Tärkeä asia valmisruoka­pakkauksissa saattaa jäädä katsomatta – Martta listasi 4 tärppiä tuotemerkinnöistä - Ajankohtaista - Ilta-Sanomat

Tärkeä asia valmisruoka­pakkauksissa saattaa jäädä katsomatta – Martta listasi 4 tärppiä tuotemerkinnöistä

Martta listaa neljä vinkkiä pakkausmerkintöjen suhteen.

Tandoori masalan tuoteseloste.­

25.11.2020 15:35

Kaupassa käydessä ostoskoriin eksyy jos jonkinlaisia tuotteita. Pakkausmerkinnät kertovat kuluttajalle konkreettisesti, mitä mikäkin tuote sisältää ja millaisia merkkejä se on saanut osakseen.

Vaikka merkintöjä ja tuotesisältöjä ei ehkä tarvitsekaan vahdata jatkuvasti, toisinaan on hyvä vilkaista tarkemmin, mitä ahkerassa arkikäytössä olevat ruoka- ja juomatuotteet sisältävätkään.

Maija Soljanlahti Marttaliitosta listasi Ilta-Sanomille neljä tärppiä, jotka kannattaa pitää mielessä pakkausmerkintöjä katsellessa.

1. Tärkeä osa turvallista ruokaa

Jos kärsii jostakin allergiasta tai haluaa muuten välttää jotakin ainesosaa ruokavaliossaan, pakkausmerkinnät ovat hänelle ehdottoman tärkeä tiedonlähde.

– Voisi sanoa, että merkinnät ovat osa turvallista syömistä, ruokaturvaa, Soljanlahti toteaa.

Herkimmin allergisoivat aineet, kuten pähkinä ja maito, on merkitty tuotteisiin niin, että se varmasti erottuu.

Merkintöjen keskeisin tavoite onkin se, että ihmiset saavat itselleen sopivaa ruokaa. Aina merkinnät eivät kuitenkaan ole helposti tunnistettavia, Soljanlahti myöntää.

– Siksi kannustan tutustumaan eri merkkien tunnuksiin yhden kerran ajan kanssa ja niin sanotusti suurennuslasilla. Tämän jälkeen merkinnät esimerkiksi kotimaisuudesta tai luonnonmukaisuudesta selkenevät itselle.

2. Viimeinen käyttöpäivä vs. parasta ennen

Ruokahävikin ja ekologisuuden kannalta on hyvä ymmärtää parasta ennen -merkinnän ja viimeisen käyttöpäivän ero.

Siinä missä viimeinen käyttöpäivä on nimensä mukaisesti viimeinen mahdollinen ajankohta tuotteen käytölle, parasta ennen -merkintä antaa enemmän joustovaraa.

Yleensä elintarvike on siis vielä käyttökelpoinen, vaikka päiväys olisi jo ylittynyt. Sen voi arvioida itse eri aisteja käyttäen.

– Otetaan esimerkiksi piimä. Jos se on aistinvaraisesti kelpoisaa, sitä voi hyvin käyttää vaikkapa leivän tai kakun leipomisessa. Ettei heitettäisi tuotteita pois vain varmuuden vuoksi.

– Yhtä lailla kannustan miettimään, tuleeko punalaputettu tuote varmasti käytettyä. Ei ole järkeä haksahtaa ostamaan alennustuotteita, jos joutuukin heittämään ne pois.

3. Mieti, mihin satsaat

Tietysti pakkausmerkinnät kertovat siitäkin, miten terveellinen jokin tuote on. Tuotesisältöä katsoessa on pohdittava, minkä suhteen haluaa olla tarkkana.

– Jos ostaa suolapähkinöitä, tiedostaa hyvin, että niissä on suolaa, Soljanlahti naurahtaa.

– Mutta jos taasen on hankkimassa jotakin valmisruokaa, suosittelen tarkistamaan tuotteen suolapitoisuuden. Osassa saattaa olla hurja määrä suolaa ikään kuin piilossa.

Jos puolestaan on kiinnostunut sydän- ja aivoterveydestään, Soljanlahti kannustaa valitsemaan sydänmerkkituotteen. Tai sitten ravintosisältömerkinnöistä voi lukea, missä tuotteessa tyydyttyneen rasvan määrä on vähäinen.

– Myös kuitumäärää on hyvä seurata. Monesti on niin, että mitä enemmän kuitua, sen parempi, hän summaa.

4. Vertaa tuotteita toisiinsa

Hyvä keino selvittää tuotteen sisältöjä on vertailla vastaavien tuotteiden tietoja keskenään.

Esimerkiksi jogurtit tai aamiaismurot voivat poiketa toisistaan merkittävästi.

– Jos taasen on valitsemassa pinaattikeittoa vanhemmille ihmisille, kannattaa verrata proteiinin määriä eri valmistajien välillä, Soljanlahti sanoo.

Lapsiperheessä Soljanlahti sen sijaan muistuttaa katsomaan, etteivät ostetut tuotteet sisältäisi turhan paljon suolaa.

– Joskus saa totta kai herkutella, mutta arkikäytössä voi helposti valita vähän fiksummin, kun tekee vertailua kauppareissun yhteydessä. Myös yritysten nettisivuilta saa tietoa tuotteiden ravintosisällöstä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Luetuimmat Reseptit

Tuoreimmat Reseptit