Suomalaiset avautuvat mieleen jääneistä lomaromansseistaan: ”Harrastimme villiä seksiä rannalla Kreikassa” - Seksi & Parisuhde - Ilta-Sanomat

Lomalla rentoudutaan ja ollaan irti arjesta – siksi lomaromanssi voi tuntua niin autuaalta.

­

8.8. 20:33

Olin matkalla Kreikassa, kun tutustuin uskomattoman fiksuun ja filmaattinen ruotsalaismieheen. Hän näytti aivan kreikkalaispatsaalta, tosin hieman suuremmalla varustuksella. Tapasimme pienellä rannalla, jossa oli lähinnä paikallisia. Kuulin jonkun puhuvan ruotsia rantabaarin puolella ja menin tervehtimään. Tulimme välittömästi juttuun ja vietimme jokaisen lomapäivän samassa seurueessa. Katselimme tähtiä, harrastimme villiä seksiä rannalla, villalla ja veneellä. Vaihdoimme ajatuksia ja jaoimme salaisuuksia.

Kahden viikon loman jälkeen oli aika suunnata takaisin Suomeen. Olin surun murtama, mutta lupasin varata lennot Tukholmaan pian. Näimme vielä muutaman kerran loman jälkeen, mutta välimatka tuntui liian pitkältä. Olen nykyään naimisissa, mutta mietin välillä edelleen tätä ruotsalaista ja kadun, että annoimme juttumme hiipua pois.

Näin kertoo 27-vuotias nainen Ilta-Sanomien kyselyssä. Pyysimme suomalaisia kertomaan ikimuistoisimmista lomaromansseistaan. Ihan harvinaisia ne eivät taida olla: vastauksia tuli satamäärin.

Arkikielessä lomaromanssilla viitataan parisuhde- ja seksuaaliterapeutti Elina Tanskasen näppituntuman mukaan romanssiin, joka tapahtuu jossain muualla kuin osapuolten tai toisen osapuolen kotipaikkakunnalla. Suhdetta rajaa tavallisesti jommankumman tai molempien loman pituus.

Moni lomaromanssi on kuin kullalla reunustettu. Kaikki on niin ihanaa, liki täydellistä, kunnes on loman päättymisen aika.

– Olosuhteet ja ympäristötekijät vaikuttavat mielentilaan. Lomalla ihminen on yleensä irti arkiympyröistään ja velvollisuuksistaan, mikä näkyy esimerkiksi rentoutumisena ja hyväntuulisuutena. Tämä selittää osittain sitä, miksi lomaromanssi voi tuntua niin autuaalta. Niin ikään lomalla voi olla mahdollista viettää paljon aikaa lomaromanssikumppanin kanssa ja tehdä monenlaisia mieleisiä asioita viehättävässä ympäristössä ilman stressitekijöitä, Tanskanen sanoo.

Kahden viikon loman jälkeen oli aika suunnata takaisin Suomeen. Olin surun murtama.

Pysyvämpään suhteeseen?

Joskus kesäheilan kanssa päätyy pysyvämpään suhteeseen, mutta usein pitkä suhde ei esimerkiksi välimatkan takia edes onnistuisi.

– Jos toivoo, että lomaromanssista kehittyy jotain muuta, voi toki olla viisasta yrittää arvioida, missä määrin nimenomaan lomaan liittyvät tekijät ovat vaikuttaneet tunteisiin ja kokemuksiin. Tähän hyvä keino on palata omaan arkeen ja tunnustella siitä käsin tilannetta.

Mitä tehdä, jos lomaromanssi ei tahdo millään poistua mielestä?

– Suhteen lyhyys ei automaattisesti tarkoita sitä, että siitä pääsisi nopeasti yli – hetken lomaromanssihan saattaa olla jopa elämää muuttava kokemus.

Lomaromanssista ylipääsemiseen voi soveltaa samoja asioita kun eroa työstäessä, jos tuntuu siltä, että sydän on särkynyt tai voi muuten huonosti.

– Itselleen kannattaa antaa aikaa ja tilaa toipumiselle, eikä soimata itseään siitä, että lyhyt suhde on jättänyt ison jäljen.

Tilanteesta voi jutella omien luottoihmisten kanssa tai sitä voi käydä läpi terapeutin luona.

– Pikkuhiljaa voi alkaa kysyä itseltään, mitä lomaromanssista kenties oppi, mitä se antoi, millaiseksi se sai oman olon tuntumaan.

Niin ikään kannattaa pohtia, antoiko lomaromanssi elämään jotain sellaista, jota siihen kaipaa ja tarvitsee.

Oletko sinä kokenut lomaromanssin? Kerro kokemuksistasi kommenttikentässä!

Suomalaiset kertovat

Olin Kreetalla pidennetyn viikonlopun mittaisella lomamatkalla yhtenä huhtikuuna ennen turistirysiä. Olin 21-vuotias, yksin reissussa. Tapasin lomani aikana paikallisen vanhemman poliisimiehen. Hänen kanssaan sain viettää mitä ihanimman ja unohtumattomimman vuorokauden. Hän piti minulle private sightseeingiä Kreetan saarella ja romanttisen illallisen näköalaravintolassa. Koko yön harrastimme seksiä hotellillani. Se on vieläkin tähän päivään mennessä ollut yksiä nautinnollisimpia seksikertojani. En ole ikinä kokenut semmoista klikkausta kehenkään, eikä me ikinä enää tavattu tai oltu yhteyksissä reissun jälkeen. Mutta joskus vieläkin mietin, voisivatko asiat olla toisin, jos en olisi ollut pelkkä turisti. – Nainen, 22

Olin Ruotsissa kesätöissä nuorena ja ryhdyin naimisissa olevan työkaverin kanssa lomaromanssiin. Tapailimme ja harrastimme seksiä. Seuraavana kesänä menin samaan paikkaan kesätöihin. Lomaromanssi sai toisen osan. – Nainen, 51

Kreetan purjehduslomalla tapasin baarissa erään norjalaisen tytön. Hänen kanssaan tuli vietettyä pari ikimuistoista päivää – sekä veneessä että rannalla. – Mies, 52

Olin Amerikassa yksin reissaamassa ja tapasin Las Vegasissa miehen, joka oli myös yksin. Siitä lähdimme yhdessä hänen matkailuautollaan kiertämään jenkkejä ja nautimme toisistamme. Mitään syvempää tunnetta siinä ei ollut, mutta seksi oli hyvää! Kuukauden verran matkustimme yhdessä, kunnes lähdin takaisin Suomeen. Emme ole missään yhteydessä, emmekä tiedä toistemme sukunimiä. Tiedän vain sen, että hän oli Argentiinasta kotoisin. – Nainen, 25

Kesätöissä tutustuttiin ja sen jälkeen lomailtiin hetki yhdessä tiiviisti. Hän muutti kotikaupunkiini syksyllä opiskelemaan, joten saimme lomaromanssiin vähän ilahduttavaa lisäaikaa, vaikka molemmat tiedettiin, ettei koko elämän kumppanuudesta ollutkaan kysymys. Tilanteesta teki erityisen ehkä juurikin se, että molemmat olivat sinut sen hetkellisyydestä. Siksi se kesä jaettiin todella intohimoisesti ja täysillä. Paljon juhlintaa ja estotonta seksiä talossa ja puutarhassa! – Mies, 43

Hotellissa Turussa. Olen hotellin terassilla, kun mies koiran kanssa kävelee hyvin monta kertaa ohitse joka kerran hymyillen. Lopulta pyydän häntä kanssani drinkille. Juomme drinkit ja juttelemme aamuyöhön. Mies meni kotiinsa. Hän tuli seuraavana päivänä uudestaan, näytti Turkua ja vei minua eri nähtävyyksille. Minä vein hänet hotellihuoneeseeni. Näimme joka päivä viiden päivän ajan. – Nainen, 27

Kreikassa Kosin saarella tapasin ihanan hollantilaisen miehen heti loman alussa. Nukuimme lähes koko loman samassa huoneessa. Seikkailimme yhdessä ympäri saarta ja vietimme paljon aikaa yhdessä. Nyt viisi vuotta myöhemmin olemme edelleen Facebook-kavereita ja vaihdamme välillä kuulumisia. – Nainen, 30

Tunisiassa paikallisen tyypin kanssa lomamatkalla. Hän olisi myöhemmin halunnut Suomeen ja naimisiin, mutta en suostunut. Lomaromanssi on lomaromanssi. En etsinyt mitään vakavaa siihen aikaan muutenkaan, kun olin niin nuori ja aika vasta eronnut edellisestä parisuhteesta. – Mies, 35

Lomaromansseja ei ole ollut kuin yksi. Tapailimme hieman salassa pari kertaa viikossa. Rannoilla lähinnä. Kesän päätteeksi lähdimme molemmat eri paikkakunnille opiskelemaan. Se kesä auttoi minua itseäni löytämään todellisen minäni ja tajusin mitä oikeasti elämältä halusin. Kasvoin ihmisenä paljon. – Nainen, 24

Festareilla tapasin ihanan naisen, jonka kanssa synkkasi pienessä maistissa oikein kivasti. Homma meni äkkiä pussailuksi. Sen pidemmälle ei kuitenkaan menty. Vaihdettiin numerot ja ruvettiin viestittelemään tämän uuden tuttavuuden kanssa. Ilmassa oli molemminpuolista ihastumista, ja muutamaan otteeseen tavattiinkin. Se kesä ja ne villit ja vapaat viikonloput jäivät kyllä sinne positiivisten muistojen arkistoon ihan koko loppuelämän ajaksi. – Mies, 36

Olin 17-vuotias ja Bulgariassa, kun rakastuin paikalliseen korviani myöten. Voi sitä itkun määrää lähtiessä. Tämä oli 80-lukua, ja Bulgaria oli vielä suljettu, joten mies ei päässyt Suomeen. Kirjoiteltiin pari vuotta, mutta ikinä ei enää nähty. – Nainen, 51

Nuorena siskon kanssa Espanjassa ihastuimme englantilaisiin poikiin ja vietimme todella ihanan viikon heidän kanssaan. Kaikki oli niin viatonta. Jatkoimme hetken kotiin päästyämme kirjeenvaihtoa. – Nainen, 44

Kroatian ihana pikkukylä, siellä nuori nainen pyöritti matkamuistokioskia. Pitkään rohkeutta kerättyäni tuli kysyttyä yksille, ja siitähän se lähti. Sovittiin, että lomani ajan vain tapaillaan seksin merkeissä. Se oli sen arvoista. – Mies, 28

Talvinen reissu erääseen hiihtokeskukseen, jossa vietettiin viattomasti aikaa yhdessä. Pari kuukautta myöhemmin kävin hänen luonaan monen sadan kilometrin päässä viettämässä yhden intohimoisen yön. – Nainen, 33

Kielikurssilla, silloin vielä alaikäisenä. Ranskalainen minua vuotta vanhempi nuori mies pyysi lounaalle. Englannin kielikurssista tuli nopeasti ranskan kielikurssi. – Nainen, 20

Kolmekymppisenä, edellisestä suhteestani keväällä eronneena, miltei kymmenen vuotta nuoremman kotikaupunkini kollin kanssa oli kesän kestänyt laastarisuhde. Viikonloppuisin yössä kiitäen. Viikolla töiden jälkeen yöt menivät siinä tohinassa. – Nainen, 52

Ilta-Sanomat kysyi kokemuksia lomaromansseista suuressa seksikyselyssä. Kyselyyn vastasi yhteensä 11 390 ihmistä. Kysely tehtiin verkossa 4.–8. kesäkuuta 2020.