SM-liiga

Jyväskyläläinen sporttibaari sai tarjouksen Telian liigapalveluista: ”Nauroimme sille porukalla”

Julkaistu:

Televisiourheilu
Urheilubaarit harmittelevat kanavapakettien hurjan korkeita yrityshintoja.
Urheilun näyttäminen on sporttibaareille kallista. Kokonaishinnat vaihtelevat asiakaspaikkojen mukaan, mutta Ilta-Sanomien tekemän soittokierroksen perusteella monet ravintolat maksavat yrityshintaisista kanavapaketeistaan noin 1 500 euroa kuukaudessa eli noin 18 000 euroa vuodessa.

Tällä kuukausihinnalla saa yleensä ravintolan televisioihin suomalaisia kiinnostavia lajeja ja palloilusarjoja: jalkapallon eurosarjoja, Mestarien liigan, SM-liigan ja formulat. Hintaan sisältyvät tv:n peruskanavat.

– Onhan tämä kallista mutta pakollista, jos haluaa pitää yllä sporttibaarin imagoa, Lahdessa sijaitsevan Sport & Music Bar Elmo -nimisen baarin yrittäjä Janne Sillgren kertoo.

– Se on toinen kysymys, onko tämä kannattavaa. Tulisivatko ihmiset ollenkaan, jos emme näyttäisi urheilua?
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Arvioni mukaan baarin täytyy olla kahtena tai kolmena iltana viikossa täynnä, että myynti kattaa kanavapaketeista aiheutuvat kustannukset.

Sillgrenin ravintolassa on 99 asiakaspaikkaa. Aiemmin hänellä oli isompi urheiluun keskittynyt ravintola Lahdessa, jossa oli 220 asiakaspaikkaa.

Silloin kanavapakettien kustannukset nousivat pahimmillaan jopa 4 000 euroon kuukaudessa.

– Hävyttömän kallista! Se oli täystyrmäys, kun ensimmäisen kerran kuulin kanavapakettien yrityshinnoista.

Uusimpana tulokkaana sporttibaarien kanavalistoille on tullut Telia, joka näyttää ensi kaudella ensimmäistä kertaa SM-liigaa.

Telian jalkautuminen urheiluravintoloihin ei ole sujunut ongelmitta. Legendaarisen jyväskyläläisen Matsi Barin yrittäjä Karri Rönn kertoo, että Telia tarjosi heille palveluaan massiiviseen 1 500 euron kuukausihintaan.

– Nauroimme porukalla sille tarjoukselle, Rönn sanoo.

1 500 euron kuukausihinta SM-liigan näyttämisestä tarkoittaisi Matsi Barille tuhannen euron hinnannousua edelliskaudesta.

Telian paketti ei ole normaalisti ravintoloille näin kallis, mutta Matsi Barin erityistoiveet nostivat tarjouksen pilviin.

– Meillä on systeemi, jonka avulla pystymme tarvittaessa ajamaan jopa 14 päällekkäistä lähetystä. Tarvitsemme pääkortin lisäksi kahdeksan rinnakkaiskorttia, koska haluamme näyttää asiakkaillemme 4–5 peliä yhtä aikaa.

– Edellisellä palveluntarjoajalla tämä onnistui ilman hinnannousua, nyt rinnakkaiskortit tulisivat erittäin kalliiksi.

Tarjouksen Matsi Barille teki Telian ulkoinen myyjä. Rönn toivoo, että hinnasta päästään lopulta yhteisymmärrykseen Telian kanssa.

– Pyysimme Telialta, että joku kanavapaketeista vastaava henkilö ottaisi meihin yhteyttä. Tarjotulla hinnalla emme pysty palvelemaan kuluttajiamme.

Telian jääkiekkosisällöistä vastaava johtaja Olli-Pekka Takanen ei ollut kuullut kyseisestä tarjouksesta. Hänen mukaansa summa kuulosti kuitenkin ”melkoisen isolta”.

Takanen kertoo, että Telian oma hinnoittelu perustuu asiakaspaikkojen määrään.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt