IS arvioi 12 erikoisvahvaa olutta: Voittaja oli ylivoimainen

Julkaistu:

Oluttesti
Ilta-Sanomat maisteli erikoisvahvoja suomalaisoluita.
Ilta-Sanomat testasi 12 erilaista bock-tyylistä olutta. Erikoisvahvat oluet ovat nyt Alkon myyntivaltti.

Ruokakaupasta näitä ei saa. Ravintoloissa saa toki juoda, muttei ottaa mukaan. Laivoilta saa tuoda maihin, ja pienpanimoissa voi käydä ostamassa suoraan paikan päältä.

Kun päivittäistavarakaupassa myytävien oluiden alkoholipitoisuus nousi 5,5 prosenttiin, Alkon olutmyynti laski, mutta Alkossa myytävien oluiden vahvuus alkoi hivuttautua vienosti ylöspäin.

Bock, doppelbock, pukkiolut, tuplapukki… Niiden panijoille Alko on yksi neljästä myyntikanavasta.

– Vahvojen lagereiden valikoimaa on kehitetty tasaisesti muutaman viime vuoden ajan. Taustalla on asiakkaiden palaute, ja heidän kasvava kiinnostus tyylisuuntaa kohtaan, mihin olemme reagoineet, Alkon oluista vastaava tuoteryhmäpäällikkö Kasper Kukkonen sanoo.
  • Katso raadin tulokset alla olevasta kuvakarusellista.


Kukkosen mukaan Alko painottaa ”prosenttitarkastelun” sijasta enemmän oluttyyppejä ja niiden piirteitä.

– Esittelemme asiakkaita kiinnostavia kokonaisuuksia erikoiserissä ja sesongeissa.

Kun Alkon pienpanimo­erikoisuudet tulivat helmikuussa myyntiin myymälöihin ja verkkokauppaan, 17:n joukossa oli jälleen myös yksi tumma doppelbock.

Tyylilaji oli alun perin saksalainen pohjahiivaolut, ja se oli vanhastaan suosiossa laskiaisesta pääsiäiseen. Sitä siemaillessa henkistyi paaston aikana – etenkin luostareissa.

Suomessa ei ole erityistä pukkien ja tuplapukkien historiaa. Niitä esiintyi jo 100 vuotta sitten, mutta perinteet katkaisi kieltolaki ja Alkoholiliike. Vahvaan lager­olueen otettiin uudet ensituntumat ruotsinlaivojen baareissa ja taxfree-myymälöissä; ja se tuote oli Carlsbergin Elephant.


Kotimaisten pukkien uuden ajan aloitti 1990-luvun lopussa Olvi Bock, joka vahveni Olvi Doppelbockiksi, ja suomalaisuuttaan korostava yhtiö suomensi sen Tuplapukiksi 2004.

– Doppelbock myi hyvin, sanoo Olvin markkinointijohtaja Olli Heikkilä ja lisää:

– Tuplapukki myi ja myy vielä paremmin.

Alkon kassajonoissa tunnistettiinkin oma asiakastyyppinsä, jonka perjantain lasti oli kuusi tuplapukkia ja Kossu.

Viime vuonna Tuplapukki myi Alkossa jo 1 046 156 litraa, ja on vain ajan kysymys, milloin se ohittaa tilastoissa monikymmenvuotisen ykkösen Hartwall Original Gin Long Drinkin, jonka myyntilitrat ovat valuneet päivittäistavarakauppaan, kioskeihin ja huoltoasemille.

Tuplapukin rinnalle Olvi on tuonut myös vahvan version Sandelsista.

– Me vastaamme Alkon tuotehakuihin. Ei sinne hyllyyn muuten pääse, Heikkilä toteaa.


Aina eivät tuotehaut natsaa. Näin on käynyt esimerkiksi Vakka-Suomen Panimon Prykmestar Hunaja Bockille, joka on aiemmin ollut rajatuissa erikoisvalikoimissa.

Myyntipäällikkö Janne Mikkolan mukaan nyt se ei ole mahtunut Alkon haku­kriteereihin. Päällimmäinen syy on vahvan oluen kova alkoholivero, joka nostaa pienpanimo-oluen hinnan aivan liian korkeaksi.

Testissä menestynyttä ­­(3. sija) hunajaolutta saa toki olutjuhlilta, esimerkiksi Helsinki Beer Festivalilta. Helsingissä sitä myyvät Bierhaus München ja Willi Wäinö. Puotilan Pikkulintu ja Pikku Huopalahden Bar Feltbay anniskelevat hanasta. Alun perin se tehtiin huippuravintola Savoylle ruokajuomaksi Savoyn katolla sijaitsevan mehiläistarhan hunajista.

Ravintola suosittelee sitä vorschmackin, sillin ja blinien kanssa.

Vaasalaisen Bock’s Cornerin Doppelbock (2.) tuli juuri Alkon pienpanimovalikoimaan. Sen lisäksi sitä saa varmimmin panimon omasta kaupasta ja ravintolasta.

Testivoittajasta, jouluvalikoimiin kuulunesta Mallaskosken Winter Warmerista (1.), löytyy vielä viimeisiä pulloja Alkon myymälöistä eri puolilta Suomea. Vahvuutensa ansiosta se säilyy ensi jouluun, kenties jopa paranee.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt