Mies, näin säilytät jylhän erektion - 9 vinkkiä kovaan mieskuntoon!

Julkaistu:

LIV
Mies voi ihan itse vaikuttaa siihen, miten hänen seksielämänsä voi. Mieskuntoa kannattaa alkaa hoitaa jo parikymppisenä.
Mieskuntoaan kannattaa miettiä nyt eikä kohta. Jo parikymppisenä voi yrittää taata, että erektio säilyy hyvänä iän myötä. Ja mitä vanhempi on, sitä tärkeämpää on tehdä itse jotain sen hyväksi. Ongelmia on 40-vuotiaista 20 prosentilla, 50-vuotiaista 30 prosentilla ja 60-vuotiaista jo 40 prosentilla.

- Elintavat ovat tärkein keino ehkäistä erektiohäiriötä, kertoo Terveystalon urologi Mika Raitanen.

Erikoislääkäri ja seksuaalilääketieteen asiantuntija
Juhana Piha lisää, että vaikka erektio toimisi nyt ihan hyvin huonoista elintavoista huolimatta, iän myötä ongelmat voivat alkaa näkyä. Hän tietää toki, ettei ole helppoa parantaa koko elämäänsä kertarysäyksellä.

- Yleensä tehdään muutoksia asia kerrallaan. Ensin lopetetaan tupakanpoltto. Sitten sanon, että kun kerran pystyit lopettamaan tupakoinnin, pystyt kyllä painoakin pudottamaan.

Jos erektiohäiriö alkaa hallita elämää, on syytä hakea apua. Viimeistään vuoden jälkeen pitäisi uskaltautua lääkärille. Lääkäri kartoittaa riskit: joskus erektiohäiriö voi olla ensioire jostakin vakavasta sairaudesta.

Usein päädytään lääkehoitoon, mutta aina pyritään samalla myös elämäntapojen muutokseen pikkuhiljaa. Lääkkeitä ei ole heti pakko alkaa syödä jatkuvasti, vaan joskus pelkkä tieto lääkkeen olemassaolosta yöpöydän laatikossa voi jo auttaa.

9 vinkkiä parempaan mieskuntoon!


1. Tumppaa tupakat. Tupakointi kaksinkertaistaa häiriön riskin, ja valitettavasti passiivinen tupakointikin lähes kaksinkertaistaa riskin. Tupakan huono vaikutus johtuu siitä, että peniksen ääreisverenkierto supistuu nikotiinin vuoksi.

2. Ylipaino pois.
Erityisesti keskivartalolihavuus on haitallista. Tiedetään, että jos miehen painoindeksi on 30, hänen testosteronitasonsa on laskenut 30 % ja erektiohäiriöriski kolminkertaistunut. Kolesteroli myös ahtauttaa valtimoverisuonia ja voi aiheuttaa verenkiertovajausta.

3. Ruokavalio kuntoon.
Välimeren ruokavalion on tutkittu suojaavan mieskuntoa. Kannattaa siis syödä oliiviöljyä, kalaa, kokojyvää, vihanneksia, kasviksia ja hedelmiä.

4. Lotraus minimiin. Jos alkoholia käyttää kohtuudella, se ei vaikuta merkittävästi erektiohäiriön syntyyn. Lopullinen alkoholin vaikutus on yksilöllistä. Yleisesti voi sanoa, että yli 24 annosta viikossa on todennäköinen terveys- ja erektiohäiriöriski.

5. Liikuntaa ja lihastreeniä. Kun liikkuu vähintään kohtalaisesti, erektiohäiriöriski pienenee puolella. Myös miehen lantionpohjalihasten kunnolla on vaikutusta.

6. Käytä sitä. Tunnetaan niin sanottu leskimiessyndrooma, joka liittyy siihen, että mies ei ole pitkään harrastanut seksiä. Käyttämättömyys huonontaa peniksen verenkiertoa.

7. Syö valkosipulia. Valkosipuli avittaa verenkiertoa ja voi parantaa myös erektiota. Kannattaa syödä pari kolme raakaa valkosipulinkynttä päivittäin.

8. Vältä stressiä. Stressi vähentää seksuaalista halukkuutta ja huonontaa verenkiertoa. Pysyvää haittaa ei onneksi pelkällä stressillä pysty erektiolleen aiheuttamaan, vaan erektio todennäköisesti palautuu ennalleen stressin loputtua.

Toisaalta jos penis on stressin takia pitkään käyttämättömänä, sen verenkierto saattaa huonontua. Tilapäiset väsymyksestä ja stressistä aiheutuvat erektiohäiriöt ovat yleisiä, eikä niitä tarvitse säikähtää.

9. Parisuhde kuntoon. Yleinen ongelma ovat parisuhdetekijät. Puhukaa ajoissa kumppanin kanssa parisuhteesta ja sen tilanteesta sekä ihan suoraan myös erektioon liittyvistä asioista. Puolisoltakin tarvitaan ymmärrystä.

Lähteet: Dosentti, erikoislääkäri, seksuaalilääketieteen asiantuntija Juhana Piha; urologi Mika Raitanen Terveystalosta; Cate, Andrew: Healthy Heart for Life; Healthguidance.org; RFSU.se; Terveyskirjasto.fi; Terveysnetti.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt