Markettien suosituimmat hävikkituotteet – katso ostetuimmat punalapputuotteet kappale- ja euromäärissä - Ajankohtaista - Ilta-Sanomat

Tässä ovat markettien suosituimmat punalapputuotteet – S-ryhmä, K-ryhmä ja Lidl kertoivat, mitä aleruokaa myydään selkeästi eniten

Hintatietoisen kannattaa bongailla kaupan hyllyiltä erityisesti punalaputettua kalaa ja lihaa. Myös etenkin hävikkileipä ja -paistopistetuotteet ovat menneet hyvin kaupaksi.

18.9. 13:15

Tällä viikolla on vietetty valtakunnallista hävikkiviikkoa. Nyt jos joskus on aika ryhtyä talkoovoimin vähentämään ruokahävikkiä ja kiinnittämään huomiota siihen, kuinka paljon ruokaa päätyy roskiin niin kaupoissa kuin kotona.

Yksi erityisen hyvä keino vähentää kaupoissa syntyvää ruokahävikkiä on metsästää hyllyillä punaisia alennustarralappuja pakkausten kyljissä ja pelastaa tuotteet, jotka uhkaavat vanhentua.

Hävikkilaatikot suosittuja

Kaupat ovat keksineet muitakin keinoja myydä hävikkiruokaa. K-ryhmästä ja Lidlistä kerrotaan, että etenkin hedelmä- ja vihannesosastoilla myös niin sanotut hävikkilaatikot tai -kassit ovat kuluttajien mieleen.

Alennustuotteiden suosiminen säästää paitsi maapalloa myös rahaa, sillä alennustuotteita voi mahdollisuuksien mukaan ostaa kerralla suuren määrän ja pistää osan vaikkapa pakkaseen.

Tärkeää alennustuotteita ostaessa on kuitenkin punnita, tuleeko tuotteet todella käytettyä eikä nakattua lopulta roskiin.

– Hävikkiä syntyy koko ruokaketjussa, mutta merkittävä osa siitä on peräisin kotitalouksista. Tämän vuoksi onkin tärkeää huolehtia myös siitä, että kaikki kotiin ostettu ruoka tulisi syödyksi, sanoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.

Markettien hävikkihitit kappale- ja euromäärissä

Keräsimme S-ryhmän ja K-ryhmän tiedot hävikkituoteryhmistä, jotka ovat olleet joko ostetuimpia kappalemääriltään tai rahallisesti mitattuna parhaiten myyneitä.

Lidl ei eritellyt tarkemmin, mitkä tuotteet ovat menestyneet kappalemyynniltään tai arvoltaan, mutta Lidlin mukaan suosituimpia hävikkituotteita ovat olleet pakatut leivät, hävikkihevilaatikot sekä yön yli nukkuneet paistopistetuotteet.

K-ruokakauppojen kappalemäärällisesti suosituimmat punalaputetut tuotteet vuonna 2020 olivat:

  • Leivät

  • Valmisruoat

  • Liha ja lihajalosteet

  • Jogurtit ja vanukkaat

  • Kaupan palvelutiskiateriat

  • Maitovalmisteet

Arvossa myydyimpiä hävikkituotteita K-ryhmässä vuonna 2020 olivat:

  • Liha ja lihajalosteet

  • Valmisruoat

  • Leivät

  • Kaupan palvelutiskiateriat

  • Kala

  • Jogurtit ja vanukkaat

Jotkin K-kauppiaat ovat ottaneet käyttöön erillisen Last chance -hävikkihyllyn, jossa suosittuja tuotteita ovat olleet erilaiset leipä- ja hevikassit. Kuva K-Supermarket Mustapekasta.

S-ketjun mukaan kappalemääriltään ostetuimpia hävikkiruoat:

  • Paistopistetuotteet, kuten riisipiirakat, croissantit ja lihapasteijat

  • Ruisleivät

  • Jauheliha

Rahalla mitattuna S-kauppojen hävikistä pelastetaan eniten näitä:

  • Lohifileet

  • Jauheliha

  • Kanafileet

S-ketjusta kerrotaan, että punalaputtamisen lisäksi elintarvikkeita lahjoitetaan myymälöistä myös hyväntekeväisyyteen ympäri Suomen.

Hävikkiruokaa on ostettu innokkaasti viime aikoina

Ihmiset ovat alkaneet tulla yhä tietoisemmiksi ruokahävikin haitoista ja pyrkivät tekemään aktiivisia toimia sen hillitsemiseksi.

Esimerkiksi K-ryhmästä kerrotaan, että Ruokailmiöt 2021 -tutkimuksen mukaan kuluttajat haluavat omilla toimillaan vähentää ruokahävikin syntymistä, mikä on näkynyt heidän asenteissaan ja ostoskoreissaan erityisesti tänä vuonna.Tutkimukseen vastanneista 92 prosenttia kertoo pyrkivänsä vähentämään ruokahävikkiä ja 51 prosenttia suosivansa lähellä viimeistä käyttöpäivää olevia punalaputettuja tuotteita.

K-ryhmän teettämään K-kylä -asiakastutkimukseen vastanneista vain kuusi prosenttia ilmoitti, ettei osta hävikkituotteita koskaan, kun taas 80 prosenttia kertoi ostavansa niitä ainakin satunnaisesti.

Harkittu kuluttaminen ja hävikkiruoan suosiminen näyttää K-ryhmän mukaan siis ohjailevan yhä useamman kuluttajan arkisia valintoja. Sama ilmiö näyttäisi koskevan myös S-ryhmän ruokakauppoja, joissa puolestaan myytiin jopa reilut 80 miljoonaa punalaputettua tuotetta vuonna 2020.

Mistään upouudesta toimintatavasta ei ole kuitenkaan sinällään kyse: ainakin S-kaupoissa hävikkituotteita on alettu punalaputtaa jo kymmenen vuotta sitten, ja viimeisen aukiolotunnin tupla-alennus vakiintui niissä valtakunnalliseksi vuonna 2017.

Lue myös: Toimiva taktiikka ruokakaupassa näkyy selvänä säästönä kahden aikuisen talouden ruokakuluissa – eikä ruoan mausta tingitä

Lähteet: S-ryhmä, K-ryhmä, Lidl

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Luetuimmat Reseptit

Tuoreimmat Reseptit