6 tapaa lisätä nautintoa: ”Se saa seksin tuntumaan” - Seksi & Parisuhde - Ilta-Sanomat

6 tapaa lisätä nautintoa: ”Se saa seksin tuntumaan”

Rentous, itsetuntemus ja uskallus kertoa omista toiveista ja tuntemuksista ovat nautinnon avaimia.

Hellä kosketus voi tuottaa suuria nautinnon tunteita.­

4.12.2020 19:05

Seksuaalinen nautinto – mitä se oikein on?

Maailman seksuaaliterveysjärjestö määrittelee sitä näin: seksuaalinen nautinto on ruumiillista ja henkistä tyydytystä ja iloa, jota saadaan jaetuista tai itsellisesti toteutettavasta eroottisesta toiminnasta sekä ajatuksista, fantasioista ja tuntemuksista.

Väestöliiton sanoin seksuaalinen nautinto ”saa seksin tuntumaan”. Se on erilaisten mielihyväkokemusten summa.

– Nautinto minulle on kokonaisvaltaista, tilanteesta riippuen. Se voi olla kaikkea eri aisteilla leikittelyä. Hellää kosketusta ja toisen hyväilyä, arkisissakin tilanteissa. Ajatus pitää toista hyvänä, tuntea kuinka toinenkin osapuoli saa nautintoa ja olla oikeasti läsnä tilanteessa, sanoi puolestaan Riikka, 27, jutussamme.

Rentous tärkeää

Esimerkiksi jännittäminen, huono tunnelma tai aiempi, epämiellyttävä kokemus voivat estää seksuaalisen nautinnon. Myös hormonit, mieliala, lääkkeet, stressi tai seksiin liittyvät suorituspaineet voivat heikentää nautintoa.

Seksuaalinen itseluottamus avaa Mielenterveystalon mukaan mahdollisuuksia nautintoon. Esimerkiksi rentous, itsensä kanssa sovussa olo sekä uskallus ilmaista omia tarpeita kertovat itseluottamuksesta.

Seksuaalinen itseluottamus tekee itsestä myös parhaan mahdollisen kumppanin. Kumppanin, joka ottaa huomioon toisen ihmisen toiveet ja tarpeet.

Nautinto syvenee mielen ja kehon yhteydestä. Parhaiten omaan seksuaaliseen nautintoon voi siis vaikuttaa itse.

Tässä 6 vinkkiä:

1. Valitse rauhaisa ympäristö

Jännitys ja stressi voivat vaikuttaa haluihin. Rauhallinen tila auttaa mieltä ja kehoa rentoutumaan.

2. Tutustu itseesi

Tutkiskele itse omaa mieltä ja kehoasi. Millainen kosketus tuntuu hyvältä? Millainen kosketus ei tuota nautintoa? Mistä haaveilet? Mikä kiihottaa sinua?

Kaisa ja Jenni pohtivat jutussamme, voiko nautintoa ylipäänsä pystyä vastaanottamaan ja antamaan, ellei ensin pysty antamaan sitä itselleen.

Omaan nautintoon voi tutustua esimerkiksi seksivälinettä apuna käyttäen.­

3. Juttele kumppanisi kanssa

Kumppanisi ei osaa lukea ajatuksiasi, etkä sinä hänen. Jotta voitte tuottaa toinen toisillenne nautintoa, ottakaa tuntemuksenne esille rehellisesti.

Kerro esimerkiksi siitä, miten sinä haluat tulla kosketuksi ja kysy, millaisesta koskettelusta kumppanisi pitää. Tai mieti yhdessä kumppanisi kanssa, mitä haluaisitte kokeilla.

4. Unohda suorittaminen

– Keskityn paljon omaan suoritukseeni sekä ulkonäkööni, jolloin täysillä nauttiminen ei usein onnistu. Tästä johtuen myöskin orgasmin saaminen kumppanin kanssa on ollut hyvin haasteellista, kertoi Milla jutussamme.

Liika suorittaminen ja yrittäminen – kuten pelkkään orgasmin saamiseen keskittyminen – vie herkästi kauemmasta hetkessä olemisesta ja nautinnosta. Nautinto on suorittamisen vastakohta.

Yksi tärkeimmistä ainesosista on läsnäolo. Se, että keskittyy hetkeen.

Anna itsellesi lupa olla ja nauttia.

5. Kokeile jotain uutta

Tunnetko erogeeniset alueet? Ne ovat kohtia, joiden koskettelu saa aikaan mielihyvää.

Entä mitä jos kokeilisit kumppanisi kanssa uutta asentoa? Itselle tuttua asentoa voi myös usein varioida.

Seksilelutkin voivat tuottaa uudenlaisia nautinnon kokemuksia.

6. Harjoittele!

Kokeile nautintoa lisääviä harjoituksia.

Esimerkiksi höyhenellä tai vaikka kukkasella hennosti koskettelemalla sinä ja kumppanisi voitte oppia huomiomaan kehossanne kohtia, joiden koskettaminen tuottaa nautintoa.

Hae tarvittaessa apua

Jos nautinto tuntuu olevan toistuvasti hukassa, ja seksielämäsi kärsii siitä, hae apua. Ongelman hoitamiseen saattaa riittää sen esille ottaminen seksuaaliterapeutin vastaanotolla.

Myös fyysisen tai psyykkisen vaivan hoitaminen, tiedon lisääminen, keskusteluyhteyden parantaminen kumppaniin sekä erheellisten luulojen oikaisu voivat olla avuksi.

Lähteitä: Sexpo, Väestöliitto, Mielenterveystalo.fi

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?