Uudenlainen rosee syntyi vahingossa: ”Innostus on ollut aivan käsittämätöntä” - Viinit - Ilta-Sanomat

Uudenlainen rosee syntyi vahingossa: ”Innostus on ollut aivan käsittämätöntä”

Roseeviinien myynti on reippaassa kasvussa.

Julkaistu: 12.5. 16:19, Päivitetty 12.5. 18:33

Roseeviinien myynti on noussut Suomessa reippaasti. Uudenlainen tulokas syntyi kuitenkin tarinan mukaan vahingossa.

Huhtikuussa Alkon myymälöissä myytiin juomia reilut yhdeksän miljoonaa litraa. Se on 23 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan, Taloussanomat kertoi tiistaina.

Miedoista viineistä myyntiään kasvattivat punaviinit (35 prosenttia) ja valkoviinit (28 prosenttia).

Eniten myyntiään kasvattivat roseeviinit, joissa kasvua oli 40 prosenttia.

Markkinoille vasta äskettäin tullut uusi roseetuote on myös herättänyt kiinnostusta. Kyseessä on rieslingrosee, jonka kerrotaan olevan sarjassaan ensimmäinen Suomen markkinoilla. Tiedotteessa kuvaillaan sen aiheuttaneen jonkinlaisen ”ryntäyksen Alkoihin”.

– Innostus on ollut aivan käsittämätöntä, tuotteen idean keksinyt Tuomas Meriluoto Winestate Oy:ltä kertoo tiedotteessa.

Uusi tuote kuuluu Alkon sivuilla tuotekategoriaan jälkiruokaviinit, väkevöidyt ja muut viinit, ei varsinaisten roseeviinien ryhmään.

Kaksi viiniä sekoittui vahingossa

That’s Neiss Pink Riesling -nimeä kantava tuote syntyi Meriluodon mukaan vahingossa. Tuomas Meriluoto kertoo Ilta-Sanomille, että viime vuonna viinitastingissä Saksassa maisteltiin pinot noir -viiniä. Meriluodon lasiin oli jäänyt sitä tilkkanen, ja epähuomiossa samaan lasiin kaadettiin lounasviiniksi valittua riesling-viiniä.

Meriluoto luuli ensin juoneensa kelpo roseeviiniä, kunnes moka havaittiin. Virheestä syntyi kuitenkin idea. Tuotteen kehittelyä tehtiin syksyn ja talven ajan.

Winestate Oy:n tiedotteen mukaan toistakymmentä Alkon myymälää myytiin uudesta tuotteesta tyhjäksi perjantain ja lauantain aikana.

Alko: Roseeviinit kysyttyjä ympäri vuoden

Alkosta ei voida vahvistaa tietoja uutuustuotteen menekistä eri myymälöissä, sillä Alko ei kerro julkisuuteen yksittäisten tuotteiden tarkkoja myyntitietoja.

Yhtiö vahvistaa kuitenkin, että roseeviinit ovat nyt todella suosittuja.

Alkon viestinnästä kerrotaan lisäksi, että roseeviinit ovat olleet kysyttyjä kaikkina aikoina, ei ainoastaan kesäaikaan.

Tarkempaa aikajanaa roseeviinien suosion noususta Suomessa ei ole. Alkon viestinnästä todetaan, että roseeviinien suosiota on ollut havaittavissa ainakin muutaman vuoden. Niiden litramyynti on yli kaksinkertaistunut vajaassa kymmenessä vuodessa.

”Todella hämmentävä”

Mutta millainen on niin kutsutun ”hittiviinin” maku?

Muun muassa ruokatoimittaja Mariaana Nelimarkka kirjoitti Happy Hoppy Life -sivuilleen ajatuksia siitä.

– Millaista oli maistaa pinkkiä rieslingiä? Todella hämmentävää. Näet lasissa jotain pinkkiä, mutta maku vie ajatukset eri suuntaan, Nelimarkka kirjoittaa.

Se härnää aisteja, Nelimarkka toteaa kirjoituksessaan ja pitää ideaa hauskana.

Juttua korjattu 12.5.2020 klo 18.30: Lisätty uutuustuotteen kuuluvan kategoriaan jälkiruokaviinit, väkevöidyt ja muut viinit.

Uusi, puolikuiva, saksalainen rieslingrosee määritellään Alkon sivuilla ”hapokkaaksi, vadelmaiseksi, sitruksiseksi ja mineraaliseksi.”

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Luetuimmat Reseptit

Tuoreimmat Reseptit