Kärjistyvätkö riidat aina? Kokeile 20 minuutin sääntöä

Julkaistu:

Seksiä ja suhteita
Seksuaaliterapeutti Elina Tanskanen antaa opit oikeaan riitelyyn.
Kaikissa parisuhteissa tulee väistämättä erimielisyyksiä – niitä voi pitää liki asiaankuuluvina, kun eletään yhteistä elämää. Eri asia taas on, tuleeko erimielisyyksien käsittelystä varsinainen riita.

Riitelyksi mielletään yleensä tilanne, jossa erimielisyyden takia esimerkiksi puheen volyymi nousee ja tunteet kuohuvat. Kuitenkin jokaisella on oma tyylinsä olla vuorovaikutuksessa, mikä näkyy myös tavassa toimia ristiriitatilanteessa.

On hyvä olla herkillä oman olotilan suhteen, oli riitelytyyli mikä tahansa. Se, mikä on yhdestä ahdistavaa ja raastavaa, voi toisesta olla tehokasta ja toimivaa – puhumattakaan siitä, että parin toinen osapuoli voi kokea riitelytilanteet täysin päinvastaisesti kuin kumppaninsa. Viitteet henkiseen ja/tai fyysiseen väkivaltaan pitää aina ottaa vakavasti.

Mieti, miten sinä selvität erimielisyyksiä ja miten koet riitatilanteet?

Mielessä kannattaa pitää arvostetun psykologi John Gottmanin löydös, jonka mukaan ihminen ei pysty enää ottamaan vastaan tietoa, kun hän kiihtyy, ja sydämensyke nousee yli sadan. Gottman suositteleekin ottamaan vähintään 20 minuutin pituisen aikalisän tilanteen kärjistyessä.

Toisaalta voi olla hyvin ahdistavaa, jos stereotyyppisen riitelyn sijaan keskustellaan esimerkiksi näennäisen asiallisesti ja piilotetun aggressiivisesti. Sitäkin on syytä pohtia, onko jommallakummalla tai molemmilla henkistä tilaa olla eri mieltä, mikäli pari sanoo olevansa kaikesta aina automaattisesti – siis keskustelematta ja neuvottelematta – tismalleen samoilla linjoilla.

Mistä aiheista yleensä riitelette?

Pikkujuttujen aiheuttamat kinat johtuvat monesti muusta kuin itse kinan aiheesta. Taustalla voi olla esimerkiksi stressi tai väsymys, mikä edesauttaa hermon menemistä. Itsestään selvin ratkaisu on hoitaa perimmäistä syytä pikkujutusta kinaamisen sijaan. Pikkujutusta kielii se, että riidanhalu katoaa sen jälkeen, kun on esimerkiksi syönyt, levännyt, käynyt kävelyllä tai puhunut puhelimessa läheisen ihmisen kanssa.

On ylipäätään hyödyllistä miettiä tykönään, mitkä asiat kannattaa suhteessa riitauttaa tai ei – tapaan sanoa, että ellei jostain ole vakavaa taloudellista tai terveydellistä haittaa, niin asian voi yhtä hyvin antaa olla.

Riitelykoulun toisessa osassa annetaan lisää hyviä vinkkejä rakentavampaan riitelyyn.

Tällä palstalla seksuaaliterapeutti Elina Tanskanen antaa vinkkejä parempaan parisuhde- ja seksielämään. Hän on myös logoterapeutti ja YTM.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt