Näin saat lisää nautintoa seksiin – kuusi haluja kiihdyttävää vinkkiä - Seksi & Parisuhde - Ilta-Sanomat

Näin saat lisää nautintoa seksiin – kuusi haluja kiihdyttävää vinkkiä

Unohda suorittaminen ja nauti kesästä!

Kesäloma on oivaa aikaa läheisyydelle. Parisuhteissa, joissa kosketusta tapahtuu muuallakin kuin vain seksin yhteydessä, on myös enemmän seksiä.

10.6. 20:00

Jokainen nauttii omalla tavallaan ja eri asioista. Tämä pätee myös seksiin. Listasimme kuusi vinkkiä nautinnon lisäämiseen.

1. Tutustu itseesi

Sooloseksillä näyttää olevan positiivista vaikutusta seksuaalisuuteen. Sitä harrastaessa oppii tuntemaan, mikä tuntuu itsestä hyvältä.

Nautintokyky liittyy vahvasti omanarvontuntoon; itsetuntemukseen ja itseluottamukseen.

– Harrastan sooloseksiä parantaakseeni suhdetta omaan kehooni. Huonon itsetunnon takia suhde kehoon on huonontunut ja huomasin, että irtosuhteet eivät ole hyväksi henkiselle hyvinvoinnilleni. Keskityn siis sooloseksiin ja oman kehon rakastamiseen ja nautinnon tuottamiseen itselleni, 25-vuotias nainen kertoi.

Lue lisää: ”Kunnon orgasmin jälkeen mikään asia ei maailmassa enää hetkauta”, nelikymppinen nainen sanoo sooloseksistä

2. Hyödynnä loma

– Älä hukkaa hetkiä, jotka saat viettää hyvän seksikumppanin kanssa. Talleta näitä hienoja hetkiä mieleesi, sanoi nelikymppinen nainen Ilta-Sanomien kyselyssä.

Käytä kesäloma hyödyksesi ja kokeile kumppanin kanssa jotain uutta. Lue vaikka seksiin liittyvää kirjallisuutta tai kokeile vibraattoria.

Tai nauti ihan vain siitäkin, että olet toisen kanssa lähekkäin ilman kiirettä.

– Nauttikaa kesästä, itsestänne ja toisistanne! kuuluivat seksuaaliterapeutin tässä jutussa.

Lue lisää: ”Vireämpää, kiihottavampaa, naiset ovat kauniimpia”, tunnustaa viisikymppinen mies – kesä aktivoi seksihalut

Ah valo, loma ja stressittömämpi arki! Kesäfiilis saattaa virkistää myös seksihaluja.

3. Kokeile hellyysharjoitusta

Valitse rauhallinen tila, ja käy kehoasi läpi lempeästi kosketellen ja tunnustellen. Voit pysäyttää kätesi johonkin tiettyyn kohtaan, joka kaipaa kosketusta.

Jos kehossasi nousee esille epämiellyttäviä tuntemuksia, ahdistusta, kipua tai jännitystä, anna käsiesi levätä lempeästi ja hengitä hetki syvään. Ota vastaan kaikki aistimukset ja tuntemukset.

Tätä ”hellyysharjoitusta” voi tehdä säännöllisesti vaikkapa viikoittain esimerkiksi aamulla heti herättyään tai iltasella ennen nukkumaanmenoa – tai jonain muuna sopivalta tuntuvana hetkenä esimerkiksi suihkun jälkeen.

Voit aloittaa harjoituksen jo suihkussa käydessäsi. Keskity silloin tuntemuksiisi ja suihkussa käymiseen täydesti.

Lue lisää: Sanna, 28, ja Salla, 26, kannustavat kokeilemaan nautintoa lisäävää harjoitusta: ”Se on paineetonta, ei ole pakko kiihottua”

4. Vaihtele seksiasentoa

Monia seksiasentoja voi varioida, ja löytää sitä kautta uusien nautintojen lähteille.

Kokeile vaikka näitä:

  • Seisaaltaan tai puoliksi pystyssä, esimerkiksi pöydän tai sängyn vieressä, ylävartalo sängyllä/pöydällä tai sitä vasten nojautuen.

  • Laita lähetyssaarnaaja-asennossa pepun alle tyyny, jolloin lantio nousee ylemmäs.

  • Vaihtele ylävartalon asentoa, jos olet kumppanisi päällä.

  • Kiihota klitorista käsin tai pienellä klitoriskiihottimella.

Lue lisää: Eikö seksiasento tunnu missään? Muutamalla niksillä voit löytää aivan uusia nautinnon ulottuvuuksia

5. Nollaa paineet

– Ei kannata ladata liian kovia paineita ja odotuksia, sillä seksi ei välttämättä ole jokaisella kerralla hyvää. Seksin kokeminen riippuu myös paljon persoonallisuudesta. Itse olen sellainen, että jos parisuhde on tuore, alan saada oikeasti hyvää seksiä vasta noin puolen vuoden jälkeen, kun toisen tuntee paremmin.

Näin totesi kolmekymppinen mies Ilta-Sanomien seksikyselyssä.

Lue lisää: 23 asiaa, jotka seksistä olisi kannattanut tietää jo aikaisemmin – ”Ihan turhaan olen feikannut satoja orgasmeja”

Nautinnon kokemuksesta ei kannatta ottaa painetta. Päinvastoin. Nautinnon saaminen kysyy avoimuutta, rentoutta ja epätäydellisyyden hyväksymistä.

Unohda siis suorittaminen. Seksillä ei tarvitse olla tiukkaa, ennalta määrättyä käsikirjoitusta.

Onko sinulla kivaa? Tuntuuko hyvältä? Nämä ovat hyviä kysymyksiä, jotka auttavat hahmottamaan, onko oma seksielämä tyydyttävää.

Lue lisää: Nollaa paineet itseltä ja kumppanilta – näin teet kesäseksistä rennompaa

6. Treenaa orgasmia

Jos orgasmin kanssa on vaikeuksia, sitä voi halutessaan treenailla.

Esimerkiksi orgasmin partaalla käyminen on yksi tapa. Silloin kumppani kiihottaa toista orgasmin rajalle ja pitää tauon juuri ennen laukeamista. Suorittaminen kannattaa tässäkin unohtaa.

Lue lisää: Joko olet kokeillut edging-seksitekniikkaa? 3 vinkkiä elämäsi parhaimpaan orgasmiin

Sekin kannattaa pitää mielessä, että seksi on paljon muutakin kuin orgasmi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?