Kun suomalaiset valitsevat irtokarkkeja, yksi on epätodennäköisin valinta – nämä ovat makeislaarien suosituimmat sekä ”hylkiöt”

Tietyllä alueella Suomessa ostetaan karkkia, joka ei maistu muille niin hyvin.

Suomalaisten keskiostos irtokarkkihyllyllä on noin 3,5 euroa.

29.9. 11:52

Suomalaisten ostokäyttäytyminen irtokarkkihyllyillä on muuttunut, Cloetta kertoo tuoreen kyselyn tuloksista. Vastauksien perusteella tarjoukset eivät enää vedä kuten ennen.

Hinta ei ole suurin vaikuttaja ostopäätökseen, vaan monille riittää pienempi määrä makeisia. Laadulla on kasvava merkitys, vastauksissa havaittiin myös. Kyselyyn vastasi 500 15–54-vuotiasta suomalaista.

Suklaan suosio kasvaa syksyllä

Suurin osa suomalaisista irtokarkkien ostajista valitsee aina pussiinsa tuttuja suosikkejaan. Vain 14 prosenttia kokeilee irtokarkkiostoksilla uutuuksia, kyselyssä selvisi.

Suomalaisten suurimmat suosikit irtokarkeissa ovat hedelmäiset tai marjaisat makeiset. Myös suklaa ja kirpeät karkit ovat pidettyjä.

Hedelmäisten ja kirpeiden karkkien sekä suklaan suosio näkyi myös Ilta-Sanomien maaliskuisessa karkkiäänestyksessä. Äänestyksessä annettiin yli 40 000 ääntä ja kärkeen nousivat Susu-palat, Ufo hedelmäsalmiakit, hedelmäiset Aakkoset ja Suklaa Crispit.

Kysyimme Cloettalta, mitkä makeiset ovat myydyimpien irtokarkkien listoilla.

Kaikkein suosituimmat irtokarkit CandyKing -tuotteissa ovat tällä hetkellä:

  • suklaacrisp

  • Susupala,

  • Fazer Sininen-konvehti

  • Fizzypop-pullo

  • Pätkis Minibites

  • Vadelma-lakritsikallo

  • valkosuklaarusina

  • valkosuklaatoffeerulla

  • Center original

  • Aakkoset Sirkus

Tuotteet eivät juurikaan poikkea viime vuoden vastaavasta, suosituimpien irtokarkkien listasta.

Myös CandyTown:n toimitusjohtaja Tero Nurminen kertoo Ilta-Sanomille, ettei myydyimpien tuotteiden listassa ole tapahtunut suuria muutoksia. Vuodenajat vaikuttavat silti suosikkeihin.

– Syksyllä suklaa alkaa nousta suositummaksi kuin kesällä, mutta samat klassikot ovat myydyimpien listoilla vuodesta toiseen. Uutuuksista viime aikoina ovat kiinnostaneet suklaapäällysteiset popcornit.

Harva valitsee vaahtokarkin ja tiettyjä ruotsalaisia brändejä

Cloettan tuoreessa kyselytutkimuksessa selvisi myös karkkilaarien tuotteet, joita harvempi suosii.

Epätodennäköisin valinta karkkipussiin on vaahtokarkki, joka löytää tiensä ainoastaan 25 prosentin valikoimaan, makeistehdas kertoo.

Kysyimme myös muista makeisista, jotka ovat myyntilistojen häntäpäässä. Yksi niistä on pitkän historian omaava Pohjanmaan pastilli. Sillä on kuitenkin kannatusta tietyllä alueella, nimensä mukaisesti.

– Tuotetta kulutetaan korostetusti Pohjanmaalla ja kohderyhmää ovat pääosin iäkkäämmät kuluttajat.

Pohjanmaan pastillia suosivat iäkkäämmät kuluttajat.

Muut hieman vähemmän suosiota keränneet irtokarkit ovat Ruotsissa tunnetumpia brändejä, mutta suomalaisille vielä hieman vieraampia. Ne ovat Cloettan listassa Plopp Original, Plopp Chocoladboll ja Choco Dark.

Lisäksi yksi harvinaisempi valinta on Koripallo-purukumi. Cloettan mukaan purkkaa kulutetaan irtomakeisista hyvin vähän.

Candy Townin Tero Nurmisen mukaan salmiakki ei myöskään kuulu suosituimpiin irtokarkkivalintoihin. Salmiakkikarkit ovat Cloettan kyselytutkimuksen mukaan suosittuja valintoja, mutta niiden määrä yksittäisessä pussissa voi olla hyvin pieni.

– Salmiakkia valitaan pusseihin usein vain muutama, Elina Levonmaa Cloettalta kertoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Luetuimmat Reseptit

Tuoreimmat Reseptit