Seksuaaliterapeutti: Yksi yksinkertainen, jokaiselle tuttu tapa parantaa suhdetta - ja paljastaa ovelasti sen nykytilan - Seksi & Parisuhde - Ilta-Sanomat

Seksuaaliterapeutti: Yksi yksinkertainen, jokaiselle tuttu tapa parantaa suhdetta - ja paljastaa ovelasti sen nykytilan

Kuvituskuva
Julkaistu: 4.9.2015 10:02

Seksuaaliterapeutti Elina Tanskanen muistuttaa meille kaikille tutusta jutusta, joka on kuitenkin niin äärimmäisen tärkeä.

Halaaminen on oiva tapa sekä opetella läsnäolon jaloa taitoa että tunnustella, millä tolalla parisuhde on. Tuo sinänsä viattoman tuntuinen läheisyyden osoitus voi paljastaa paljon: kumpi tukeutuu kumpaan, kumpaa ahdistaa, kumman on vaikea rentoutua, kumpi oikein imee toisen läheisyyttä, kummasta tuntuu paremmalta pysytellä hiukan etäällä.

Halaamisen terveysvaikutuksiakaan ei kannata vähätellä: parin välisen yhteyden lisäksi halaaminen vahvistaa muun muassa vastustuskykyä, ainakin Carnegie Mellon yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan.

Pari voi kehittää omanlaisensa halausharjoituksen (voitte vaikka sopia, kuinka kauan halaatte tai vain päättää halaavanne pitkään) tai kokeilla näitä kahta erityyppistä halausmeditaatiota.

Kuuluisan zen-munkki Thich Nhat Hanhin laatima halausmeditaatio vie lyhyimmillään minuutin tai pari. Se tehdään kaikessa yksinkertaisuudessaan näin: ennen kuin halaatte, katsokaa toisianne silmiin ja hengittäkää rauhallisesti. Halatkaa sitten kolmen sisään- ja uloshengityksen ajan. Liittäkää ensimmäiseen hengityskierrokseen tämä ajatus: sekä sinä että kumppanisi olette elossa. Toisella hengityskierroksella pohditaan tätä: missä te kumpikin olette 300 vuoden kuluttua. Kolmannella sisään- ja uloshengityksellä keskitytään miettimään sitä, miten hienoa onkaan, että olette edelleen elossa. Kierroksia voi tehdä useampiakin.

Tantrisesta ajattelusta vaikutteita saanut halausmeditaatio on puolestaan intiimimpi. Parin toinen, yleensä kookkaampi osapuoli istuu mahdollisimman mukavasti risti-istuntaan, apuna voi käyttää tarvittaessa tyynyjä. Toinen osapuoli nostaa jalkansa kumppaninsa ristittyjen jalkojen yli ja voi halutessaan hivuttautua tämän syliin päin – tarkoitus on olla mahdollisimman lähekkäin ja saada laitettua jalkoja koukkuun kumppanin selän takana. Kun olette löytäneet hyvän asennon, syleilkää toisianne niin, että sydämenne painautuvat vastakkain. Aistikaa toistenne hengitys ja kehon lämpö, tuntekaa, kuinka olette sekä yhtä että erillisiä. Antakaa ajatusten tulla ja mennä, levätkää toistenne käsivarsilla. Voitte olla halauksessa niin kauan kuin hyvältä tuntuu tai ottaa aikaa.

Teitte sitten minkälaisen halausmeditaation tahansa, voi olla antoisaa keskustella jälkikäteen siitä, miltä harjoitus tuntui. Niin ikään on hyvä muistaa, ettei harjoitusta kannata tuomita yhden kokeilukerran perusteella. Mikäli halausmeditaatio tuntuu ärsyttävältä tai epämukavalta, kannattaa sille antaa vähintään toinen mahdollisuus.

Tällä palstalla seksuaaliterapeutti Elina Tanskanen antaa vinkkejä parempaan parisuhde- ja seksielämään. Hän on myös logoterapeutti ja YTM.

Tuoreimmat osastosta