”Paine poksahti, räjähti ja mielihyvän tunne levisi lantion alueelle” – orgasmin voi saada ihan muualla kuin seksissä ja näin se onnistuu

Julkaistu:

Orgasmi
Coregasmi on mahdollista saavuttaa vaikka joogassa, juostessa tai kuntosalilla.
Hannan, 25, mieleen on jäänyt se ensimmäinen kerta, kun hän nosteli jalkojaan kuntosalilla.

– Pumppailin niitä siinä hetken ja tunsin, miten syvät vatsalihakset alkoivat supistella. Jatkoin ja sain orgasmin. Tämä tapahtuu melkein aina kun teen samaa liikettä. Pakko siis jättää vähän vajaaksi, hän kertoo.

Liikunta ja parantunut kehotuntemus voivat auttaa orgasmien saantia makuuhuoneessa, mutta orgasmin voi saada suoraan itse liikunnastakin. Tällaisia laukeamisia kutsutaan coregasmeiksi.

Esimerkiksi kestävyyslajeissa voi saada coregasmeja, samoin keskivartalotreenissä, tosin toistomäärien on oltava isoja. Jooga ja pilates ovat niin ikään hyviä lajeja.

”Koko lantioon levisi lämpö”

Jaana, 38, kertoo saaneensa elämänsä ensimmäisen orgasmin kuntosalilla parikymppisenä opiskelijana.

– Tein takareisiä laitteessa istuen. Olin jo tehnyt pitkän treenin, muun muassa kyykkyjä, ja aloittanut crossarilla lämmitellen. Muistan edelleen sen, että minulla oli jalassani valkoiset trikoot, ja tuijotin reisiäni kutkuttavan ja polttavan tunteen alkaessa levitä sisälläni. Tunne oli outo, eivätkä nykyään seksin yhteydessä kokemani orgasmit ala samankaltaisesti. Koko lantioon alkoi levitä lämpö ja ikään kuin polttava pakotus, joka nousi ylös napaa kohti. En ollut varma oliko se hyvä vai huono, tunne oli niin outo. Se tuotti mielihyvää, mutta pelkäsin että joku huomaa.

Sama kokemus on tapahtunut Jaanalle muutaman kerran, joko takareisi- tai etureisilaitteissa istuessa.

– Nyt minulla on parempi ymmärrys siitä, mistä on kyse, enkä ole tunnetta pahemmin estellyt. Ainoastaan yrittänyt estää muita huomaamasta mitä siinä tapahtuu. Jostain syystä tilanne on ollut vähän nolostuttava.

Jokainen voi saada

Valmentaja, terapeutti ja seksuaalineuvoja Liina Sieversillä on ilouutisia: coregasmit ovat jokaisen ulottuvilla eikä niitä ainakaan tarvitse hävetä.

– Monet oppivat kontrolloimaan mielihyvän kokemuksiaan ja coregasmejaan. Ensimmäinen kutkutteleva kerta voi hämmästyttää, mutta toinen ja sitä seuraavat uskalletaankin jo viedä pidemmälle. Aina selkeää laukeamista ei välttämättä tapahdu.

Coregasmeja voivat saada ja niiden partaalla voivat käydä sekä naiset että miehet.

Kaisa, 32, uskoo, että hän kävi pilatestunnilla Sambiassa lähellä orgasmia. Keho oli lämmin ja hikinen jo pelkän ilmaston vuoksi, ja liikkeet sujuivat hyvin. Pilateksessa ne kohdistuvat usein lantioon ja vatsalihaksiin.

– Tuntui, että reidet ja selkä olivat hyvin auki. Teimme alaspäin katsovaa koiraa eli pylly kohti kattoa, ja sitten taas mattoa vasten leuka ylös ja kädet suorana. Tätä toistettiin muutama kerta, ja sen jälkeen jäimme istumaan lootusasentoon rauhoittumaan. Jo liikkeitä veivatessa tuntui kova lämpö ja rentoutuminen alapäässä, samantyyppinen tunne kuin orgasmia saadessa. En osaa tarkalleen sanoa, mikä liike sen aiheutti tai mihin liike osui eniten, mutta se toimi. Uskon, että jos olisin jatkanut liikettä, olisin voinut saada orgasmin keskellä joogasalia ihmisten ympäröimänä, hän kertoo.

