Ruokala

Kun ruokakaupasta ei löydä mitään, turhautumiskäyrä nousee – kahta tuotetta kysytään myyjiltä eniten

Julkaistu:

Ruokakaupat
Kaupassa hukassa ovat useimmiten kananmunat ja hiiva.
Kun saapuu vieraaseen ruokakauppaan, saattaa tuotteiden etsiminen käydä suunnistuksesta.

Kaupat kertovat luoneensa selkeitä reittejä.

SOK Vähittäiskaupan tilanhallintajohtaja Veera Vuorisen mukaan perusperiaate S-ryhmän kaupoissa on, että tuotteet ryhmitellään käyttötarkoituksensa mukaisesti. Näin asiakkaan on mahdollisimman helppo löytää ja nähdä kaikki valikoimassa olevat vaihtoehdot yhdellä silmäyksellä ja valita mieleisensä tuote.

Vuorisen mukaan asiakkaille luodaan sujuva reitti, jonka varrelta napata kasvikset, maidot ja muut jokapäiväiset tuotteet.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Reitin varrelle sijoitetaan päätuoteryhmät, joita ihmiset ostavat jatkuvasti. Näin pyritään luomaan asiakkaalle nopea ostosreissu, Vuorinen kuvailee.

Asiakkaan kokemukset vieraammassa kaupassa eivät ole aina kuitenkaan yhtä juhlallisia.

Hiiva ja kananmunat hukassa

Aina kauppareissu ei suju turhautumatta.

Vuorinen sekä K-ryhmän päivittäistavarakaupan konseptijohtaja Ari Viljakainen mainitsevat, että esimerkiksi hiiva on tuote, jonka perään asiakkaat usein kyselevät.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Kylmäkaapista myytävä tuore hiiva on pienikokoinen tuote, eikä kuulu mihinkään isompaan kokonaisuuteen, minkä vuoksi asiakkaiden on välillä vaikea huomata sitä, Vuorinen sanoo.

Tämän vuoksi myymälöissä onkin monesti paperilappu, joka helpottaa hiivan löytämistä. Viljakainen kertoo, että K-ryhmän kaupoissa on paranneltu opasteita niin, että hiivalla on usein oma opasteensa maitokaapissa.


Kananmunat ovat toinen yleinen elintarvike, joka ei aina osu silmään.

– Kananmunat ovat kohtuullisen pieni kokonaisuus, jolle ei ole suoraan isompaa osastoa, jolle se luontaisesti kuuluisi. Silloin paikka hieman vaihtelee myymälöittäin, Viljakainen kuvailee.

– Niille ei ole täysin selkeää paikkaa ostosreitillä, ja ne voidaan sijoittaa sekä lämpimään että kylmään hyllyyn. Munille pyritään joka tapauksessa etsimään sopiva kohta läheltä tuoretuotteita ja maitokaappia, Vuorinen sanoo.

Missä on raejuusto?

Vuorinen kertoo, että tuotteiden sijaintia arvioidaan asiakkaiden palautteiden ja kulutusmuutosten perusteella. Esimerkiksi raejuusto vaihtoi S-ryhmän kaupoissa paikkaansa juuri asiakkaiden toiveiden myötä.

– Takavuosina raejuusto oli maitokaapissa, lähellä kermaviilejä ja hapanmaitotuotteita. Sittemmin se siirtyi juustojen puolelle, sillä asiakkaidemme mukaan sen paikka on siellä loogisempi.

Myös vegetuotteiden kasvanut kulutus näkyy hyllyillä. Sen lisäksi, että kasvistuotteita on entistä enemmän, on niiden hyllysijaintia kehitetty kysynnän muuttuessa.

– Esimerkiksi kasvipohjaisilla vegejuustoilla on nykyisin juustohyllyssä oma kokonaisuutensa, jotta asiakkaiden on helppo löytää vegevaihtoehdot.

Tuotteiden sijoittelu

Kauppojen sijoittelua rajaavat luonnollisesti muun muassa tilat ja rakennus.

Ruokatieto.fi -sivulla kerrotaan, että hedelmät, vihannekset ja mahdollinen leipätuotteiden paistopiste ovat yleensä kierron alkupäässä visuaalisuuden ja tuoksujenkin vuoksi.

Hankalinta on yleensä löytää kuivatuotteisiin, jauhoihin ja säilykkeisiin kuuluvia tuotteita. Ne ovat yleensä kauppatilojen keskiosassa.

Tuoretuotteet, kuten liha, kala ja muut vastaavat elintarvikkeet ovat taas yleensä mahdollisimman lähellä varastoa, Ruokatieto kertoo.

Tuotesijoittelua koskevat kuitenkin omat lainalaisuutensa sekä kaupalliset syyt.

Mitä tuotteita sinä joudut etsimään kaupassa useimmiten? Kerro alla!

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt