Tästä syystä kannattaa kokeilla vatsaa hellivää tattaripuuroa

rac

Julkaistu:

Liv
Tuoretattaripuurolla aamu alkaa äärimmäisen terveellisesti. Tattari sopii niin keliaakikoille kuin diabetesta sairastaville.
Jaksa paremmin -ohjelmassa ravintoasiantuntija Jaakko Halmetoja neuvoo, kuinka tehdään tattarituorepuuroa.

Tattarisuurimoita ei tarvitse keittää, mutta puuron ainesosat on hyvä laittaa veteen likoamaan edellisenä iltana.

Tattaripuuro on hyvä vaihtoehto myös keliaakikoille, sillä tattarissa ei ole gluteiinia. Puuro sopii myös diabeetikoille, koska tutkimusten mukaan se sääntelee hyvin verensokeria.

- Tattari on hyvä proteiinin lähde. Varsinkin, jos laitamme puuroon jotain maustekasveja, kuten kanelia, puuro sääntelee verensokeria vielä paremmin, Halmetoja neuvoo.

Puuron sekaan kannattaa sekoittaa erilaisia liotettuja siemeniä, kuten auringonkukan- ja kurpitsansiemeniä. Makeutukseen taas sopivat kuivatut hedelmät − viikunat, rusinat ja taatelit.

- Nämä pitäisi myös liottaa.

Liottaminen on Halmetojan mukaan tärkeää siksi, että liottaminen parantaa ravinteiden saatavuutta

- Saamme liotettua pois entsyymiestäjäaineita ja antiravinteita.

Lopuksi liotetut ainesosat laitetaan tehosekoittimeen ja puuro makeutetaan esimerkiksi hunajalla.

Jaksa paremmin Liv-kanavalla.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt