Ravitsemusterapeutti Anette Palssan tyly välipalatuomio: ”Patukka ei pidä nälkää” - Ruokauutiset - Ilta-Sanomat

Ravitsemusterapeutti Anette Palssan tyly välipalatuomio: ”Patukka ei pidä nälkää”

Terveellisiä välipaloja ovat esimerkiksi hedelmät, marjat, pähkinnät ja täysjyväviljatuotteet kuten puurot ja leivät.

Julkaistu: 20.8.2015 14:09

Palssa jättäisi kauppaan hiilihydraattipitoiset myslipatukat ja kaupan valmiit smoothiet.

Asiantuntijat ravitsemusterapeutti Anette Palssa ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkija Heli Kuusipalo kertovat kiireisille, mitä välipalalla kannattaa syödä ja mitä välttää.

1. Näitä välipalalle

Erikoistutkija Heli Kuusipalo huomauttaa, että terveellistä välipalaa pohtiessa pitää kiinnittää huomiota hiilihydraattien, proteiinien ja rasvojen laatuun.

– Hyviä hiilihydraatteja saa esimerkiksi puuroista ja tuorepuurosta, ja pehmeitä rasvoja pähkinöistä ja manteleista.

Ravitsemusterapeutti Anette Palssa puolestaan tiivistää, että hyvä ja terveellinen välipala koostuu kasviksista, hedelmistä, marjoista ja proteiinista.

Moni sortuu kaupasta helposti saatavilla oleviin välipaloihin varsinkin reissutyössä. Palssa kannustaa kuitenkin liikkuvaa työtä tekeviä panostamaan suunnitteluun, ettei välipalaksi tulisi valittua esimerkiksi hyvin rasvaista tai sokerista vaihtoehtoa.

– Esimerkiksi jogurtti- tai rahkapohjainen smoothie säilyy viileänä termospullossa, tai myös juomapullossa, jos sekaan laittaa muutaman jääpalan.

– Liikkuvaan työhön tai lasten pelireissuille hyvä välipala on ruisleipä, koska se säilyy hyvin, Kuusipalo puolestaan kehottaa.

Ruisleivän tai muun täysjyväleivän väliin kaksikko suosittelee vähärasvaista leikkelettä ja juustoa sekä kasvirasvalevitettä ja kasviksia. Myös kananmuna on hyvä proteiinin lähde leivän väliin.

– Leipä ei lihota automaattisesti. Täytyy vain miettiä, mitä leivän päälle laittaa, muistuttaa Palssa, jonka mukaan leipä sopii erityisesti liikuntaa harrastavan välipalaksi.

Myös hedelmiä Kuusipalo pitää hyvänä vaihtoehtona, mutta hedelmä ei yksinään pidä nälkää kauan ja vaatii seuraksi proteiinin lähteen, kuten viilin.

– Jonkun mielestä banaani riittää, mutta moni kokee, ettei hedelmä pidä nälkää. Hyvä, kevyt välipala on hedelmä ja kourallinen pähkinöitä, suosittelee Palssa.

2. Vältä näitä

– Suolapähkinöitä ei voi suositella. Pähkinöissä on hyviä rasvoja, mutta suomalaiset saavat edelleen liikaa suolaa, Kuusipalo sanoo.

– Myslipatukassa on pelkkiä hiilihydraatteja. Proteiinit ja kasvikset puuttuvat kokonaan. Patukka ei pidä nälkää, Palssa puolestaan huomauttaa.

Hän jättäisi samasta syystä myös kaupan valmiit, mehumaiset smoothiet hyllylle.

– Mieluummin hedelmät hedelminä ja marjat marjoina.

Kaikkia epäterveellisiksi miellettyjäkään välipalavaihtoehtoja Kuusipalo ei tyrmää täysin. Tiettyjä tuotteita hän suosittelee kuitenkin syömään vain hyvin satunnaisesti.

Esimerkiksi välipalakeksit ja -patukat ja jopa suklaapatukat ja sipsit voivat pienissä määrin kuulua ruokavalioon, kunhan ne eivät ole jokapäiväinen välipala.

– Ruokavalio on kokonaisuus. Jollekin välipalakeksi voi olla hyvä vaihtoehto, jos ruokavaliossa on muuten runsaasti kasviksia. Lasten turnausmatkoille välipalapatukka voi olla ihan kätevä välipala.

Vaikka pähkinät ovatkin terveellisiä, suolapähkinöitä kannattaa välttää, sillä suomalaiset saavat edelleen ravinnostaan lliikaa suolaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Luetuimmat Reseptit

Tuoreimmat Reseptit