ylivoimaisesti eniten valmistetun automallin – muutama nimike on pystynyt suurempiin määriin, mutta Volkswagen Kuplan tapauksessa kyse oli samasta autosta koko sen historian ajan.

Sodan jälkeen Suomi piti kiinni omasta valuutastaan tiukasti: vaikka rahaa ei mainittavasti ollut, sen valumista ulkomaille haluttiin suitsia säännöstelyllä.

Autoja varten ei tuontilisenssejä saanut ilman painavaa syytä, joten länsiautoja jouduttiin jonottamaan jopa vuosien ajan. Sen sijaan poliittisista syistä neuvostoliittolaisia autoja kansalaiset toki pystyivät ostamaan.

Merillä työskennelleet saivat kuitenkin tuoda autoja ohi virallisten kanavien, ja niin tapahtuikin.

Niin kutsuttuina merimiesautoina maahan tuontiin erityisesti Volkswagen Kuplaa, joka oli edullinen, varmatoiminen ja lumiseen maahan sopiva automalli isoine pyörineen ja hyvän pidon tarjoavine takamoottoreineen.

 Merillä työskennelleet saivat kuitenkin tuoda autoja ohi virallisten kanavien.

Virallisen maahantuojan kautta Volkswageneita saatiin maahan vuonna 1950 vajaan tusinan verran, ja sitä pidettiin niin merkittävänä tapahtumana, että autojen vastaanottoa varten järjestettiin kansalaisjuhla Senaatintorille Helsinkiin.

Volkswagen Kuplaa myytiin Suomessa erityisen hyvin 1960-luvun lopussa ja 1970-luvun alussa, eniten vuonna 1970. Erikoista sinänsä, sillä automalli oli tuossa vaiheessa jo yli 20 vuotta vanha.

Ennen sen maahantuonnin päättymistä Kuplaa koottiin myös Wihuri Oy:n tehtaalla Heinolassa. Laajempi sarjavalmistus ei koskaan lähtenyt käyntiin, mutta tästäkin huolimatta Volkswagen Kuplalla on merkittävä asema Suomen autoistumisessa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?