IS testasi ruokakauppojen lonkerot – halpismerkki sai huippupisteet: ”Oikein hyvä, ellei jopa täydellinen”

Julkaistu:

Lonkerotesti
Kymmenhenkinen kaveriporukka testasi kaupan lonkerot sokkona. Yksi tuote olisi maittanut vielä juhlien jälkeenkin, toinen ei uponnut edes pahimpaan janoon.
Olympiavuonna 1952 Suomessa päästiin ensi kerran lonkeron makuun, kun Alko, tuolloin vielä Oy Alkoholiliike Ab, päätti tuoda markkinoille Hartwallin valmistaman, valmiiksi pullotetun pitkän drinkin ravintoloiden tarjoiltavaksi. Long drinkit eli lonkerot helpottivat ravintoloiden työntekijöiden hoppua, kun kaupungissa vilisi janoisia olympiaturisteja.

Hapan sihijuoma hurmasi suomalaiset ja jäi valikoimaan. Viime vuonna Alkon neljänneksi suosituin tuotemerkki kaikista alkoholijuomista oli Hartwallin Original Long Drink Grapefruit, jota myytiin 1 313 830 litraa.

Alkuperäisen reseptin mukaan greipistä ja ginistä valmistettavalle juotavalle on sittemmin tullut kosolti kilpailijoita.

Tavallisen ruokakaupan hyllystä löytyy vahvaa, mietoa, halpista, laadukkaasti paketoitua ja pitkää sekä lyhyttä sorttia. Valikoima on monipuolistunut ja lonkeroiden myynti on vilkastunut uuden alkoholilain voimaan astumisen jälkeen, kertoo Keskon osto- ja myyntijohtaja Aki Erkkilä. Tänä vuonna myynti ja kehitys ovat tasoittuneet, Erkkilä kertoo.


Miten eri lonkerot sitten eroavat toisistaan? Espoossa kesäiltaa viettämässä ollut raati testasi ”pitkät drinkit” sokkona ja antoi arvionsa kymmenelle eri lonkerolle.

Parhaat pisteet sai Hartwallin vanha tuttu, jota yksi raatilainen luonnehti ”aidoksi lonkeroksi”. Edullinen Xtran lonkero ylsi toiseksi, ja juotavaa kuvailtiin pehmeäksi ja marjaisaksi.

– Oikein hyvä, ellei jopa täydellinen, totesi eräs.

Heikoimmin menestyi Leijonan lonkero, jonka raati tuomitsi saippuan makuiseksi ja liian happamaksi.

– Kuin sitruunatiivistettä olisi lantrattu veteen, arvioi yksi.

– Maistuu saippualta, tyrmäsi toinen.

Katso grafiikasta, miten kaikki 10 lonkeroa pärjäsivät testissä.



Jos grafiikka ei näy, katso se tästä.

Lonkeron myynti kasvoi voimakkaasti

Myyntijohtajan mukaan Hartwallin Original on edelleen selkeä markkinajohtaja, mutta uudet tuotteet haastavat sitä ja tarjoavat kuluttajille vaihtoehtoja esimerkiksi maussa.

– Kesä luonnollisesti näkyy lonkeron myynnissä kohoamisena, kuten juomissa yleensäkin – esimerkiksi viime kesänä eniten kasvoi vesi, Erkkilä kertoo.

S-ryhmän valikoimajohtaja Antti Oksa kertoo, että lonkeroa on myyty tänä vuonna litroissa 70 prosenttia enemmän kuin vuonna 2017, eli ennen alkoholilain muutosta. Lakimuutoksen myötä keskiolutta vahvemmat alkoholijuomat pääsivät tavallisten ruokakauppojen hyllyille.

– Lonkeron myynti kasvoi viime vuonna voimakkaasti ja myynti on pysynyt tänä vuonna viime vuoden tasolla, toteaa myös Oksa.

Oksan mukaan lonkeron, kuten muidenkin alkoholijuomien, myynti vilkastuu eritoten juhlapyhien aikaan.

– Vuoden kovin myyntiviikko on juhannuksena, jolloin alkoholia myydään yli 1,5-kertainen määrä vuoden muiden viikkojen keskiarvoon verrattuna. Lonkeron ja siiderin myynnissä juhannusvaikutus on vielä keskimääräistä suurempi, sillä juhannusviikon myyntimäärä on noin kaksinkertainen vuoden muiden myyntiviikkojen keskiarvoon verrattuna, Oksa kertoo.


Näin testi tehtiin

Lonkerotestiin osallistui kymmenen testaajaa.

Raati muodostui tavallisista kuluttajista.

Makutesti tehtiin sokkona, eli raati maisteli lonkerot tietämättä, minkä valmistajan tuote oli milloinkin testattavana.

Raatilaiset kuvailivat juotavia ja antoivat niille pisteitä. Ylin pistemäärä oli 5 pistettä, alin 0 pistettä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt