Ruokauutiset

HS: Tiedätkö nämä proteiininlähteet? Quorn, tofu, tempeh ja seitan – proteiinia jopa 30 grammaa!

Julkaistu:

Proteiini
Pihvilihan sijaan proteiinia voi hakea kummallisilta kuulostavista vegeversioista.
Helsingin Sanomien mukaan quorn, tofu, tempeh ja seitan muodostavat modernin kasvissyöjän proteiinin lähteen.

Tutuin tuotteista on tofu, joka valmistetaan soijapavuista.

Quorn on teollisesti kasvatettu sieniproteiinivalmiste. Siinä on myös muutama prosentti kananmunaproteiinia, joten se ei ole täysin vegaaninen proteiinivalmiste.

Tempeh valmistetaan kypsennetyistä soijapavuista, joiden ympärille kasvatetaan sienirihmastoa. Näin saadaan aikaiseksi tiivis, helposti ruuanlaitossa käsiteltävissä oleva rakenne.

Toisin kuin muut vegaaniproteiinit, seitan on viljakunnan tuote, joka valmistetaan vehnägluteenista. Seitania voi valmistaa myös itse kotona: luontaistuote- ja erikoiskaupat myyvät gluteenijauhoja, joista on mahdollista muotoilla lihamaisia pihvejä, paloja ja makkaroita.

Vegaaniliiton ravitsemusasiantuntija Lotta Pelkonen kertoo Helsingin Sanomille, että tofussa on yleensä 12–18 grammaa proteiinia sataa grammaa kohden. Quornissa proteiinia on puolestaan 14 grammaa ja tempehissä 12–14 grammaa sataa gramma kohden. Seitanin proteiinipitoisuus on yleensä jopa 20–30 grammaa sataa grammaa kohden. Keliaakikoille seitan ei kuitenkaan sovi.

Pelkkä seitanin proteiinin määrä ei kerro kuitenkaan kaikkea.

– Viljan proteiinikoostumus on yksipuolinen, eikä sen proteiinin imeytyvyys ole yhtä hyvä kuin muiden vegaanivalmisteiden, Pelkonen kertoo.