Alko kertoo vuoden 2021 hittijuomat: ”Pandemian vaikutukset näkyvät ja tuntuvat” – kartta paljastaa, mitä eri puolilla Suomea toivotaan eniten - Ajankohtaista - Ilta-Sanomat

Alko kertoo vuoden 2021 hittijuomat: ”Pandemian vaikutukset näkyvät ja tuntuvat” – kartta paljastaa, mitä eri puolilla Suomea toivotaan eniten

Alko kertoi perjantaina vuoden 2021 ilmiöistä.

Pienpanimoiden oluet, mocktailit, uudet roseeproseccot ja kahden raaka-aineen drinkit sekä kuohuviinidrinkit kiinnostavat suomalaisia.

12.2. 11:33

– Koronapandemian vaikutukset näkyvät ja tuntuvat, Alkon hankinta- ja valikoimajohtaja Anu Koskinen totesi Alkon lehdistötilaisuudessa perjantaina.

Alko kertoi perjantaina vuoden 2021 trendeistä sekä paikallisista eroista siinä, millaisia tuotteita eri puolilla Suomea sijaitseviin myymälöihin toivotaan.

Selkeä trendi on, että korona-aikana villeimmät ruoka- ja juomatrendit ovat väistyneet.

– Kotikokkaaminen on lisääntynyt ja ruokaan ja juomaan panostetaan. Tuttu ja turvallinen ovat arvossaan. Vihreät valinnat, lähi- ja pientuotanto sekä kotimaiset raaka-aineet kiinnostavat, Koskinen kuvailee vallitsevan ajan ilmiötä.

Myyntitilastojen kärjessä ovat tunnetut klassiset tyylit sekä tuotemerkit. Oluissa suomalaisia kiinnostavat enemmän perinteiset tuotteet. Uusi suosikki on IPA-oluet.

– Nyt arvostetaan taas vanhaa oluenpanoperinnettä, mallasta, humalaa ja vettä.

Vegaanisten viinien myynti nousi reippaasti

Vähemmän sokeria sisältävät, vegaaniset ja luomuviinit kiinnostavat. Kasvissyönti ja vegaanius eivät ole enää pienen piirin asia ja se vaikuttaa myös ruokavalintojen ohella viinien valintaan, Alkosta todetaan.

Vuonna 2020 vegaanisten tuotteiden myynti kasvoi litroissa 49 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna, luomutuotteiden 29 prosenttia.

Vegaaninen viini eroaa muista viineistä siinä, että sen valmistuksessa ei ole käytetty eläinperäisiä raaka-aineita. Muissa kuin vegaanisissa viineissä on kirkastuksessa sen sijaan voitu käyttää liivatetta, kananmunaa, kaseiinia tai kalaliimaa, Alkon sivuilla kuvaillaan.

Entistä hintavampia viinejä, mutta myös hanapakkauksia

Ostoskoriin valitaan entistä hintavampia, yli 13 euron viinejä.

Alkosta kerrotaan, että keskihinta on ollut hiukan nousussa, eli niin kutsutut hieman paremmat viinit kiinnostavat suomalaisia. Viiniin satsataan nyt enemmän. Esimerkiksi ravintoloista tilatut ruoat viimeistellään kotona ja juomasuosituksia kysytään myymälästä.

Toisaalta myös hanapakkausten kysyntä on ollut kasvussa.

Suomessa samppanjan myynti on kasvanut, toisin kuin muualla. Roseen ja kuohuviinin yhdistävä roseeprosecco mainitaan myös suosittuna tuotteena.

Länsi-Suomessa toivotaan pikkupulloja

Myymälöihin lähetetyissä toiveissa on eroja eri puolilla Suomea. Suurin osa toiveista liittyy punaviineihin, valkoviineihin ja oluisiin. Luomutuotteita pyydetään tasaisesti ympäri maata.

  • Pääkaupunkiseudulla toivotaan enemmän viinejä, erityisesti valkoviinejä.

  • Länsi-Suomessa korostuvat olueen liittyvät toiveet.

  • Lounais-Suomessa korostuvat kuohuviinit, myös punaviinit.

  • Itä- ja Pohjois-Suomessa korostumaa on likööreissä ja katkeroissa.

  • Viinien pikkupulloja toivotaan eniten Länsi- ja Itä-Suomessa.

  • Kotimaisten pienpanimotuotteiden osuus toivotuista oluista korostuu Itä- ja Pohjois-Suomessa.

Alkoholittomat tuotteet nousussa

Alko kertoo lisäksi, että alkoholittomat ja sober curious -trendi kiinnostavat suomalaisia. Se tarkoittaa ”uteliasta suhtautumista alkoholittomuuteen”.

Viime vuonna Alko myi alkoholittomia juomia 571 000 litraa. Erityisesti on kasvanut alkoholittomien oluiden ja miksereiden kysyntä. Myös alkoholittomat mocktail-drinkit kuuluvat nyt yhä useammin myös ruokajuomiin, Alkossa on huomattu.

– Ilmiö liittyy vastuulliseen kuluttamiseen ylipäänsä: samoin kuin vastuullinen kuluttaja pohtii vaatteen kohdalla, miten se on tuotettu ja ostaako sitä vai ei, myös alkoholijuomien käytössä halutaan tehdä tietoisia valintoja, vastuullisuuspäällikkö Marja Aho kertoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Luetuimmat Reseptit

Tuoreimmat Reseptit