Miten päästä yli erosta? Asiantuntija listaa viisi asiaa, jotka voivat auttaa yli pahimmasta

Erotilanteet ovat harvoin helppoja kummallekaan osapuolelle. Joskus ero voi jättää syvätkin jäljet, joiden korjaamisessa saattaa kestää pitkäänkin.

6.9.2017 17:22

Erityistason seksuaaliterapeutti Elina Tanskanen kertoo, että erot ja toipumisprosessit ovat ainutlaatuisia. Ero on usein valtava ja haastava muutos elämässä, ja siihen liittyy monenkirjavia tunteita.

– Ero saattaa aktivoida isommankin muutosprosessin ihmisen elämässä. On ihmisiä, joilla menee eron myötä kaikki elämässä uusiksi, Tanskanen kertoo.

Erosta toipuminen ottaa aikansa

Eron käsittelemiseen ei voi antaa joka tilanteeseen sopivaa aikataulua. Tanskanen neuvoo kuulostelemaan, eteneekö toipumisprosessi johonkin suuntaan, vai jääkö se junnaamaan paikalleen siitä huolimatta, että akuutti vaihe on ohi.

Jos itsestä tuntuu, että erosta ei tunnu millään pääsevän yli, kannattaa apua Tanskasen mukaan hakea.

– Se, että saa tukea ja uusia näkökulmia, auttaa yleensä ihmisiä. Kannattaa ehdottomasti hakea apua terapiasta tai osallistua eroryhmään. Se, että myöntää itselleen sen, ettei pääse omin avuin eteenpäin, on rohkeaa ja vastuullista, Tanskanen neuvoo.

Keskustelu auttaa

Ero voi olla Tanskasen mukaan molemmille osapuolille helpompi, jos molemmat pysyvät asiallisissa puheväleissä, eikä isoja kysymyksiä jää auki.

– Se, että pyritään käyttäytymään toista kohti kunnioittavasti ja arvostavasti, auttaa myös siihen, ettei itse eron aikana ainakaan tietoisesti satuteta toista, Tanskanen sanoo.

– On kuitenkin hyvä muistaa, että eksää ei pysty tietyn pisteen jälkeen tarkoituksenmukaisesti tukemaan ja auttamaan, vaan kumpikin osapuoli hyötyy siitä, että heillä on muita tukea antavia tahoja elämässään.

Apu irtosuhteista?

Moni eron läpikäynyt voi hakea hyväksyntää ja lohtua irtosuhteista. Tällaisissa tilanteissa kannattaa miettiä, mikä auttaa oikeasti pääsemään erosta yli.

– Se, mikä tekee yhdelle pahaa, voi tehdä toiselle hyvää. Jos oma toimintatapa tai käytös mietityttää tai siitä tulee itselle ongelmia, kannattaa pysähtyä ja pohtia vaikka sitä, auttaako oma toiminta pääsemään eteenpäin elämässä ja voimaan paremmin, vai satuttaako sillä itseään, Tanskanen sanoo.

Tanskanen muistuttaa, että erot ovat yleisiä ja että niitä tulee myös hyvistä syistä.

– Vaikka akuutissa vaiheessa kärsii ja kipuilee, ero ei ole onneksi maailmanloppu.

Näin voit helpottaa eroa:

1. Pidä kiinni rutiineista

Tanskasen mukaan usein voi auttaa, että lähtee liikkeelle ja antaa itselleen hetkeksi muuta ajateltavaa.

– Se, että elämän raameistaan pitää huolta, ehkäisee sitä, että kaikki romahtaa. Vaikka ei jaksaisi tai tekisi mieli, on hyvä pitää huolta siitä, että vähintään syö, nukkuu ja käy suihkussa, Tanskanen sanoo.

Eristäytymisen suhteen kannattaakin olla tarkkana.

– On tärkeää, että pitää läheisiin ihmisiin yhteyttä ja käy ihmisten ilmoilla. Välillä itseään joutuu rakkaudellisesti pakottamaan, jotta tekisi asioita, jotka edistävät omaa hyvinvointia.

2. Anna itsellesi aikaa

Olemme kaikki erilaisia ja joillain meistä erosta palautumiseen kuluu enemmän aikaa kuin toisilla.

– Kun on ollut pitkään merkityksellisessä ihmissuhteessa, on selvää, että menee aikaa, jotta erosta toipuu. Sanonta ”sen minkä taakseen jättää, edestään löytää” pitää paikkaansa – teet itsellesi palveluksen, kun työstät asioita rauhassa.

3. Pieni vaihtelu virkistää

– On hyvä olla pakenematta pakonomaiseen puuhailuun ja tekemiseen, mutta pieni vaihtelu ja piristävät jutut auttavat monesti siinä, että toipuu. Liikunta edistää tutkitusti mielenterveyttä ja lisää henkistä hyvinvointia, Tanskanen sanoo.

Kannattaa myös miettiä, millaista liikuntaa tai aktiviteetteja harrastaa. Toisille nyrkkeilysäkin mätkiminen voi olla rauhoittavaa, kun taas toiset saavat helpotusta vaikka joogasta.

4. Hanki uutta jännitettä elämään

Uudet harrastukset voivat pahimman kivun hellitettyä olla hyvä tapa päästä eteenpäin.

– Uusi harrastus tai uuden opettelu on oiva tapa luoda hyvälaatuista jännitettä elämään. Se voi antaa muuta ajateltavaa, tuottaa onnistumisen kokemuksia, lisätä itsetuntemusta ja sen myötä saattaa tutustua uusiin ihmisiinkin neutraalissa ympäristössä.

5. Mieti, haluatko pitää eksäsi jollain tavalla elämässäsi

Vaikka ero olisikin tehty kunnioittavassa yhteisymmärryksessä, kannattaa miettiä, tekisikö molemmille hyvää ottaa etäisyyttä ainakin väliaikaisesti. Tämä voi auttaa pääsemään paremmin uuteen alkuun elämässä.

– Kannattaa kuunnella itseään ja olla itselleen rehellinen. Jos se, että eksä tuntuu tulevan somessa joka paikassa vastaan tai viestittelee, vain lisää omaa tuskaa, on ok piilottaa tämän päivitykset, tai tehdä jotain muuta vastaavaa, jotta saa tilaa toipua, Tanskanen neuvoo.

Miten sinä olet päässyt yli erosta? Kuinka kauan siihen meni? Miten suhde päättyi? Miltä ero tuntui? Keskustele alla kommenttikentässä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?