On yksi suhde, jota jokaisen kannattaa vaalia läpi elämän – 3 keinoa, joilla harjoitella olemaan kivempi itseä kohtaan - Seksi & Parisuhde - Ilta-Sanomat

On yksi suhde, jota jokaisen kannattaa vaalia läpi elämän – 3 keinoa, joilla harjoitella olemaan kivempi itseä kohtaan

Mietitkö, kuka on elämäsi tärkein ihminen? Hän katsoo sinua peilistä.

Mietitkö, kuka on elämäsi tärkein ihminen? Hän katsoo sinua peilistä.

Julkaistu: 5.4.2018 20:38

Myötätuntoa omaa itseä kohtaan voi ja kannattaa harjoitella.

Suhde itseen on yksi elämän tärkeimmistä suhteista – olemmehan itsemme kanssa elämämme alusta loppuun saakka – sekä samalla yksi haastavimmista.

On kovin yleistä, että ihmiset suhtautuvat itseensä huomattavasti julmemmin kuin muihin. Kuten sanotaan, harvalla meistä olisi yhtäkään läheistä ihmistä, mikäli heille puhuisi yhtä rumasti kuin mitä puhuu itse itselleen mielessään.

Sillä, miten itseensä suhtautuu, on suuri merkitys ihmisen henkiselle hyvinvoinnille, koska itsestään ei tietenkään pääse eroon, ei vaikka sitä kuinka yrittäisi esimerkiksi töihin tai vanhemmuuteen hukuttautumalla.

Oiva vastalääke kohtuuttomalle itsekritiikille on itsemyötätunto, josta on alettu puhua niin maailmalla kuin Suomessa yhä enenevissä määrin. Suomessa aiheesta on kirjoittanut muun muassa psykologi Ronnie Grandell, ja maailmalla teemasta puhuu esimerkiksi Kristin Neff, jonka sivuihin selfcompassion.org kannattaa tutustua.

Mikäli oma suhde itseen on kaukana myötätuntoisesta, uuden suhtautumistavan oppiminen vaatii aikaa ja vaivaa. Onneksi itsemyötätuntoa voi kehittää tietoisesti harjoittelemalla.

Eräs tunnetuimmista itsemyötäharjoituksista soveltuu hyvin monenlaisiin tilanteisiin: voit kokeilla sitä vaikka kun olet tehnyt mokan tai olet jostain muusta syystä tyytymätön omaan toimintaasi.

  • Pysähdy ja kuulostele, mitä sinussa juuri nyt tapahtuu, kun joko olet jossain tilanteessa tai sitten ajattelet sitä. Mitä ajattelet, miltä sinusta tuntuu, miltä kehossasi tuntuu? Älä ota kantaa siihen, mitä sinussa tapahtuu eli pysäytä itsesi, mikäli alat esimerkiksi kritisoida itseäsi sen vuoksi, miltä sinusta tuntuu.

  • Ajattele tilannettasi siitä näkökulmasta, että se on kovin inhimillinen ja on hyvin yleistä, että tällaista tapahtuu ja/tai että ihminen ajattelee ja tuntee jotain sellaista kuin mitä itse koet.

  • Mieti, miten neuvoisit rakasta ihmistä, vaikkapa parasta ystävääsi suhtautumaan tilanteeseen, jos hän olisi sinun asemassasi. Voi olla, että sanoisit hänelle täysin päin vastaisia asioita kuin mitä olet sanonut itse itsellesi. Toimi mahdollisuuksien mukaan noiden rakentavien ja rakastavien neuvojen mukaan.

Tällä palstalla erityistason seksuaaliterapeutti Elina Tanskanen antaa vinkkejä parempaan parisuhde- ja seksielämään. Hän on myös logoterapeutti ja YTM.

Tuoreimmat osastosta