Suomen arvokkaimman brändin resepti on huippusalainen

Julkaistu: , Päivitetty:

Fazerin Sininen rankattiin viime vuonna jälleen Suomen arvokkaimmaksi brändiksi.
Fazer Makeisten toimitusjohtaja Tom Lindbladin mukaan se on yhtiön imagolle äärimmäisen tärkeää, vaikka euromääräistä arvoa on vaikea määrittää.

- Kun sanotaan Fazer, ensimmäisenä tulee mieleen Sininen.

Nyt jo 90 vuotta täyttävä maitosuklaalevy pysyy vuodesta toiseen suomalaisten suosikkina, vaikka kauppojen hyllyt pursuvat muita suklaita ja muita makeisia.

Viime vuonna Fazerin Sininen oli jälleen kerran Suomen myydyin makeistuote. Sen asema jopa vahvistui entisestään.

- Sinisen maitosuklaalevyn myynti kasvoi viime vuonna neljä prosenttia, vaikka makeisten myynti muuten laski, Linblad kertoo.

Makeisten menekkiä vähensi se, että makeisveron korotus nosti reilusti niiden hintoja.

Sinisen kestosuosiota selittää osin se, että siitä on muodostunut suomalaisen suklaan symboli.

Kuuluisan suklaasuvun neljättä polvea edustava Majlen Fazer sanoo, että Sininen vakiinnutti aikanaan suomalaisten suklaamaun.

- Se opitaan jo äidinmaidosta. Ei taida löytyä kovin monta suomalaista, joille Fazerin Sininen ei olisi tuttu, Vantaan suklaatehtaalla kaakaon ja suklaan laatua valvovana asiantuntijana toimiva Fazer uskoo. 
 
Aito maito ja laatupavut

Yksi selitys Sinisen suklaan suosioon on Majlen Fazerin mielestä myös se, että valmistuksessa käytetään tuoretta maitoa ja se tuntuu maussa.

Tärkeitä ovat myös laadukas kaakaomassa ja tarkkaan valvottu valmistusprosessi.

Huippusalaisesta reseptistä paljastuu sen verran, että kaakaopavuista kaksi kolmasosaa tulee Ecuadorista, loput länsi-Afrikasta.

- Sininen ei ole liian makeaa, ja siksi sitä pystyy syömään paljon, Majlen Fazer sanoo. Perussininen on myös suklaatehtailijan oma ykkössuosikki.

Pieni yllätys on, että suomalaisen suklaaikonin resepti on alun perin peräisin Sveitsistä.

Yhtiön perustajan Karl Fazerin poika Sven Fazer sai sen liikekumppaniltaan lahjaksi kiitoksena siitä, että oli järjestänyt tämän vakavasta silmäsairaudesta kärsineen vävyn etevän lääkärin hoitoon.

Tämä tapahtui 1920-luvun alussa.

Resepti otettiin rivakasti käyttöön, ja Fazerin Sininen tuli Suomessa markkinoille 1922.
 
Fazerin Sinisen pakkauksen sininen väri on hyväksytty Suomessa myös rekisteröidyksi tuotemerkiksi.

Sinisen sävyä ja tuoteperheen brändiä varjellaan tarkasti. Se tarkoittaa myös sitä, että uusia makuversioita tuodaan tarjolle hyvin harkitusti, ei välttämättä edes ihan joka vuosi.

Sinisen tuoteperheen kolme suosituinta tuotetta - maitosuklaalevy, maitosuklaarasia ja hasselpähkinälevy - tuovat yhdessä noin 13 prosenttia Fazer Makeisten liikevaihdosta.

Suklaata tehdään Vantaalla vuosittain 7,6 miljoonaa kiloa.

Yksittäisiä suklaalevyjä syntyy noin 15 miljoonaa kappaletta. Niistä yli 80 prosenttia myydään Suomessa. Vientiä on yli 30 maahan.

Fazer Makeisten kaksi muuta tehdasta ovat Lappeenrannassa ja Karkkilassa. Yhtiön osuus Suomen makeismarkkinoista on noin 38 prosenttia.

- Kotimaisuus on meille tärkeä markkinointivaltti. Tärkeää on myös se, että Fazer on pysynyt perheyhtiönä. Perinteillä on merkitystä, Lindblad sanoi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt