Suomi 100 vuotta: Ford V8 on itsenäisyyden ajan tärkein automalli - Suomi 100 - Ilta-Sanomat

Suomi 100 vuotta: Ford V8 on itsenäisyyden ajan tärkein automalli

Ilta-Sanomat esittelee tänä vuonna autoja, joista kukin on ilmentänyt Suomen itsenäisyyden vuosikymmeniä. Vuorossa on Ford V8.

3.3.2017 7:11

Itsenäisyyden kolmatta vuosikymmentä varjosti yksi Suomen historian synkimmistä ajoista, mutta varsinkaan jatkosodasta ei olisi varmaankaan selvitty ilman yhden tietyn auton apua.

Koko 1900-luvun alku oli autoteollisuudessa kahden kauppa: Yhdysvallat dominoi maailman autonvalmistusta ylivoimaisella tavalla, ja sen merkeistä erityisesti Ford peittosi kaikki muut valmistus- ja myyntimäärillään. Henkilöautomalliston ohella Dearbornissa rakennettiin myös raskaampaa kalustoa, ja näistä erityisesti yksi laite oli ylitse muiden.

Yksinkertaisesti moottorinsa mukaan V8:ksi nimetty kuorma-automallia enemmän nimittäin suomalaisia sotilaista ja tarvikkeita kuljettivat vain sukset.

Talvisodan syttyessä autoista oli pulaa, ja lähes koko maan autokalusto mobilisoitiin armeijan käyttöön puolustusvoimien ylipäällikön käskyllä. Lisääkin autoja piti saada – mutta mistä?

Suomi yritti ostaa Fordin kuorma-autoja, mutta Euroopassa riehuneen maailmanpalon vuoksi amerikkalaiset eivät innostuneet niitä tänne kauppaamaan. Maksun saanti olisi ollut vähintäänkin epävarmaa, vaatimukset toimitusajoista tiukkoja ja tarve oman maan käyttöön edelleen olemassa.

Ford V8 kuorma-automuseossa Tuusulassa.

Lopulta autoja yritettiin ostaa suoraan Henry Fordilta ilman välikäsiä. Hän suostui myymään autot kohtuullisen hyvillä ehdoilla: pienen käsirahan jälkeen autoja toimitettaisiin maahan, ja maksuaika alkaisi raksuttaa vasta reilusti sodan päättymisen jälkeen.

Ford V8:t eivät koskaan ehtineet talvisotimaan, mutta jatkosodan aikaan niillä taattiin muonahuoltoa, miehistökuljetuksia, ambulanssikyytejä ja ammusrahteja. Ford V8 on varmasti itsenäisyytemme ajan tärkein automalli.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?