Nyt se on tutkittu: jääkiekon ja SM-liigan suosio ei horju

Julkaistu:

sm-liiga
SM-liigan yleisömääristä on keskusteltu vilkkaasti syksyn aikana. Laskussa olevat katsojaluvut aiheuttavat päänvaivaa monilla paikkakunnilla, mutta tuore tutkimus kertoo, että lajilla on edelleen vankka asema suomalaisessa urheilukentässä.
Sponsor Insightin tekemän kyselytutkimuksen mukaan jääkiekkoilu on yhä Suomen selkeä ykköslaji. Kyselyyn osallistuneista 50 prosenttia kertoo olevansa jääkiekkoilusta erittäin tai melko kiinnostuneita. Kyselyyn vastasi 2050 yli 15-vuotiasta suomalaista.

Prosenttilukemassa itsessään ei ole nousua, mutta suhteessa muihin lajeihin jääkiekko on pitänyt pintansa parhaiten. Kakkossijalla on yleisurheilu 43 prosentilla ja hiihto 38 prosentilla.

Kaikista suomalaisista urheilusarjoista suosituin on SM-liiga, josta erittäin tai melko kiinnostuneita oli 36 prosenttia vastaajista. Kakkossijalla on jalkapallon Veikkausliiga 20 prosentilla ja jaetulla kolmannella sijalla miesten Superpesis ja miesten lentopallon Mestaruusliiga 14 prosentilla.

Kun vastauksia analysoidaan tarkemmin eri vastaajaryhmien sisällä, nousevat jääkiekkoilun ja SM-liigan tulevaisuuden haasteet esiin. Ikäryhmässä 45–59-vuotiaat kiinnostus on selkeässä kasvussa kolmen vuoden tarkastelujaksolla, mutta vastaavasti 15–29-vuotiaissa erittäin tai melko kiinnostuneiden määrä on laskussa.

Kun tarkastellaan kaikkia erittäin tai melko kiinnostuneita, SM-liigan vetovoima on kuitenkin noususuunnassa – tosin myös ei lainkaan kiinnostuneiden määrä.


Hallien ulkopuolella SM-liigan kulutuksessa on havaittavissa selkeää nousua etenkin Nelosen Ruutu-palvelussa, jossa videosisältöjen kulutus on alkukauden aikana lisääntynyt. Nelonen kertoo kasvun olevan 30 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

Tutkimuksen mukaan Suomen suosituin jääkiekkojoukkue on Oulun Kärpät. Seuraavina listalla ovat järjestyksessä HIFK, Tappara ja Jokerit.

Ilta-Sanomat ja Nelonen Media kuuluvat molemmat Sanoma-konserniin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt