7 ruokaa, jotka maksavat noin euron annokselta – ”Terveellinen ruoka ei ole kallista”, 20 vuotta ravitsemusterapeuttina toiminut Pirjo Saarnia sanoo - Ajankohtaista - Ilta-Sanomat

7 ruokaa, jotka maksavat noin euron annokselta – ”Terveellinen ruoka ei ole kallista”, 20 vuotta ravitsemusterapeuttina toiminut Pirjo Saarnia sanoo

Uusi kirja kertoo muun muassa ravitsemuksellisiin seikkoihin liittyvistä asioista, joihin kannattaa kiinnittää huomiota.

Pirjo Saarnia painottaa kirjassaan ravintoarvojen tarkkailua. Täyttävämpi ruoka tulee pitkällä juoksulla edulliseksi ja on terveellisempää, hän kirjoittaa.­

3.9. 16:18

Tietokirjailijan ja 20 vuotta ravitsemusterapeuttina toimineen Pirjo Saarnian tuoreessa kirjassa avataan ruokaan ja terveellisyyteen liittyviä väittämiä. 15. syyskuuta julkaistava Suuri ravintohuijaus – 25 ravintoväittämää, jotka eivät pidä paikkaansa (WSOY) kertoo muun muassa seikoista, jotka Saarnian mukaan vaikuttavat käsitykseemme terveellisestä ruoasta.

Osansa kritiikistä saavat niin elintarviketeollisuus, mainonta, media ja niin kutsuttu hyvinvointibisnes.

Vaikka kirjan nimessä viitataan ravintohuijauksiin, Saarnia kirjoittaa, että Suomessa syöminen ja ruokien ostaminen on melko turvallista moneen muuhun maahan verrattuna.

Yksi kirjan mielenkiintoisista luvuista käsittelee pinttynyttä väitettä, jonka mukaan terveellinen ruoka olisi kallista.

– Sitä kuulee usein, Saarnia toteaa Ilta-Sanomille.

Sen väitteen Saarnia haluaa korjata.

Kalliilta tuntuva kertaostos

Jotta oppii ostamaan edullisesti ravinteikasta ruokaa, kannattaa kiinnittää huomiota ravintoarvoihin, eikä tuijottaa ainoastaan kertaluonteisia hintoja, kirjassa todetaan.

– Kun valitaan aineksia, olisi hyvä kiinnittää huomiota siihen, onko ruoka ravinteikasta ja täyttävää. On valmisruokia, tai terveelliseltä kuulostavia tuotteita, jotka voivat kertaostoksena olla edullisia, mutta ne kaikki eivät ole täyttäviä. Silloin se ei tulekaan niin edulliseksi, hän kuvailee.

Kaksi esimerkkituotetta kuvaa asiaa. Kertaostoksena esimerkiksi oliiviöljy voi tuntua kalliilta, jos se maksaa esimerkiksi seitsemän euroa tai enemmän. Siinä on kuitenkin terveellisiä rasvahappoja. Yksi pullo kuluu hitaasti, eikä se pitkällä aikavälillä olekaan kallista.

Pirjo Saarnia painottaakin nimenomaan pidemmän aikavälin merkitystä siinä, tuleeko jokin tuote edulliseksi vai kalliiksi.

Kiinnitä huomiota ruoan täyttävyyteen

Toisessa esimerkkituotteessa on kysymys on siitä, onko valittu ruoka oikeasti täyttävää.

– Kalkkunan rintafilee on esimerkiksi kylläisyyden tai painonhallinnan kannalta parempi valinta kuin vaikkapa edulliselta kuulostava sika-nautajauheliha, sillä jo pieni määrä proteiinipitoisempaa tuotetta täyttää paremmin, pitää näläntunnetta pidempään poissa ja on suolistollekin terveellisempi valinta, Saarnia kertoo.

”Tässä kohtaa saattaa herätä ajatus siitä, onko 15‒18 euroa kilolta maksava kalkkunan rintafilee tai 7 euroa maksava puolen litran oliiviöljy todellakin edullista. Sitä ne kuitenkin ovat pidemmällä tähtäimellä. Kalkkunan rintafileessä puolestaan on kaikista liha- ja kalatuotteista eniten proteiinia, yli 30 grammaa sadassa grammassa, joten jo pieni määrä tekee kylläiseksi. Yleisesti liha- ja kalatuotteissa on proteiinia noin 20‒25 grammaa sadassa grammassa”, kirjassa kuvaillaan.

– Kalkkunan rintafilee on toki kalliimpaa, mutta sitä tarvitaan kuitenkin vähemmän kuin punaista lihaa, sillä se pitää kylläisyyttä yllä paremmin, Saarnia toteaa.

Ravintoköyhä ja vain vähän kuituja sisältävä ruoka ei siis yksinkertaisesti pidä nälkää poissa pitkään. Silloin ruokaa tarvitaan enemmän.

Proteiinit ja kuidut tarkkailuun

Pirjo Saarnia kirjoittaa, että esimerkiksi joissakin valmisruoissa on kylläisyyteen ja painonhallintaan tarvittavia kuituja vain kaksi grammaa. Myös proteiinimäärä saattaa jäädä matalaksi, jos varsinaisen lihan tai kalan määrä on vähäinen.

– 60 grammaa erittäin täyttävää kalkkunafileetä maksaa vain euron ja lisukkeineen tällainen ateria maksaa kokonaisuudessaan alle kaksi euroa.

Saarnia toteaa, että proteiini- ja kuitumäärä voi näin olla helposti yli kaksinkertainen joihinkin valmisruoka-annoksiin verrattuna. Tällä on suuri merkitys terveydelle, jaksamiselle, painonhallinnalle ja myös kukkarolle, hän sanoo.

Ravitsevia, edullisia aineksia

Kirjassa listataan edullisia tuotteita, jotka ovat myös terveellisiä ja ravitsevia. Hyvin säilyvien tuotteiden osalta isoja pakkauksia hyödyntämällä ne tulevat edulliseksi – pitkällä aikavälillä.

Jokaisesta ruoka-aineryhmästä löytyy useita edullisia ja terveellisiä tuotteita, joista alla on lueteltu muutamia, Saarnia sanoo.

  • Linssit ja pavut, joilla ruokien proteiinimäärää voi lisätä.

  • Kaurahiutaleet, ruislimppu ja isossa pakkauksessa myytävä täysjyväriisi.

  • Kotimaiset juurekset kuten porkkana, nauris, keräkaali, peruna ja tuorekurkku.

  • Mustaherukka, puolukka, banaani ja omena.

  • Edullisia runsasproteiinisia ruoka-aineita ovat ainakin kananmuna, tonnikala, pavut, herneet, linssit ja piimä.

7 esimerkkiä hyvistä arkiruoista

Saarnia listaa myös esimerkkiviikon ravitsevia pääruokia, jotka maksavat alle euron ruokailijaa kohden. Näissä perusruoissa on muun muassa hyvä määrä kuitua ja proteiinia ja ne ovat muutenkin monella tapaa terveellisiä.

  • Tomaattipohjainen linssi-jauhelihakastike ja täysjyväriisiä

  • Maitopohjainen uunipuuro kokonaisista kaurasuurimoista

  • Kasvissosekeitto ja raejuustoa tai linssi-kasvissosekeitto

  • Tonnikalavuoka täysjyväpastasta

  • Jauheliha-kasviskeitto

  • Kalkkunarisotto

  • Omatekoinen hernekeitto

­

    Runsaskuituinen on aina parempi valinta

    Kasviksia voi lisätä myös perinteisiin resepteihin vaikka niin, että jauhelihakastikkeen sekaan laitetaan juureksia, leipätaikinoihin porkkanaraastetta ja niin edelleen, Saarnia kirjoittaa.

    Yleisohjeeksi hän antaa myös sen, että runsaskuituiset ruoat ovat aineenvaihdunnalle hyödyllisempiä kuin vähäkuituiset ruoat.

    Saarnia ei syyllistä kuluttajaa, vaan tarjoaa kirjassaan tietoa asioista, joihin valintoja tehdessä kannattaa kiinnittää huomiota. Hän suuntaa huomiota myös päättäjiin.

    – Verotuksen ja hinnoittelun avulla yhteiskunnan pitäisi jo vihdoin vaikuttaa siihen, että terveellisiä tuotteita suosittaisiin epäterveellisten sijaan.

    Kirja on Saarnian seitsemäs ravintoa käsittelevä kirja. Kirjassa käsitellään myös muun muassa esimerkiksi pakkausmerkintöjen luotettavuutta ja erilaisten tuotteiden terveellisyyttä.

    7 reseptiä

    Seuraavat reseptit eivät ole Pirjo Saarnian kirjasta, eivätkä hänen kirjoittamiaan. Ne löytyvät Ruokalan reseptiarkistosta ja mukailevat listaa edullisista, ravinteikkaista aineksista:

    Linssilasagne

    Tonnikala-nokkos (tai pinaatti) makaronilaatikko

    Kasvissosekeitto

    Porkkana-linssikeitto

    Juurisellerisalaattia ja kalkkunaa

    Hernekeitto

    Uunipuuro

     

    Pirjo Saarnian Suuri ravintohuijaus – 25 ravintoväittämää, jotka eivät pidä paikkaansa (WSOY 2020) julkaistaan 15. syyskuuta.­

    Osion tuoreimmat

    Luitko jo nämä?

    Luetuimmat Reseptit

    Tuoreimmat Reseptit