Näin liikunta parantaa seksielämääsi

Julkaistu:

Liikunta on tai ainakin sen pitäisi olla olennainen osa ihmisten elämää.

Liikunnan hyödyt ovat kiistattomia ja tutkimuksilla varmistettuja: esimerkiksi hyvä aerobinen - eli kestävyyskunto suojaa ennenaikaiselta kuoleman vaaralta tehokkaasti, ja toisaalta riittävä lihaskunto on tiiviisti yhteydessä hyvään fyysiseen toimintakykyyn ja parempaan elämänlaatuun erityisesti ikääntyvillä.

Liikunta auttaa myös niin miesten kuin naisten seksielämää. Ja kaiken lisäksi monilla tavoilla, kuten seuraavasta listauksesta voi päätellä.

1. Liikunta vähentää miesten erektio-ongelmia.

Harvardin terveystieteiden tiedekunnassa tehdyn tutkimuksen mukaan 20-30 minuuttia päivässä urheilevilla miehillä oli jopa puolet epätodennäköisemmin erektiovaivoja kuin miehillä, joille liikunta ei maistunut. Samassa tutkimuksessa todetaan myös, että mitä suuremmaksi vyökoko miehellä kasvoi, sitä todennäköisemmin hänellä oli jonkin sorttisia seksiongelmia.

Kalifornian yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa puolestaan paljastui, että liikunnan aloittaneet miehet (kolme-neljä kertaa viikossa, yksi liikuntakerta tunti) ilmoittivat säännöllisemmästä seksuaalisesta aktiivisuudesta ja orgasmeista - myös tyydyttävimmistä orgasmeista - sekä paremmasta seksuaalisesta toimintakyvystä. Eräässä 10-vuotisessa tutkimuksessa varmistettiin liikunnanpuutteen ja erektiovaivojen yhteys: eniten liikkuvilla erektio-ongelmia oli vähiten, vähiten liikkuvilla puolestaan eniten.

Liikunnan avulla miesten seksikyvyt säilyvät kaiken lisäksi pidempään, kuten eräässä tutkimuksessa osoitettiin.

2. Liikunta saa naisen kiihottumaan.

Teksasin yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa tutkittiin 18-34-vuotiaita naisia, jotka laitettiin katsomaan kahta videota: ensin lyhyttä matkavideota ja sitten aikuisviihdettä. Ensimmäisellä tutkimuskerralla naiset joutuivat ennen videoiden katselua pyöräilemään 20 minuutin ajan ja toisella kerralla he eivät tehneet näin. Tutkijat huomasivat, että liikunnan jälkeen veren virtaus sukupuolielimissä lisääntyi naisilla jopa 169 prosenttia voimakkaammaksi. Käytännössä se tarkoittaa, että naiset kiihottuivat nopeammin ja intensiivisemmin.

3. Liikunta lisää hormonien eritystä.

Pohjois-Carolinan liikuntalaboratorioissa tehdyissä mittauksissa huomattiin, että urheilijat, jotka liikkuivat 70 prosenttisella teholla heidän maksimaalisesta hapenkulutuksesta, kokivat vapaa-testosteronin 40 prosentin lisäyksen, 38 prosentin kohouman kortisoli-hormonin erityksessä ja myös adrenaliinin virtaus kehittyi. Kaikkien näiden hormonien nousu vaikuttaa seksuaalisen kiihottumisen lisääntymiseen.

Liikunta lisää myös muiden mielihyvähormonien, esimerkiksi endorfiinien, tuotantoa tai pitoisuutta, jotka vaikuttavat positiivisesti mielialaan.

4. Liikunta lisää seksikkyyden tunnetta.

Liikunnan harrastaminen parantaa niin miesten kuin naistenkin omakuvaa kehostaan Arkansasin yliopiston tutkimuksessa osoitettiin, että liikunnan harrastamisen säännöllisyys ja hyvä fyysinen kunto lisäävät - ainakin henkilön omasta mielestä - hänen viehätysvoimaansa ja energiatasoja, jotka molemmat vaikuttavat tyydyttävän omakuvan kehittymiseen. Liikuntaa harrastavat ovat tutkimuksen mukaan onnellisempia ja harrastavat mieluummin seksiä.