4 tuotetta, joita ruokakaupoista ostetaan nyt paljon – myydyin valmisruoka on ylivoimainen ja lohi on saamassa haastajansa - Ajankohtaista - Ilta-Sanomat

4 tuotetta, joita ruokakaupoista ostetaan nyt paljon – myydyin valmisruoka on ylivoimainen ja lohi on saamassa haastajansa

S-ryhmä kertoi torstaina ilmiöistä, joita myyntidatasta voi päätellä.

S-ryhmän mukaan kotimaisuus, hyvinvointi ja vastuullisuus ovat vahvistuvia valintakriteerejä ruokaostoksilla. Myydyin valmisruoka pitää pintansa.­

12.11.2020 12:17 | Päivitetty 12.11.2020 12:27

S-ryhmän torstaina julkaiseman katsauksen mukaan kahdeksan ilmiötä kertovat nyt siitä, mitä suomalaiset ostavat ruokakaupasta nyt ja tulevaisuudessa. Katsauksen mukaan yleisesti suomalaisten ruokaostoksissa korostuvat yhä enemmän kotimaisuus, hyvinvointi ja vastuullisuus.

Myyntidatan mukaan ainakin neljä tuoteryhmää on kasvanut tänä vuonna: tuore kala, peruna ja kasvipohjaiset ruokajuomat. Lisäksi sushia on tänä vuonna myyty 10-kertaisesti.

Sushi on suosittua koko maassa ja ”sushiraja” kattaa käytännössä jo koko Suomen, S-ryhmä kertoo.

Ruokakaupasta ostettava sushi on noussut tänä vuonna suosituksi.­

Myydyin valmisruoka S-ryhmällä on riisipiirakka. Se on myydyin kylmässä myytävien valmisruokien kategoriassa sekä paistopisteillä.

Kerroimme syyskuussa S-ryhmän, K-ryhmän ja Lidlin myydyimmistä valmisruoista. Myös silloin riisipiirakka oli kategoriansa myydyin S-ryhmässä.

Peruna tekee paluuta ja lohelle on nousemassa haastaja

Katsauksen mukaan pitkään laskusuhdanteessa ollut peruna tekee nyt paluuta. S-ryhmän ruokakaupoissa perunaa on ostettu tänä vuonna 8 prosenttia edellisvuotta enemmän.

Peruna palaa ruokapöytiin, S-ryhmästä todetaan.

Yhdellä alueella perunaa syödään erityisen paljon: Pohjanmaalla se kattaa yli 22 prosenttia hevi-osastoilta myydyistä kasviskiloista.

Tuoreen kalan myynti on kasvanut peräti 20 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Suosituin on edelleen lohi, mutta muutkin lajit ovat nostaneet suosiotaan. Lohen jälkeen myydyimpiä kaloja ovat muikku, silakka, kuha ja siika. Viime vuoteen verrattuna silakan myynti kasvoi noin 11 prosenttia ja siian myynti noin 31 prosenttia.

– Kotimaiset järvikalat haastavat jo vähitellen kestosuosikki lohen asemaa, valikoimajohtaja Antti Oksa kertoo.

– Kotimainen kala on erinomainen esimerkki tulevaisuuden menestystuotteesta, koska siinä yhdistyy luontevasti kotimaisuuden, hyvinvoinnin ja vastuullisuuden trendit.

Kasvipohjaisissa ruokajuomissa nousua, leivontabuumi jatkuu

Kasvipohjaisia ruokajuomia ostetaan nyt paljon. Niissä näkyy 20 prosentin kasvu verrattuna edellisvuoden tarkasteluajanjaksoon. Erityisen suosittuja kasvipohjaiset ruokajuomat ovat pääkaupunkiseudulla.

Kalan myynnin kasvun lisäksi vegaanisten tuotteiden menekki on noussut.

Muita katsauksessa havaittuja ilmiöitä ovat alkoholittomien oluiden osuuden nousu, sokerittomien juomien myynnin kasvu, tuoreyrttien sekä leivontatarvikkeiden suosion kasvu.

Voidaan puhua jo leivontabuumista, S-ryhmän tilaisuudessa todettiin.

– Suomen kovimmat jauhopeukalot löytyvät tällä hetkellä Itä-Suomesta Koillismaalla, Pohjois-Karjalassa ja Savossa, jossa ostetaan eniten jauhoja suhteessa ostosten määrään, tiedotteessa kerrotaan.

Näillä alueilla ostetaan myös keskimääräistä vähemmän valmisruokaa kaikista ostoksista.

Katsauksen tiedot perustuvat S-ruokakauppojen eli Prisman, S-marketin, Salen ja Alepan myymälöiden sekä Food Market Herkku -ruokakauppojen ja ruoan verkkokaupan tilastoihin. Tiedot ovat ajanjaksolta 10/2019–10/2020.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Luetuimmat Reseptit

Tuoreimmat Reseptit