Tunne kehosi

Mitä parempi yhteys omaan kehoon on, sitä todennäköisemmin löytyy yhteys myös orgasmeihin.

Meri, 43, sai orgasmin 12-vuotiaana hevosen selässä.

– Oli talvi ja palauttelin hevoseni kanssa treenin jälkeen tallille johtavalla tiellä, joka oli jäinen. Hevoseni joutui hieman tasapainottelemaan liukkaalla alustalla, ja muistan yrittäneeni tukea hevosen kulkua hyvällä istunnalla, jossa lantio mukautuu vahvasti hevosen liikkeeseen ja häpyluu hinkkaantuu helposti satulaa vasten. En oikein muista kaikkia yksityiskohtia, mutta orgasmia edeltävä tunne muistutti paljon paineen kasautumista lantion alueelle. Lopulta paine yhtäkkiä poksahti, räjähti ja mielihyvän tunne levisi lähinnä lantion alueelle, hän kuvailee.

Alkuun Meri ei oikein ymmärtänyt, mitä oli juuri tapahtunut, vaikka tiesikin orgasmeista.

– Tunne oli yllättävän voimakas, se kesti useita sekunteja, ja muistan yrittäneeni jatkaa sitä vielä kaartamalla selkääni.

Seuraavan vuoden aikana Meri sai useita kertoja orgasmin ratsastaessaan.

– Ne tapahtuivat vahingossa, vaikka muistan usein saaneeni mielihyvää siitä, että hinkkasin häpyluuta satulaa vasten ja joskus osasin odottaa, että kohta ”se” tapahtuisi taas. Usein laukeaminen tapahtui erityisesti hevosen ravatessa ja istuessani perusistunnassa, jolloin sukuelimiin kohdistuva paine voi olla hyvin samantyylistä kuin matalasti ja hitaasti värisevässä vibraattorissa.

Tahattomat laukeamiset loppuivat kuitenkin aika pian.

– Mielenkiintoista on kuitenkin, että tajuttuani kunnolla, mistä on kyse, tuntui orgasmin saaminen hevosen selässä yhtäkkiä todella väärältä. Tämä on omasta mielestäni varsin mielenkiintoinen asia häpeään liittyvästä näkökulmasta.

Liikunnasta buustia seksiin

Joskus coregasmit auttavat orgasmien saannissa seksin aikana, mutta kaikki coregasmeja kokeneet eivät Sieversin mukaan silti saa orgasmeja seksissä.

Monet tutkimukset osoittavat, että kuntoa kohottava liikunta on muutenkin hyväksi seksuaalisuudelle. Liikuntaa harrastavilla ihmisillä on usein myös parempi seksielämä kuin niillä, jotka eivät harrasta liikuntaa.

– Toisaalta, onhan seksikin liikuntaa. Se on usein hauskaa ja mielikuvituksekasta, Sievers sanoo.

Liikunnan säännöllinen harrastaminen parantaa kehonkuvaa ja -tuntemusta sekä vaikuttaa liikkuvuuteen, mikä puolestaan voi mahdollistaa monipuolisempia seksiasentoja.

– Parempi kestävyyskunto taas parantaa verenvirtausta sukuelinten ja lantion alueella, ja parantunut hapenottokyky ja aineenvaihdunta auttavat jaksamaan pidempään. Parantunut verenvirtaus sukuelimissä puolestaan parantaa vaginan kostumista, erektioiden kestoa ja vahvuutta sekä yleistä kiihottuneisuutta.

4 vinkkiä coregasmin saavuttamiseksi

1) Herätä hermostosi intervalliharjoituksilla

Ponnistele, hengästy, älä anna heti periksi. Hyviä tapoja ovat pyöräily, juoksu tai vaikka tanssi. Kunhan syke kiihtyy ja fiilis kohoaa.

2) Haasta keskivartalo

Nosta painoja, tee useampi toisto, lyhennä taukoja sarjojen välillä. Pyri aktivoimaan lantiopohjalihaksesi liikkeiden aikana.

3) Kokeile leuanvetoja ja punnerruksia

Niissä joudut aktivoimaan voimakkaasti keskivartalon lihaksia.

4) Kohota kuntoasi

Mitä parempaan kuntoon pääset, sitä todennäköisemmin saavutat liikunnan yhteydessä orgasmin. Vaikka haastatkin itseäsi, muista kuitenkin riittävä lepo treenien välissä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt