Makeaa mahan täydeltä - ilman sokeria!

Julkaistu:

Viikon keittokirja
Kirja täynnä makeita herkkuja. Kaikki ilman valkoista sokeria ja vehnää!
Virpi Mikkonen: Kiitos hyvää – Herkkuja ilman sokeria ja gluteenia (Otava, 2015)

MIELLYTTI: Monipuolinen paketti inspiroivia ohjeita, joista löytää kokeiltavaa niin arkeen kuin juhlaan. Kirjan ulkoasu on hillitty, mikä tekee lukuhetkestä miellyttävän. Viimeistään ohjeiden yhteydessä olevat Mikkosen henkilökohtaiset vinkit innostavat kokeilemaan – ja mahdollisesti myös luopumaan tolkuttomasta sokerin ja vehnäjauhojen käytöstä.

MIETITYTTI: Raaka-aineiden esittelyt on tiivistetty lyhyeksi. Olisin mielelläni lukenut enemmän.

MINÄ KOKEILIN: Valitsin iltapalakokeiluksi yksinkertaiset uunissa paistettavat pähkinä-banaanikeksit, joiden valmistaminen onnistuu myös lapsilta. Teimme taikinan monitoimikoneella ja tuplasimme samalla ainemäärät. Innokkaiden koneen käyttäjien kanssa pähkinät menivät jauhoksi, joten sattumia kekseihimme jäi vain rusinoista. Muutama isoksi jäänyt banaaninpala jätti valmiin keksin kosteaksi. Rapeiden keksien sijaan saimme paksuja ja pehmeitä pikkuleipiä, jotka maistuivat kaikille kylmän, maustamattoman kefiirin kera. Seuraavaksi päätimme kokeilla kuivatuista hedelmistä valmistettua lakua.


Pähkinä-banaanikeksit

3 dl erilaisia pähkinöitä (esimerkiksi cashew-, ja/tai saksanpähkinöitä)

2 keskikokoista banaania

0,5 tl kanelia

1 tl aitovaniljajauhetta

0,25 tl kardemummaa

0,25 tl merisuolaa

kourallinen rusinoita

Hienonna pähkinät esimerkiksi tehosekoittimessa rouheeksi ja paloittele sekaan banaanit. Lisää mausteet ja sekoita. Hämmennä joukkoon rusinat. Ota taikinasta ruokalusikallisen kokoisia paloja ja muotoile niistä puolen sentin paksuisia keksejä leivinpaperille. Paista 175 asteisen uunin keskiosassa noin 20 minuuttia. Käännä keksit 15 minuutin kuluttua ylösalaisin.