Näin Citymarketit ovat muuttuneet 50 vuodessa – ketjun johtaja paljastaa, mitä takavuosien tuotteita valikoimaan ei enää otettaisi ja mikä on uusi iso ilmiö - Ajankohtaista - Ilta-Sanomat

Näin Citymarketit ovat muuttuneet 50 vuodessa – ketjun johtaja paljastaa, mitä takavuosien tuotteita valikoimaan ei enää otettaisi ja mikä on uusi iso ilmiö

Ennen Citymarketeista sai muun muassa remontointitarvikkeita, lattialaminaattia ja suuria kodinkoneita.

Viiden vuosikymmenen aikana Citymarkettien ilme on kokenut melkoisia muutoksia.

13.10. 17:08

Ensimmäisen Citymarketin avaamisesta tulee torstaina 14. lokakuuta kuluneeksi 50 vuotta. Ensimmäinen avattiin Lahden Paavolaan. Tuorein Citymarket puolestaan löytyy Sastamalasta. Se avattiin huhtikuussa 2017.

Jos vertailee Paavolan Citymarkettia 50 vuoden takaa tuoreimpaan ketjun liikkeeseen, suurin muutos on tapahtunut valikoimassa.

Suomen ensimmäinen Citymarket avattiin 1970-luvulla Lahden Paavolaan.

– 50 vuotta sitten elintarvikevalikoima oli rajallinen ja hyvin perinteinen. Kotimainen elintarviketeollisuus on mennyt noista ajoista valtavasti eteenpäin. Siihen päälle on tullut paikallisten pientuottajien tuotteita ja sen lisäksi vielä kansainvälisiä tuotteita, K-Citymarket-ketjun johtaja Ari Sääksmäki kertoo.

– Silloin myytiin kaikkea, mitä oli, hän nauraa.

Kauppakeskus Jumbon avajaiset vuonna 1999.

Remontointitarvikkeet ovat vaihtuneet kosmetiikkaan

Citymarketeista sai niiden alkutaipaleella esimerkiksi remontointitarvikkeita, isoja huonekaluja, televisioita ja lattialaminaattia.

– Isot kodinkoneet painottuivat aiemmin. Esimerkiksi pesukoneita ja jääkaappeja oli valikoimassa paljon.

Niistä on luovuttu muun muassa siksi, että erikoismyymälöitä on tänä päivänä runsaammin. Verkkokauppojen yleistymisen myötä vaikkapa uutta pesukonetta ei välttämättä lähdetä ostamaan hypermarketista, kun sen saa tilattua näppärästi kotiovelle muualtakin.

Näin ensimmäistä Citymarkettia mainostettiin.

– Lisäksi ihmisten tarpeet ovat lisääntyneet ja monipuolistuneet.

Kaikesta käyttötavarasta Citymarket ei ole kuitenkaan luopunut, eikä aiokaan luopua.

– Keskitymme siihen, mitä asiakas tarvitsee päivittäisessä käytössä. Olemme vahvistaneet tarjontaa esimerkiksi kosmetiikan saralla.

Ei enää tankomakkaraa

Onko sellaista käyttötavaraa historian ajalta, joka ei enää sopisi Citymarketin valikoimaan tänä päivänä?

– Isot kodinkoneet ja rakentamiseen tai kodin kunnostamiseen liittyvät valikoimat eivät kuulu liikeideaamme enää.

Elintarvikkeiden kohdalla Sääksmäki joutuu pohtimaan hetken vastausta, ennen kuin keksii tuotteen takavuosilta, jota ei enää otettaisi valikoimaan.

– Ehkä tankomakkarat, hän sanoo lopulta nauraen.

– Ylipäätään lihajalosteiden rooli on muuttunut. Ennen tankoja oli irtomyynnissä. Nykyään arvostetaan terveellisyyttä ja tuoreutta.

Televisiot saivat aiemmin suuren hyllytilan. Kosmetiikka ei ole katoamassa Citymarkettien hyllystä, mutta esillepano on muuttunut huomattavasti.

Voimistuva ilmiö

Tämän päivän hypermarketeista saa ostettua kattavasti maailman makuja. Sääksmäen mukaan kansainvälistyminen onkin yksi suurimmista muutoksista 50 vuoden takaiseen.

– Maailma on globalisoitunut. Ihmiset liikkuvat, näkevät ja kokevat asioita eri tavalla kuin aiemmin. Tiedetään, että ihmiset valitsevat matkakohteita ruoan perusteella. Ruoka voi olla jopa tärkein kriteeri kohdetta päätettäessä.

Se näkyy myös suomalaisten kauppojen hyllyissä, kun ulkomaiden ruokaelämyksiä halutaan toteuttaa myös omassa keittiössä.

– Väestöpohjakin on laajentunut. Asiakkaiden erilaiset etniset taustat ovat rikastaneet kauppojen valikoimaa. Osa kaupoista on jopa erikoistunut tietyn alueen tai maan ruokiin.

Osa kaupoista on jopa erikoistunut tietyn alueen tai maan ruokiin.

– Ilmiö on iso ja tuntuu, että se vain voimistuu koko ajan.

Haasteena on kuitenkin se, että asiakkaille ei kelpaa mikä tahansa. Tuotteilta vaaditaan autenttisuutta.

– Pitää olla aidosti japanilaista, korealaista tai mitä tahansa. Tai ainakin laadullisesti yhtä hyviä tuotteita. Laadun vaade on tullut uudelle tasolle.

Sääksmäki käyttää esimerkkinä sushia.

– Jos sen tekemisessä yrittää oikaista, niin tarina on lyhyt. Sama pätee muihinkin tuoteryhmiin ja tuotteisiin.

Lue myös: Keittiöväline, jota ostetaan nyt ”käsittämättömiä määriä”: ”Syytä tähän olemme välillä Prismassakin ihmetelleet”

Lue myös: Miksi Prisman nimi on Prisma? Tämän jutun luettuasi saat tietää sen – ja 7 muun kaikkien tunteman nimen syntytarinan

Vasta remontoidussa Tammiston Citymarketissa kasvatetaan osa myytävistä yrteistä itse.

Lue lisää: Paistopistetuotteet, joita suomalaiset ostavat kaikkein eniten sekä kiinnostavat uutuudet – Lidlillä on oma hittileipänsä: ”Noussut suureen suosioon”

Lue lisää: Laatubrändit rynnivät nyt markettiin! Poimimme markettimuodin 25 ihaninta vaatetta ja asustetta

Lue lisää: Norjalaisyhtiö haastaa pian Suomen ruokakaupan jättiläiset – näin S-ryhmä ja Kesko vastaavat

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Luetuimmat Reseptit

Tuoreimmat Reseptit